L
E Et1975 skrev:
Självklart ska ingen aga barn! Ofattbart att det ens kommer på tal i det samhälle och tid vi lever i!

Att barn sjunger och stojar om dagarna är nått vi får glädjas åt och leva med.

Att vuxet folk inte har vett att stiga upp i tid om dagarna är svårare att förstå.

Om man inte tål ljud av andra människor bör man kanske inte bosätta sig så nära människor..?
Barn måste lära sig att ofog medför konsekvens. Även mamman, politiker och du bör förstå det.
Jag bor granne med en religiös förskola/dagis och där är det totalt fritt från uppfostran, ungarna står i timmar och slår på mitt staket, alla skriker till varandra och tittar i mobilen, kärringarna värst!
(Jag bodde här först)
Trots att jag är pensionär så jobbar jag! Kommer hem klockan sju på morgonen. När skall jag ha vett att stiga upp tycker du, tokstolle.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Lite barnsligt (no pun intended) detta kanske; men varför ger du inte igen med samma mynt? Ställ ut en högtalare och dundra på med lite tysk powermetal när deras barn ska sova, med violiner, orgel, ylande gitarrer, falsettskrik och hela faderullan.
 
galento galento skrev:
Ja vanligt hyfs , att det kan vara så svårt.
Här fanns det föräldrar som lät småbarnen se på hårdporr när de var stökiga, helt otroligt men sant.
Det lät som ett skämt?

Är det sant förtjänar föräldrarna gammeldags straff med piskrapp och barnen en ny familj.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
när man är och handlar ser man ju ofta barn som får smisk på rumpan för att dom lever helvete men svenska päron dom skiter ju om andra störs
Jo det låter modernt. Slå kärringen om hon gnatar och barnen om de trilskas. Du kan inte se några nackdelar med att använda våld för att forma sin omgivning så den passar en? Jag vill i alla fall inte leva i något samhälle där jag blir slagen och det tror jag inte några barn vill heller.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L Lennart9310 skrev:
Barn måste lära sig att ofog medför konsekvens. Även mamman, politiker och du bör förstå det.
Jag bor granne med en religiös förskola/dagis och där är det totalt fritt från uppfostran, ungarna står i timmar och slår på mitt staket, alla skriker till varandra och tittar i mobilen, kärringarna värst!
(Jag bodde här först)
Trots att jag är pensionär så jobbar jag! Kommer hem klockan sju på morgonen. När skall jag ha vett att stiga upp tycker du, tokstolle.
Är barnen ute klockan 7? Det ser jag som osannolikt ändå. Här lämnas barnen mellan 06-08 (de flesta) och de äter frukost vid 8, så tidigast kl 9 är ungarna ute om det är väder till det.
Då får faktiskt grannar tåla ljudet på dagis, och för den delen i bostadsområden med.
Om dagisfröknarna skriker så är det ju fel på de såklart.
 
  • Arg
Lennart9310
  • Laddar…
galento
R Rkarlsson skrev:
Det lät som ett skämt?

Är det sant förtjänar föräldrarna gammeldags straff med piskrapp och barnen en ny familj.
Nä det är inget skämt . Föräldrarna kommer från trasiga familjer.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det låter modernt. Slå kärringen om hon gnatar och barnen om de trilskas. Du kan inte se några nackdelar med att använda våld för att forma sin omgivning så den passar en? Jag vill i alla fall inte leva i något samhälle där jag blir slagen och det tror jag inte några barn vill heller.
inte samma sak

men dagens päron låter barnen gör vad dom vill springa runt med ak47 när dom är 14 det är helt okej
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Varför krångla till det. Ungar då såväl som nu kan med mycket enkla medel lära sig att uppföra sig som folk bland folk. Allt snack om aga osv... rent trams detta har inget med saken att göra.

Det kallas uppfostran. Gör ungarna fel tex skriker och stojar för mycket i aktuellt sammanhang så får de reda på detta och det bli en konsekvens tex att de inte längre får leka utomhus under ett antal timmar.

De lär sig snabbt vad som är acceptabelt beteende. Skitenkelt när vi uppfostrade våra telningar, nu när våra ungar uppfostrar barnbarnen är det lika enkelt. Alla lyckliga och glada om man tar sitt föräldraskap på allvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
inte samma sak

men dagens päron låter barnen gör vad dom vill springa runt med ak47 när dom är 14 det är helt okej
Du har helt rätt, vi är för slappa. Det är givetvis så att eftersom Olle och Caroline i Örgryta inte slår lilla Esther, så finns det gängkriminella ungdomar i Sverige.

Det här kan vi inte tillåta. Jag ska ge mina barn en omgång i eftermiddag. När är det lämpligt att börja slå sina barn? Kan jag ge en 6 månaders en rejäl omgång?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det låter modernt. Slå kärringen om hon gnatar och barnen om de trilskas. Du kan inte se några nackdelar med att använda våld för att forma sin omgivning så den passar en? Jag vill i alla fall inte leva i något samhälle där jag blir slagen och det tror jag inte några barn vill heller.
Jag blev slagen en enda gång under min uppväxt. Då hade jag hittat på någonting extremt tokigt och som pappa sedan har förklarat tog han till extrema metoder i en extrem situation när ingenting annat fungerade fast han hade försökt alla sätt att få stopp på mig. Så som hans egen snälla och relativt gamla pappa hade gjort under hans egen uppväxt på 50-talet.
Eftersom jag inte var var van att bli slagen blev min reaktion att stanna och tänka efter....... och så räckte det med ett litet slag för att få stopp på mig.

Jag kan acceptera att en förälder gör på det viset en eller två gånger i extremsituationer under ett svårhanterligt barns uppväxt men där går gränsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Du har helt rätt, vi är för slappa. Det är givetvis så att eftersom Olle och Caroline i Örgryta inte slår lilla Esther, så finns det gängkriminella ungdomar i Sverige.

Det här kan vi inte tillåta. Jag ska ge mina barn en omgång i eftermiddag. När är det lämpligt att börja slå sina barn? Kan jag ge en 6 månaders en rejäl omgång?
löjligt svar
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
löjligt svar
Ibland gör det ont att se sig i spegeln.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Haha ja så är det idag, jag satt och åt glass vid en fontän och då kom två barn och började "kasta" vattnet för att blöta ner varandra vilket gjorde att jag och min glass blev blöt. Jag höjde rösten för att dom skulle uppmärksamma mig då dom själva skrek som galningar, då kom deras fars vän och ville slå mig på käften?! Han hade totalt mord i blicken och jag visste att om jag reste mig så skulle jag snart ligga ner...
Fick höra något linkande från dagisgruppen när barnen var små. En av föräldrarna hade sagt åt några barn att inta kasta sten på en katt. barnen hämtade då sin storebror som knivstack föräldern.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
i natt så höll grannens barn ett sjuhelvetes liv, (15-17 åringar) för de hade ju FF. Jag låter de gärna ha roligt.
Men vid 12 slaget så gick jag över och bad de sänka volymen pedagogiskt, det gjorde de. Jag slog inte en enda unge. Det var till och med städat på gatan när jag tog en inspektionsrunda 0730.

Ska jag vara rädd för att bli nerslagen av pappan nu?

;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I
R Rkarlsson skrev:
Ska jag vara rädd för att bli nerslagen av pappan nu?

;)
50/50, placera ut bollträ, skruvmejslar och hammare lite här och där för säkerhets skull.

Men allvarligt, i dagens samhälle är det absolut inte en omöjlighet men risken är fortfarande relativt låg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.