Har köpt en lyktstolpe jag ska sätta i trädgården.
I foten är tre hål och man ska sätta dit gängade "hattar" på de bultar som sticker upp genom hålen.

Bultarna ser ni på bild och de gjuts ner och hålls ihop av en triangel som gör att de kommer på rätt längd från varandra.

Eftersom "hattarna" som sen skruvas på är rätt grunda så gäller det ju att bultarna sticker upp exakt rätt längd genom stolpfoten. Hur skulle ni gjuta ner det här fästet?

Jag ser två alternativ.

1. Antingen gjuter man så triangeln ligger precis i ovankant av plinten. Den kommer ju säkert rosta men det gör inget då den bara är ett stöd för ankarbultarna innan cementen stelnat. På så sätt så kan man skruva bultarna så långt så att de sticker upp lagom. Risken är om triangeln sjunker ner något i betongen, då är det kört. Eller att man inte gängat dem till rätt längd och de blir för korta. Då är det också kört.

2. Alternativt gängar man i bultarna så långt det går (ni ser ju var gängorna slutar) och trycker ner triangeln en liten bit ner i plinten. Då får man sen kapa bultarna till rätt längd. Fördel är att man kan sätta på stolpfoten och se till att man får rätt längd. Risken är att man sabbar gängningen vid kapningen och har problem att skurva på hattarna.


lampstolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan du inte montera stolpen med undermutter så du kan justera så den hamnar rakt ?
 
Gjut in gängstängerna så att dom sticker upp 2-3 cm för mycket.

Ställ dit stolpen och skruva fast, kapa gängstängerna på lämpligt ställe.

Fila eller skrapa bort de värsta graderna i gängorna och skruva sedan bort en mutter i taget så blir gängorna som nya igen (nåja...).

Sen skruvar du på dina hattar! :)
 
  • Gilla
Jens Olovsson
  • Laddar…
Krilleman
Jag har precis gjort samma sak. Snickrade mig en fin form med trekantslist i hörnen. Fyllde med grovbetong och la min triangel ovanpå betongen med gängorna uppstickandes exakt. Funkar hur fint som helst.

Blanda betongen lite tjockare så "flyter" triangeln fint.

Huvarna misstänker jag är kupolmuttrar. Det hade jag i alla fall.

9876126-origpic-604657.jpg
 
Krille, precis sådana muttrar är det ja. Jag chansar på att det funkar, dock kommer jag inte kunna snickra en fin träram för gamla stolpen står i en stensättning med tjocka stenskivor så det finns inte utrymme att sänka ner en gjutform utan jag får hälla ner betongen så den flyter ut mellan skivorna.
 
Krilleman
Såhär blev min stolpe. Inte helt rakt. Men jag har ju gjort det själv. Trekants-list upptill i formen för lite snyggare design.

Edit:
Bilden ville inte komma med. Men nu så!

Grävde bort lite jord så det inte går att missta sig hur jag menade. Det behöver toppas med lite mera jord, men det är noterat på "att göra listan" förra året redan :surprised:

20150911_180934[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Catthewho och 2 till
  • Laddar…
Hade format och ställt i triangeln med vanliga muttrar pågängade.

Sen gjutit till en lagom nivå och efter betongen har brunnit så gängar man ner muttrarna i botten och ställer på lyktstolpen och justerar med muttrarna till den står rakt. Behöver man kapa gängstängerna för att dra kupolmuttrarna i botten så har man dom där muttrarna sen tidigare att rätta till gängen med om man inte har en fil att kona toppen med.

Googla på undergjutning
 
krilleman_215 skrev:
Såhär blev min stolpe. Inte helt rakt. Men jag har ju gjort det själv. Trekants-list upptill i formen för lite snyggare design.

Edit:
Bilden ville inte komma med. Men nu så!

Grävde bort lite jord så det inte går att missta sig hur jag menade. Det behöver toppas med lite mera jord, men det är noterat på "att göra listan" förra året redan :surprised:

[bild]
Crille, hur gjorde du vid montering av lampan. Skruvade du ihop hela lampstolpen innan du reste den eller kopplade du in och monterade foten först och sen byggde upp lampan på det?
 
Jag skulle ha hängt upp triangeln i ståltråd/najtråd i lagom höjd från formen. Möjligtvis lagt en tyngd på bultarna vid gjutning om den tenderat till att flyta upp något.
 
Jag satte ihop hela stolpen och reste den. Kändes smidigast så. Nu står den äntligen upp och lyser.

lyktstolpe klar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Jacon skrev:
Crille, hur gjorde du vid montering av lampan. Skruvade du ihop hela lampstolpen innan du reste den eller kopplade du in och monterade foten först och sen byggde upp lampan på det?
Det fanns en kopplingslucka en bit upp på sidan av foten så jag kunde resa hela stolpen först.
 
Aha. På min modell var man tyvärr tvungen att koppla underifrån och sen skruva fast stolpen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Såhär blev min stolpe. Inte helt rakt. Men jag har ju gjort det själv. Trekants-list upptill i formen för lite snyggare design.

Edit:
Bilden ville inte komma med. Men nu så!

Grävde bort lite jord så det inte går att missta sig hur jag menade. Det behöver toppas med lite mera jord, men det är noterat på "att göra listan" förra året redan :surprised:

[bild]
Perfekt platta, har du lust att förklara mig hur du gjorde och vad jag behöver att köpa? Jag är nybörjare du för gärna skriva lite mer så man fattar :) tack på förhand :)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Såhär blev min stolpe. Inte helt rakt. Men jag har ju gjort det själv. Trekants-list upptill i formen för lite snyggare design.

Edit:
Bilden ville inte komma med. Men nu så!

Grävde bort lite jord så det inte går att missta sig hur jag menade. Det behöver toppas med lite mera jord, men det är noterat på "att göra listan" förra året redan :surprised:

[bild]
Drog du elen i betongen??
 
Krilleman Krilleman skrev:
Såhär blev min stolpe. Inte helt rakt. Men jag har ju gjort det själv. Trekants-list upptill i formen för lite snyggare design.

Edit:
Bilden ville inte komma med. Men nu så!

Grävde bort lite jord så det inte går att missta sig hur jag menade. Det behöver toppas med lite mera jord, men det är noterat på "att göra listan" förra året redan :surprised:

[bild]
Hur gjorde du den fin formen på betongen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.