A aka_the_barf skrev:
Min sitter på markplan och där hade jag ca 100 i radon, det sjönk till ungefär hälften. som i ditt fall så fungerar sällan äldre lösningar av självdrag eftersom vi lever och använder hus på annat sätt idag. Tex duschar flera gånger om dagen och eldar mycket mindre. Förr duschade man 1 gång i veckan och elden brann konstant.
Så hela övervåningen fick ett bättre klimat överlag. Fräschare luft och CO2 värden som ibland var lite höga ligger nu alltid lågt.
Mäter själv lite radon i min källare nu och mitt verkar pendla rätt kraftigt mellan 600 och 150. Nu senaste veckan har det varit lågt men mycket baseras på ute och inne temp där, misstänker att jag har markradon så värme "suger" med sig radonet.
Ökad ventilation är sällan en nackdel. Hade jag varit du hade jag först testat med en av vardera kanske så att du blir nöjd med både ljud och kan se om det gör någon skillnad i det rummet. onödigt att köpa flera som kanske ändå inte funkar som du vill? dessutom onödigt att köpa för många. Läs manualerna så ser du snabbt att en vl-100 skyfflar en del luft. på låg hastighet tar en runt 40 KVM men en ensam tar hela min övervåning på 65 KVM. Där har jag en värmepump som säkert hjälper till att skyffla runt luften en del.
Tänk på att vl-50 är för mycket mindre ytor. Vet inte hur känslig du är för ljud heller?
Tänk på att det är en rumsventilator så stänger du massor av dörrar tar dom bara det rummet.

Jag skulle nog köpt en av varje i ditt fall och testat. ljudnivå kan vara väldigt subjektivt hur man upplever den så det är en viktig del. tänk om du köper flera och tänker fan va skiten låter, det vore ju dumt.
Jag köpte min lite som ett test och jag är helt klart nöjd och den fungerar över förväntan faktiskt. Därför kommer jag nog investera i en till till källaren för att få ett fräschare klimat och mindre radon. men det blir nog i sommar. jag är för tillfället en fattig student och ingen bor i källaren så det är ingen super fara där. Jag utsätts nog mest när jag flera timmar leker i min mancave. Fördelen jag har är att jag aldrig rökt vilket minskar riskerna rejält. damen rökte men är bara där för tvätt och dusch så det är inga långa perioder.

Har du råd kan du investera i en billigare radon mätare att ha hemma så ser du skillnad själv. Har själv en airthings puck som jag lägger på olika ställen i huset, den ser även andra saker utöver radonet som CO2 halter och VOC.
tack för tipsen.
Jag köpte faktiskt en airthing wave plus idag som jag nu suttit upp i trappan mellan källaren och plan 2 i huset och än så länge visar den ett gränsvärde på 134 bq vilket är betydligt lägre än långtidsmätningen på 3 månader.
Vet att airthing måste få sitta uppe i minst 7 dygn så det dröjer några dagar innan jag vet mer men tänkte börja mäta innan miniventilationen kommer på plats och jag har gjort efter din inrådan och bara köpt en stor och bygga på allteftersom.
 
S Srixon skrev:
Att din radonhalt pendlar i din
källaren kan bero på undertryck är högt och/eller lufttrycks förändringar.
2 oberoende besiktningsmän har förklarat att man bara mäter radon halt på vinter halvåret just för att värmen gör att luften stiger och tar med sig radonet och att man har ofta fönster och sådant stängt. Vet inte om det stämmer men det står även på i princip alla radon mätningssidor.

M Mathias01 skrev:
tack för tipsen.
Jag köpte faktiskt en airthing wave plus idag som jag nu suttit upp i trappan mellan källaren och plan 2 i huset och än så länge visar den ett gränsvärde på 134 bq vilket är betydligt lägre än långtidsmätningen på 3 månader.
Vet att airthing måste få sitta uppe i minst 7 dygn så det dröjer några dagar innan jag vet mer men tänkte börja mäta innan miniventilationen kommer på plats och jag har gjort efter din inrådan och bara köpt en stor och bygga på allteftersom.
Det låter bra. Då har du koll om värdet ändras efter installationen. Om du behöver flytta den så kan man bara under inställningar byta rum så startar en ny mätning vilket är bra om man vill flytta runt den lite.
Bra att testa med en först så man inte står där sen och tänker "fan va den låter" eller att man stör sig på något annat sätt med den. om den inte passar är det dessutom rätt lätt att återställa till hur det var innan.

