kungkokos skrev:
Inte om du kan gräva ner slangen för IVT495. Om man dock behöver borra för IVT495 (80 meter) blir kostnaden densamma och då är ComfortZone det bättre alternativet. ComfortZone besparar dig ca 1500 kWh mer per år jämfört med IVT495 om husets värmebehov är 25000 kWh.

Nackdelen med att byta från Nibe till IVT är att du fortfarande får ett dåligt avdrag för din standardpump och då är det nog som BJohan säger. Kör på ComfortZone om du vill ha ett bra driftsekenmi utan att behöva gå "hela vägen" till markvärme/bergvärme.
Jag har sett exempel på att IVT495 blir dyrare även med nedgrävd slang. Det handlar dels om vad man betalar grävaren. Sedan tillkommer slang, fyllning och igångkörning. CE50 ska kosta 70-75' installerad och klar. En 495:a med 80 m borra kostar normalt mycket mer än så.
 
Kanske ska säga att länkarna till AutoTerm innehåller samma grejer som IVT 495.

Kompaktkollektorn är ett vettigt alternativ om man inte vill ha hela trädgården uppgrävd. Ett 3 meter djupt dike om minst 15 meter behövs.

IVT/AutoTerm kan vara ett alternativ om man anser att CZ har ett störande ljud.
 
Nu har vi bestämt oss. Dumsnålt enligt vissa av er men då vi inte vet när övervåningen kommer inredas (förhoppningen är inom 2 år men man vet aldrig) så känner vi att Niben räcker till för våra 119 kvm. Den dagen inredningen påbörjas så kanske det finns fler alternativ/priserna gått ner osv. Funderar dessutom på om inte en luftpump till Niben är en bättre lösning, systemet blir ju då luft/vatten.

Stort tack för er ovärderliga hjälp!!! :)
 
ehm...knappt så jag vågar säga det men vi valde också standard FLVP. Och jag som svor att aldrig sjunka så lågt. Avdraget var för dåligt helt enkelt och tilläggen för andra lösningar var alldeles för dyra.
Planen är dock att byta ut IVT490 till en ComfortZone när vi inreder övervåningen. Då vet vi lite mer också vilket det verkliga värmebehovet är. Det positiva är att ventritningar och installation nu ingår från hustillverkaren och vi slipper projektera detta själva.....
 
kungkokos skrev:
ehm...knappt så jag vågar säga det men vi valde också standard FLVP. Och jag som svor att aldrig sjunka så lågt. Avdraget var för dåligt helt enkelt och tilläggen för andra lösningar var alldeles för dyra.
Planen är dock att byta ut IVT490 till en ComfortZone när vi inreder övervåningen. Då vet vi lite mer också vilket det verkliga värmebehovet är. Det positiva är att ventritningar och installation nu ingår från hustillverkaren och vi slipper projektera detta själva.....
:D Samma är det ju för oss. :D Att lägga ut 60k i mellanskillnad nu när man inte vet när övervåningen inreds känns lite saftigt. Även om förhoppningen är inom 2 år så vet man ju hur det kan bli..... ;)
 
snysop skrev:
:D Samma är det ju för oss. :D Att lägga ut 60k i mellanskillnad nu när man inte vet när övervåningen inreds känns lite saftigt. Även om förhoppningen är inom 2 år så vet man ju hur det kan bli..... ;)
Ja, troligtvis blir det mycket tidigare eftersom ingen står ut särskilt länge med vetskapen om vad man skulle kunna ha! :)
Min förhoppning är också att IVT tills dess fått fram sin motsvarighet till ComfortZone och därmed skulle saken bli biff. En bra produkt som säljs av en "trygg" tillverkare. Förhoppningsvis blir det lite prispress då!
 
Maken har nu pratat med en firma som säljer bla CTC och Nibe och de tyckte att det var bortkastat att inte ta Niben. Inte ens att köpa till luftpumpen tyckte de var värt det. Känns bra att höra det från någon som jobbar med det och som inte försökte pracka på oss något som vi inte behöver.

Efter första vintern med inredd övervåning så lär vi märka hur mycket huset kräver i uppvärmning, är det hutlöst mycket så får vi då ta ställning till vad vi skall göra. :)

Kan dock förstå om man får problem i hus med högt i tak, stora ytor, golvvärme osv.
 
