M
P Paxman skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "Slödderlöv", men jag antar att du syftar på mindre välbeställda områden. Det kan jag vittna om INTE stämmer för fem öre. Jag har bott i allt från Sveriges mest välbeställda villaområde, till hyresrätt i (vad som nu klassas som "utsatt område"), och det finns slöa föräldrar inom alla klasser, precis som det finns riktigt bra föräldrar i alla samhällsklasser. I dag bor jag i hus i ett hyfsat välbeställt område, och vi har båda typerna till grannar som dessutom är grannar med varandra. 😁

Min bild av föräldrar som inte uppfostrar sina barn i respektive ytterligheter är att "rika" har en egoistisk inställning, medan "fattiga" mer är uppgivna och trötta. Dvs överklassen bryr sig inte om hur andra påverkas av deras härjande ungar och fattiga har inte kapaciteten/orkar inte sätta gränser för barnen.

Sista stycket är givetvis GROVA generaliseringar.
Var skrev jag att slöddrighet har någon som helst koppling till hur mycket pengar man tjänar?

Du slår in öppna dörrar!
 
D Daniel 109 skrev:
Visst får man acceptera en del från barn. Men det betyder ju inte att man inte ska försöka förklara för dem hur de bör uppträda. Att du sedan vrider dygnet på ett annat sätt än dem gör kanske inte att dina tider är det enda rätta.
Nu finns det ju ”normaltiden” det ska vara tyst 22.00-8.00 man får acceptera oljud då o då om det är ngt speciellt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Prata med grannarna och spela högt någon böneutrop hela nätterna i någon väcka
 
  • Gilla
Fröken husägarinna
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Skulle säga att det tillhör hyfs sen långt innan dess att klockan 06 är man vaken, sköter sig själv och skiter i andra….
Du kanske bor i en värld där alla är vakna den tiden. Jag är uppe allt mellan 4-6 på morgonen och då sover de flesta av mina grannar. Då håller man käften och låter de sova tills de ska gå upp.

Vanligt förbannat hyfs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ingen Barnaga
Var det en hint om att barnaga gjorde att barnen var tysta? Så barn blev högljudda från 1979? Och föräldrar blev helt tappade och kunde inte uppfostra sina barn pedagogiskt?
Vet att frankrike bara klara att att pryla unga och fruar för att tygla, men sen är männen väl lite "kärringar" av sig där med ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var det en hint om att barnaga gjorde att barnen var tysta? Så barn blev högljudda från 1979? Och föräldrar blev helt tappade och kunde inte uppfostra sina barn pedagogiskt?
Vet att frankrike bara klara att att pryla unga och fruar för att tygla, men sen är männen väl lite "kärringar" av sig där med ;)
när man är och handlar ser man ju ofta barn som får smisk på rumpan för att dom lever helvete men svenska päron dom skiter ju om andra störs
 
  • Wow
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
M
Ofta FF hos grannfastigheten med allt vad det innebär på helgerna. Jag använder öronproppar när jag sover, fungerar jättebra.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
när man är och handlar ser man ju ofta barn som får smisk på rumpan för att dom lever helvete men svenska päron dom skiter ju om andra störs
Hellre stör jag ändra än att slå mina barn. Vilken jävla idioti!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ni som föreslår att ”slå tillbaka med samma mynt”… hur tror ni alla andra grannar tycker om det?

Nu har de plötsligt ”två högljudda jäklar som stör alla andra”..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Du menar att TS ska gå ut och skrik-sjunga efter att grannbarnen gått och lagt sig?
Har jag sagt det? Min händelse skedde inomhus.
 
Snigla Snigla skrev:
Ni som föreslår att ”slå tillbaka med samma mynt”… hur tror ni alla andra grannar tycker om det?

Nu har de plötsligt ”två högljudda jäklar som stör alla andra”..
De lär sannolikt också vara störda och det handlar om att förankra sitt motmedel med dem först, kanske rentav att de också hjälper till från sin front...
 
I
Snigla Snigla skrev:
Ni som föreslår att ”slå tillbaka med samma mynt”… hur tror ni alla andra grannar tycker om det?

Nu har de plötsligt ”två högljudda jäklar som stör alla andra”..
Men om inget annat hjälper, vad gör man? Övriga grannar verkar ju inte reagera och det är väll inte ensamrätt på att hålla låda? Förhoppningen är ju att de joinar in och hjälper till eller att man iallafall får till en diskussion och någon form av allians.

Jag tänker mig att man köper en tuta från en stor färja, sådan som får marken att skaka och sen drar man igång den när inget annat hjälper.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Titta på valfritt barnprogram riktade till små barn, i synnerhet tecknade och animerade sådana, så har du en orsak. Det skriks mer än det pratas i dem.

Ytterligare en anledning är Jesper Juul ([länk]) vars barnuppfostransfilosofi är rena drömmen för lata föräldrar.

I min utökade familj har vi ett par som lät sina barn härja helt fritt när de var små. Det var hopp i soffor (även när de var på besök), skrik och vrålande, avbryta vuxnas samtal stup i kvarten, roffande av godis och snacks osv osv. Nu är barnen tonåringar, och föräldrarna beklagar sig över att ungdomarna inte respekterar dem och är väldigt arroganta.
Nu har jag faktiskt läst en bok av Jesper Juul och kan inte riktigt dra samma slutsats som dig.

Det handlar ju mycket om att förklara så att barnen förstår, istället för att hota. Samförstånd istället för auktoritet.

Mina barn är fullt förmögna att föra sig trots att vi läst och försöker nyttja den filosofin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Många moderna barn är ju så otroligt högljudda. Det skriks oavbrutet. Vet inte var det kommer ifrån, är det miljön i förskola/skola som är så högljudd?
Fullständigt olidligt.
Det är även väldigt vanligt med ljusa höga skrik från kvinnor långt upp i åldern. Rädsla, glädje, irritation eller precis vad som helst verkar kunna trigga igång denna "siren".
Eftersom så många vuxna gör så tror nog många barn att det är helt i sin ordning.
 
M maria01 skrev:
när man är och handlar ser man ju ofta barn som får smisk på rumpan för att dom lever helvete men svenska päron dom skiter ju om andra störs
Fast aga är ju misshandel. En lätt dutt på rumpan är inte aga.

Det är nog olika område till område, här är det inte svenska barn som lever jävel överallt där föräldrarna totalt skiter i sina barn.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.