B BSOD skrev:
Vad har ni för utrustning för att mäta radon med?
https://www.elgiganten.se/brand/airthings
Dessa tycker jag fungerar rätt bra, får man även reda på andra saker i luften.
 
Hej, tack för en utförlig tråd. Vi har tittat på FTX-ventilation men har bara 240 mm fasad så de går bort. Nästa alternativ är denna typ av miniventilation (för att undvika en stor FTX-installation). Vad jag förstår har du en av den stora varianten, tror det skulle funka fint för oss på entreplan då det är ca 60kvm och öppet mellan alla rum (vi har dock ingen värmepump som kör runt luften, hur mycket påverkar det?).
Annat är det på plan två där vi har tre sovrum där vi vill kunna stänga dörrar. Jag misstänker att en stor inte skulle göra mycket hjälp när dörrarna är stängda eller?
Vi har fjärrvärme och vad vi önskar är ett bättre klimat inomhus. Idag funkar inte ens självdraget då många av hålen är igentäppta. Behövs självdrag om vi installerar en sån här?
Vad har du för förbrukningskostnader, typ filterbyte på en sån här apparat?
 
R Rickard Hansson skrev:
Hej, tack för en utförlig tråd. Vi har tittat på FTX-ventilation men har bara 240 mm fasad så de går bort. Nästa alternativ är denna typ av miniventilation (för att undvika en stor FTX-installation). Vad jag förstår har du en av den stora varianten, tror det skulle funka fint för oss på entreplan då det är ca 60kvm och öppet mellan alla rum (vi har dock ingen värmepump som kör runt luften, hur mycket påverkar det?).
Annat är det på plan två där vi har tre sovrum där vi vill kunna stänga dörrar. Jag misstänker att en stor inte skulle göra mycket hjälp när dörrarna är stängda eller?
Vi har fjärrvärme och vad vi önskar är ett bättre klimat inomhus. Idag funkar inte ens självdraget då många av hålen är igentäppta. Behövs självdrag om vi installerar en sån här?
Vad har du för förbrukningskostnader, typ filterbyte på en sån här apparat?
Vet inte hur stor skillnad en värmepump gör men nu på sommaren har vi knappt på värmepumpen, bara som AC ibland. Märker ingen skillnad så den fungerar bra utan. Gäller att ha öppen planlösning för bäst funktion. Nere ska det nog gå bra hos er eftersom vi har öppet hos oss och vi har 65kvm så då bör det gå lika bra hos er.
På ovanvåningen får du antingen köra små av denna variant(vl-50) eller kolla om ni kan göra något på vinden om den är över dessa rum?
https://www.ftx-online.se/
Dessa verkar ha billiga ftx ventilationer och jag ska hjälpa min bror att sätta in en sådan på hans vind vid tillfälle just PGA barnens rum som är stängda ofta. nackdelen är alla rör som behöver dras på vinden och dessutom isoleras, där kan kostnaden lätt rusa iväg om det krävs långa rör.
Öppna upp alla igensatta hål om ni kan eftersom självdraget är eran enda ventilation just nu och nu på sommaren fungerar sådana dåligt som det är. Håll dörrar öppna mellan rummen, min bror hade mögel i vissa av sina rum för att ventilationen var så dålig, hans barn har numer förbud att stänga dörrarna och jag öppnade upp deras självdrags ventilation till max tills vi fixar FTX på hans vind. Har ni skorsten och kan elda så är det bra då det gör att självdraget år lite fart, inte så kul nu på sommaren men när vintern sedan kommer om ni inte skaffat någon form av FTX än.

Förbrukning har jag inte kikat på, det är ju bara en fläkt så det är inte så många watt. Filterbyte ska göras varje halvår men jag är ganska övertygad om att dessa filter liksom många andra kan tvättas och återanvändas. efter snabb koll kostar filtren nära 500 spänn så jag kommer definitivt försöka tvätta mitt.
Är man pollen allergiker kan det vara värt att slänga in ett pollenfilter, det var ännu dyrare dessvärre.

Jag hade självdrag men har efter jag installerade denna stängt alla in/utlopp och den sköter ventilationen bättre än självdraget någonsin kunde.
 