Kanske överflödigt att kommentera denna tråd nu då du bestämt dig.
Jag tycker iallafall att du gjorde rätt val. Man ska inte låta sig skrämmas för mycket av en del som anser att de små frlvp typ 490 och 310/360 aldrig räcker till. Man måste ha klart för sig att det inte blir så våldsamt stor skillnad på att välja en större och dyrare pump typ Comfortzone än vad dessa småpumpar ger. Desto mindre och energisnålare hus man har desto längre tid tar det att räkna hem en större pump tillika investering. Det är i praktiken relativt få dagar per år som en större pump lönar sig och det kan ta fler år än man tror att tjäna igen investeringen. Använd din lilla Nibe 360 några år så ser du vad det ger, sedan kan man alltid räkna då och då och se om det kan löna sig att köpa något bättre. Mitt tips är att du kommer att vara nöjd med din förbrukning, förutsatt att du trimmar in systemet optimalt. Lycka till!
 
WeeBe, inte alls överflödigt! Stort tack för ditt positiva inlägg! :) Precis så resonerar vi. Vi kör på Niben tills vi har bott i huset en vinter med isolerad och inredd övervåning. Är elräkningen för hög efter den vintern, ja då kan vi börja kika på utbyte, då har vi dessutom en aktuell siffra på förbrukning osv.
 
Intressant tråd och jag börjar tvivla på vad man ska göra.

Folk tipsar i stort enbart om CE65, men kikar man på CZ egen hemsida verkar de ge rådet CE50 på de flesta ställen.

Varför inte välja den mindre?
 
Anledningen till att det står mest om CE50 på deras webbplats är att det är den produkt de lanserade först och har haft längst. De är ett lite företag utan kunskap om kommunikation på nätet varför deras webbplats är eftersatt.

En anledning till att inte välja CE50 är om du har ett hus på över 180 kvm. Då kan en CE65 vara bättre.

Själv kommer jag nästan helt säkert att välja CE65L, dvs med separat ackumulatortank med solrör i. På så vis har jag förberett för att kunna komplettera med solpaneler inom en snar framtid och säkerställ bekymmersfri försörjning av varmatten, även till badet.

(vi bygger ett hus i stockholm på 270 kvm)
 
Tack för svaret!

Vi bygger troligen nytt också och kommer att köra 1,5 eller 2 plans på totalt ca 225 KVM.

Tänker ha kamin inne och eventuellt även en enklare köksspis eller dylikt. Om man då eldar i dessa har jag förstått att värmepumpen får hjälp genom att värmen i huset ökar. Däremot verkar det vara väldigt dyrt att ge sig på att sätta in ackumulatortank och koppla ihop det med ved/pelletskammin.

Svårt område och mycket att fundera på.
 
WeeBe skrev:
Kanske överflödigt att kommentera denna tråd nu då du bestämt dig.
Jag tycker iallafall att du gjorde rätt val. Man ska inte låta sig skrämmas för mycket av en del som anser att de små frlvp typ 490 och 310/360 aldrig räcker till. Man måste ha klart för sig att det inte blir så våldsamt stor skillnad på att välja en större och dyrare pump typ Comfortzone än vad dessa småpumpar ger. Desto mindre och energisnålare hus man har desto längre tid tar det att räkna hem en större pump tillika investering. Det är i praktiken relativt få dagar per år som en större pump lönar sig och det kan ta fler år än man tror att tjäna igen investeringen. Använd din lilla Nibe 360 några år så ser du vad det ger, sedan kan man alltid räkna då och då och se om det kan löna sig att köpa något bättre. Mitt tips är att du kommer att vara nöjd med din förbrukning, förutsatt att du trimmar in systemet optimalt. Lycka till!
Vi är i valet och kvalet mellan att ta IVT 490 (standard) eller uppgradera till luft/vatten-pumpen IVT Optima 600. Enligt den VVS-firma som vi anlitat via Fiskarheden, är denna pump mycket effektiv och ett bra alternativ till att borra. Vårt hus är en enplanare på 131 kvm och toppeffekten är beräknad till 6 kWh (vi bygger i Gävle). Den stora NACKDELEN är utedelen till Optima som är stor och ful. Dessutom måste den placeras i anslutning till groventrén och det gör att den kommer att synas mycket. Tillägget för Opitma blir ca 50 000 och besparingen per år blir enligt IVT:s hemsida ca 3 800 kWh per år. För mig känns det som om pay-off tiden blir väl lång.

Vår fundering är om det är bättre att ta IVT 490 för att sedan ev. byta ut den på sikt mot någon kraftfullare FLVP. Kan tillägga att den VVS-firma vi anlitat via Fiskarheden inte vill jobba med Comfortzone.

Mvh,
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.