A aka_the_barf skrev:
Vet inte hur stor skillnad en värmepump gör men nu på sommaren har vi knappt på värmepumpen, bara som AC ibland. Märker ingen skillnad så den fungerar bra utan. Gäller att ha öppen planlösning för bäst funktion. Nere ska det nog gå bra hos er eftersom vi har öppet hos oss och vi har 65kvm så då bör det gå lika bra hos er.
På ovanvåningen får du antingen köra små av denna variant(vl-50) eller kolla om ni kan göra något på vinden om den är över dessa rum?
[länk]
Dessa verkar ha billiga ftx ventilationer och jag ska hjälpa min bror att sätta in en sådan på hans vind vid tillfälle just PGA barnens rum som är stängda ofta. nackdelen är alla rör som behöver dras på vinden och dessutom isoleras, där kan kostnaden lätt rusa iväg om det krävs långa rör.
Öppna upp alla igensatta hål om ni kan eftersom självdraget är eran enda ventilation just nu och nu på sommaren fungerar sådana dåligt som det är. Håll dörrar öppna mellan rummen, min bror hade mögel i vissa av sina rum för att ventilationen var så dålig, hans barn har numer förbud att stänga dörrarna och jag öppnade upp deras självdrags ventilation till max tills vi fixar FTX på hans vind. Har ni skorsten och kan elda så är det bra då det gör att självdraget år lite fart, inte så kul nu på sommaren men när vintern sedan kommer om ni inte skaffat någon form av FTX än.

Förbrukning har jag inte kikat på, det är ju bara en fläkt så det är inte så många watt. Filterbyte ska göras varje halvår men jag är ganska övertygad om att dessa filter liksom många andra kan tvättas och återanvändas. efter snabb koll kostar filtren nära 500 spänn så jag kommer definitivt försöka tvätta mitt.
Är man pollen allergiker kan det vara värt att slänga in ett pollenfilter, det var ännu dyrare dessvärre.

Jag hade självdrag men har efter jag installerade denna stängt alla in/utlopp och den sköter ventilationen bättre än självdraget någonsin kunde.
Tack för svar. Att öppna upp självdragen blir rätt mycket extra meck då de täpptes igen i samband med att ny fasad av mexi tegel sattes upp, så undviker helst det. Du skriver att du täppt igen självdraget efter nu installerat mini ventilation, är de inte bra i kombination eller vill du bara undvika kall luft in på vintern?

Ftx på övre plan kan ju vara ett alternativ fick misstänker jag att det kommer dra iväg i pengar då vi inte skulle göra det själva. Kan ju alltid ta in offerter men siktar mot på två-tre av den mindre modellen istället.

Hade vart intressant att höra om det funkar att rengöra filtret då det blir mycket pengar om vi ska installera flera stycken, när är det dags för dig att rengöra/byta?
 
En undran till är om det blir drag under aggregatet? Om jag har en rakt ovanför sängen kommer det då dra på mig när jag sover?
 
R Rickard Hansson skrev:
Tack för svar. Att öppna upp självdragen blir rätt mycket extra meck då de täpptes igen i samband med att ny fasad av mexi tegel sattes upp, så undviker helst det. Du skriver att du täppt igen självdraget efter nu installerat mini ventilation, är de inte bra i kombination eller vill du bara undvika kall luft in på vintern?

Ftx på övre plan kan ju vara ett alternativ fick misstänker jag att det kommer dra iväg i pengar då vi inte skulle göra det själva. Kan ju alltid ta in offerter men siktar mot på två-tre av den mindre modellen istället.

Hade vart intressant att höra om det funkar att rengöra filtret då det blir mycket pengar om vi ska installera flera stycken, när är det dags för dig att rengöra/byta?
Kör man FTX vill man att all ventilation ska gå genom det så man får återvinning av värmen, annars blir det lite som att köra AC i bilen med rutorna nere :)
Fördelen med FTX är ju att utgående luft värmer upp ingående luft och tar man in luft från andra ställen förlorar man på det, såvida det inte också är FTX.
Filtret ska jag byta ungefär nu, kan kika på det i veckan. Det jag tänkt göra är att sätta ett insektsnät på ingående rör så slipper man insekter som sätter sig i filtret. Tror dessutom man kan göra dessa enkla filter själv genom att köpa ett stort ark och sedan klippa till dom själv. ska jämföra det med ett stort filter jag har hemma som kostade betydligt mindre än deras egna. Man kommer nog rätt långt på att bara dammsuga filtret eftersom klassen är rätt låg. annat blir det om du kör pollenfilter, fast dom brukar gå att blåsa rena med tryckluft.

Under det stora så sprutar luften ut under men man kan fälla ut en "plast flik" så det blåser framåt istället. vet inte hur det är på de små men dom kan man montera på högkant så där kanske man har mer möjlighet att styra flödet.
Min rekommendation är att inte sätta den tex över soffan eller där folk brukar sitta eller vistas. eftersom det är FTX så är det inte jätte kall luft men runt 15 grader som drar är nog inte bra längre perioder skulle jag tro.

Ta in offerter är det för dyrt så är dessa helt klart ett alternativ.
 
R Rickard Hansson skrev:
Vad har du för förbrukningskostnader, typ filterbyte på en sån här apparat?
Tog lite tid men nu har jag fått tummen ur. filtret går enligt manualen att tvätta upp till 6 gånger men man kan säkert få ut lite mer tvättar. Var mycket insekter och småkryp i filtret så jag satt ett insektsnät på insuget, något jag borde gjort direkt.
Det finns 3 delar man ska rengöra, insugsfilter, fläkt filter och återvinnings paketet. insugsfiltret verkar vara det enda som "slits" ut. fläkt filtret påminner om det som sitter i värmepumpar.

Det kan vara bra att göra rent speciellt fläktfiltret lite oftare, det är löjligt enkelt. Mitt var ganska rejält igensatt och effektivitet rasade och fläkten fick kämpa så inte nog med att den lät ganska mycket så var luften som kom in bara ett par grader över utomhus temp.
Tänkte att det var ju kul så länge det varade men efter filter tvätt och rengöring så är den sitt tysta och återvinnande jag igen.

Personligen skulle jag rekommendera att rengöra fläkt filtret någon gång i månaden.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Mycket bra tråd som hjälper mig lite i mina funderingar.
Jag har ett egnahems hus med inredd källare och tyvärr har man under åren gjort en del tokiga saker. Bland annat vattenburen golfvärme på en troligtvis oisolerad platta samt i allrummet mitt i huset har den tidigare ägaren flytat över klinkergolvet vilket gör att det inte andas.

MIn grundproblem är följande i källaren.:
  • Jag satte in en paxfläkt i groventrén och det satt en i badrummet sedan tidigare men tycker att det är för lite luftombyte och lite dålig luft.
  • Golvvärme på oisolerad platta.
Tyvärr känns ftx som ett lite för stort projekt just nu så för att lösa ventilationsbiten kanske en miniftx är rätt väg. Frågan är då vilken och var. (Se planritning)

Övervåningen är bra men tokvarm på sommaren så där har jag varit inne på frikyla från BVP, portable AC eller en LLVP (men det känns dumt då vi har BVP redan). Fördelen skulle vara att stänga golvvärmen i källare och köra en duo LLVP (kyla övervåning på sommar och värma källare på vintern)
 
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med sovrum, allrum, kök, och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gått i samma tankar om en bättre ventilation med hjälp av mini ftx, slutade med ett PAX EOS.

Men det duger inte till två pers på 80M^2, mäter man koldioxid så märker man tydligt när luften är bra nog.
Vid lite fest med blev den 2500PPM viket är direkt skadliga nivåer.

Mitsubishi och andra av den typ som vänder riktning på luften i vanlig venthål är nog tyvärr inte mer än nödlösningar. Dom har väl usel prestanda på vintern?
Tillslut har du så många så du borde satsat på ett riktigt aggregat ist.

Det gjorde jag tillslut och drog rör på vinden i glasfiberlösullen, inte kul men inte svårt.
Så ett PAX EOS ligger i en gaderob och vilar, kanske får installera det i garaget, fast det är lite överkurs.
Det var det en dyr läxa i ventilationsprojektet, 10000:- som kunde använts till något roligare än läropengar.
 
Julius Bohem Julius Bohem skrev:
Har gått i samma tankar om en bättre ventilation med hjälp av mini ftx, slutade med ett PAX EOS.

Men det duger inte till två pers på 80M^2, mäter man koldioxid så märker man tydligt när luften är bra nog.
Vid lite fest med blev den 2500PPM viket är direkt skadliga nivåer.

Mitsubishi och andra av den typ som vänder riktning på luften i vanlig venthål är nog tyvärr inte mer än nödlösningar. Dom har väl usel prestanda på vintern?
Tillslut har du så många så du borde satsat på ett riktigt aggregat ist.

Det gjorde jag tillslut och drog rör på vinden i glasfiberlösullen, inte kul men inte svårt.
Så ett PAX EOS ligger i en gaderob och vilar, kanske får installera det i garaget, fast det är lite överkurs.
Det var det en dyr läxa i ventilationsprojektet, 10000:- som kunde använts till något roligare än läropengar.
Tack för din input. För mig är det källarplan där vi sover och inte mycket mer vi vill förbättra. Klart att riktigt ftx vore bäst men att dra rör runt i hela källaren vet jag inte hur sugen jag är på, framförallt inte om jag ska placera den på vinden och måste ner genom våningen under. Känns som ett för stort projekt just nu när vi är mitt i annat skit i huset. Övervåningen är såklart lättare att dra rören till från vinden.
 
B
A aka_the_barf skrev:
Jag bor i ett självdragshus från 1947(funkis eran) där jag förbättrat ventilationen med frånluftsfläkt i badrummen. För en tid sedan köpte jag en mät "puck" från airthings där man kan se CO2, VOC, radon och andra värden på inomhus luften.
Märkte snabbt att CO2 värden steg kraftigt i sovrummet och andra ställen där man vistades länge, även på vintern när självdrag funkar som bäst. beror nog på att man eldar för lite och har ett helt annat sätt att leva nuförtiden.
Huset är ett litet funkis hus där man tagit bort de flesta dörrar för att en luft luft värmepump ska kunna fungera, varje våning har en egen och för att våningarna(källare och markplan) är på 65 KVM så funkar det rätt bra. Har även element som värms av en panna med direktverkande el så den använder man så lite som möjligt just nu.

Kikade lite på mini ventilationer men märkte snabbt att det finns väldigt lite info om dessa. Brukar stå att dom är bra och inte mycket mer, så jag tänkte göra en lite djupare analys än "funkar bra" ;).

Har haft denna sedan den 17 december och har klämt fast en tempmätare i utblåset för att se om den faktiskt återvinner något. Inte mest vetenskapliga mätningar såklart eller helt korrekta men ger en ganska bra "hum" om den fungerar eller ej. Har kollat tempen vid olika ute temperaturer för att se skillnaden och här i stockholms området har vi haft ganska bra kyla faktiskt.

Maximalt mätte jag upp att den återvinner ca 88% av värmen vid en ute temperatur på -1,1 grader.
Sämsta värdet fick jag vid -14,6 grader med ca 73% återvinning.
Genomsnittet på 28 mätnings tillfällen är 83% effektivitet.
Det är faktiskt bättre än jag förväntat mig, manualen säger upp till 85% effektivitet och sådant brukar jag alltid ta med en stor nypa salt. Som med wifi att man kan komma upp i en viss hastighet...om du tejpar fast telefonen på antennen och är i ett perfekt vakuum :)

Testat enbart med lägsta fläkt hastigheten vilket även ger bäst återvinning. Tror de flesta inte vill köra på högre, på lägsta kan den nog jämföras med en luft luft värmepump på låg hastighet. Deras mindre variant VL-50 ska vara tystare, men det får någon annan pröva.

Den suger in luft från höger sida och blåser ut den på vänster under sidan men det finns en "läpp" man kan fälla ut så den blåser ut den rakt fram istället om man tex har en bokhylla under den.

Köpte denna nu för att priset var bra(4800kr) och att andra varianter som sitter i väggen ofta kräver rätt tjocka väggar och arbetar bäst i par men då snackar vi 15-20 tusen för 2 stycken i vissa fall. mina väggar är för tunna för dessa. Utöver det behöver hålen vara 16 cm i diameter vilket kan bli ett problem.
Funderade på ett riktigt ftx system men det skulle kosta ungefär 150 tusen kronor och massor av fula rör måste ned i källaren på något sätt. det är givetvis bäst om man har pengarna och kanske kan dölja rör i väggarna.

Fukten på fönstren på morgnarna är helt borta. Stängde badrumsdörren en natt för att se att det inte var en tillfällighet och på morgonen var vattnet tillbaka på badrumsfönstret. Enligt mät instrumentet airthings har jag gått från ca 200 i radon på övervåningen till runt 100(källaren är en annan historia). CO2 halterna har som högst sedan installationen legat på lite över 900 PPM allt över 800 ska ses som förhöjt även om det krävs rätt mycket innan det blir farligt men redan vid 1000-2000 kan man känna sig lite dåsig. Innan det låg det på över 1500 i sovrummet.
Det är en rumsventilator men påverkar hela övervåningen, hade innan vatten på de flesta rutor på morgnarna vilket är ett tydligt tecken på dålig ventilation.

Sätt den inte över soffan eller för nära andra ställen där man vistas då den blåser ut kylig luft, drag är aldrig bra i längden. Utöver det kanske det inte är den finaste pjäsen att ha på väggen.

Ett orosmoln med denna var att det står i instruktionen att man ska stänga av den vid -10 grader och max 30% fuktighet inomhus vilket jag tyckte lät som vansinne. Måste vara ett fel då det längre ned stod en tabell att den klarar -10 med 40% fuktighet och sedan en extra minusgrad per sjunkande % så den klarar alltså -11 vid 39% och -15 vid 35% osv.
Så har ni väldigt fuktigt hemma även på vintern så kanske denna inte är för er. Vi är 2 vuxna och 2 katter i huset och fukthalten har legat mellan 30% och 35% hela tiden. Vet inte vad som händer om fukten är för hög, kanske fryser värmeväxlardelen som verkar vara i något form av pappers eller plast material? Frågan är hur mycket sämre den funkar i sådant fall?

Installationen var enkel och rättfram, en nackdel är att man är tvungen att ladda ned instruktionen på nätet och sedan skriva ut den. Jag vill i alla fall helst ha den med mig när jag installerar något. Levereras här i europa med 3 meter kabel och stickpropp med snöre för start/stopp.

Vill ni veta något mer är det bara fråga. Hoppas det kanske hjälper någon.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för din recension! Har själv planer på den mindre 50 modellen.

Vi har klassisk frånluft i vårt hus. Dvs tillluftsdon i blandannat sovrum och sedan frånluft i kök och badrum som sugs ut med en fläkt. Det finns ett undertryck i huset.

Vi har även en liten utbyggnad på ca 15 kvadrat som tidigare ägare använt som förråd. Nu vill vi använda detta som gästrum/lekrum istället. Problemet är dock att denna tillbyggnad saknar ventilation helt. Efter man sovit där så blir det kondens på rutorna och lite unket.
Ritning av husplan med markeringar för fönster, ytterdörrar och ventilationspunkter. Garage och tvättstuga inkluderat.


Först funderade jag på att bara sätta en vanlig friskluftsventil. Men stänger man dörren mellan tvättstuga och hallen så blir det inget drag till frånluftsventilen där ju. Så då bör ju dörren stå öppen eller får man sätta ventil mellan rummen också men vill helst undvika det.

Så ett alternativ är då Mitsubishi VL 50 aggregatet. Jag tänkte sätta det i gästrummet/kontoret. Men jag har några funderingar.

1. Kan det bli problem med existerande frånluft om dörren är öppen? Jag kör Home assistent system här. Man kanske skulle kopplat VL till en smart brytare. Sen satt en dörrsensor så man enbart kör VL när dörren är stängd? 😳

2.Om man stänger av aggregatet, då är det bara fläkten egentligen som stängs av? Så man får fortfarande "självdrag" även om den är avstängd? Eller finns det en lucka man får manuellt stänga med?

3.Du skrev att du upplevde drag från vl 100 och rekommenderade inte vid soffan t ex. Vl 50 borde ju ge lägre flöde där men kanske prata problematiskt på ett kontor? Samtidigt ger ju en vanlig ventil också drag. 🤔
 
B BSOD skrev:
Vad har ni för utrustning för att mäta radon med?
Airthings wave här. :)
 
Bra med bra ventilation men ser hemskt ut
 
A aka_the_barf skrev:
Jag bor i ett självdragshus från 1947(funkis eran) där jag förbättrat ventilationen med frånluftsfläkt i badrummen. För en tid sedan köpte jag en mät "puck" från airthings där man kan se CO2, VOC, radon och andra värden på inomhus luften.
Märkte snabbt att CO2 värden steg kraftigt i sovrummet och andra ställen där man vistades länge, även på vintern när självdrag funkar som bäst. beror nog på att man eldar för lite och har ett helt annat sätt att leva nuförtiden.
Huset är ett litet funkis hus där man tagit bort de flesta dörrar för att en luft luft värmepump ska kunna fungera, varje våning har en egen och för att våningarna(källare och markplan) är på 65 KVM så funkar det rätt bra. Har även element som värms av en panna med direktverkande el så den använder man så lite som möjligt just nu.

Kikade lite på mini ventilationer men märkte snabbt att det finns väldigt lite info om dessa. Brukar stå att dom är bra och inte mycket mer, så jag tänkte göra en lite djupare analys än "funkar bra" ;).

Har haft denna sedan den 17 december och har klämt fast en tempmätare i utblåset för att se om den faktiskt återvinner något. Inte mest vetenskapliga mätningar såklart eller helt korrekta men ger en ganska bra "hum" om den fungerar eller ej. Har kollat tempen vid olika ute temperaturer för att se skillnaden och här i stockholms området har vi haft ganska bra kyla faktiskt.

Maximalt mätte jag upp att den återvinner ca 88% av värmen vid en ute temperatur på -1,1 grader.
Sämsta värdet fick jag vid -14,6 grader med ca 73% återvinning.
Genomsnittet på 28 mätnings tillfällen är 83% effektivitet.
Det är faktiskt bättre än jag förväntat mig, manualen säger upp till 85% effektivitet och sådant brukar jag alltid ta med en stor nypa salt. Som med wifi att man kan komma upp i en viss hastighet...om du tejpar fast telefonen på antennen och är i ett perfekt vakuum :)

Testat enbart med lägsta fläkt hastigheten vilket även ger bäst återvinning. Tror de flesta inte vill köra på högre, på lägsta kan den nog jämföras med en luft luft värmepump på låg hastighet. Deras mindre variant VL-50 ska vara tystare, men det får någon annan pröva.

Den suger in luft från höger sida och blåser ut den på vänster under sidan men det finns en "läpp" man kan fälla ut så den blåser ut den rakt fram istället om man tex har en bokhylla under den.

Köpte denna nu för att priset var bra(4800kr) och att andra varianter som sitter i väggen ofta kräver rätt tjocka väggar och arbetar bäst i par men då snackar vi 15-20 tusen för 2 stycken i vissa fall. mina väggar är för tunna för dessa. Utöver det behöver hålen vara 16 cm i diameter vilket kan bli ett problem.
Funderade på ett riktigt ftx system men det skulle kosta ungefär 150 tusen kronor och massor av fula rör måste ned i källaren på något sätt. det är givetvis bäst om man har pengarna och kanske kan dölja rör i väggarna.

Fukten på fönstren på morgnarna är helt borta. Stängde badrumsdörren en natt för att se att det inte var en tillfällighet och på morgonen var vattnet tillbaka på badrumsfönstret. Enligt mät instrumentet airthings har jag gått från ca 200 i radon på övervåningen till runt 100(källaren är en annan historia). CO2 halterna har som högst sedan installationen legat på lite över 900 PPM allt över 800 ska ses som förhöjt även om det krävs rätt mycket innan det blir farligt men redan vid 1000-2000 kan man känna sig lite dåsig. Innan det låg det på över 1500 i sovrummet.
Det är en rumsventilator men påverkar hela övervåningen, hade innan vatten på de flesta rutor på morgnarna vilket är ett tydligt tecken på dålig ventilation.

Sätt den inte över soffan eller för nära andra ställen där man vistas då den blåser ut kylig luft, drag är aldrig bra i längden. Utöver det kanske det inte är den finaste pjäsen att ha på väggen.

Ett orosmoln med denna var att det står i instruktionen att man ska stänga av den vid -10 grader och max 30% fuktighet inomhus vilket jag tyckte lät som vansinne. Måste vara ett fel då det längre ned stod en tabell att den klarar -10 med 40% fuktighet och sedan en extra minusgrad per sjunkande % så den klarar alltså -11 vid 39% och -15 vid 35% osv.
Så har ni väldigt fuktigt hemma även på vintern så kanske denna inte är för er. Vi är 2 vuxna och 2 katter i huset och fukthalten har legat mellan 30% och 35% hela tiden. Vet inte vad som händer om fukten är för hög, kanske fryser värmeväxlardelen som verkar vara i något form av pappers eller plast material? Frågan är hur mycket sämre den funkar i sådant fall?

Installationen var enkel och rättfram, en nackdel är att man är tvungen att ladda ned instruktionen på nätet och sedan skriva ut den. Jag vill i alla fall helst ha den med mig när jag installerar något. Levereras här i europa med 3 meter kabel och stickpropp med snöre för start/stopp.

Vill ni veta något mer är det bara fråga. Hoppas det kanske hjälper någon.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hur mycket minskade radonet i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.