1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nädu. Du får bara ut cirka 30% bränslet till drivning av bilen, när du kör en förbränningsbil. Medans en elbil bara tappar ca:10% i förluster. Alltså går 90% till att driva bilen framåt, sådär ungefär. Så du får allt ha ett dåligt elverk för att inte tjäna på det, laddförluster eller inte. Här får du en länk tull tuben med diesel som exempel.GoC skrev:
Ok. Spontant en lite märklig lösning. Jag kan tänka mig att seriehybridsystemet är bra i låga farter och stadstrafik. Men det är ju också då som eldriften är som bäst. Lite märkligt att helt välja bort effektiviteten på motorväg för att få två bra sätt att driva den i låga farter.pacman42 skrev:
Intressant test. Men när du skriver "ett par dunkar bensin och ett elverk" så tänker nog de flesta inte på ett dieseldrivet 30 kVA elverk. Pratar vi ett portabelt bensindrivet elverk lär du aldrig få så mycket som 30% verkningsgrad. Det är för övrigt högt även för en bensinbil. Mer av ett maxvärde än ett snitt.M Mac68 skrev:Nädu. Du får bara ut cirka 30% bränslet till drivning av bilen, när du kör en förbränningsbil. Medans en elbil bara tappar ca:10% i förluster. Alltså går 90% till att driva bilen framåt, sådär ungefär. Så du får allt ha ett dåligt elverk för att inte tjäna på det, laddförluster eller inte. Här får du en länk tull tuben med diesel som exempel.
Men hur skulle en osofistikerad bensinmotor i ett elverk kunna vara ha bättre verkningsgrad än en toppmodern elmotor?M Mac68 skrev:Nädu. Du får bara ut cirka 30% bränslet till drivning av bilen, när du kör en förbränningsbil. Medans en elbil bara tappar ca:10% i förluster. Alltså går 90% till att driva bilen framåt, sådär ungefär. Så du får allt ha ett dåligt elverk för att inte tjäna på det, laddförluster eller inte. Här får du en länk tull tuben med diesel som exempel. [media]
förvisso går den på konstant varvtal och kan optimeras för det.
kolla på dessa data för ett Honda elverk, ett erkänt bra elverk.
- Ett elverk med en maxeffekt på 2200 watt
- Har ett varvtal på 5000 varv/minut
- Fyrtaktsmotor med en cylindervolym på 98.5 cm³
- Har en bränsletank på 3.6 liter och en drifttid på 3.5 timme
en modern bensinbil går nästan det dubbla på samma mängd bensin.
detta 50.000kr dieselelverk har följande data
11000w toppeffekt.
•10000w kontinuerlig effekt.
•Elektrisk startknapp.
•1st 32A 415V-uttag och 2st 16A 240V-uttag.
•Upp till 24 tim driftstid med 50% last.
•60 liter tank.
ger även det att det förbrukar ca 0,5l diesel per producerad kWh, dvs du kommer dubbelt så långt om du tömmer dieseln direkt i tanken på dieselbilen.
Precis det var argumentet när det begav sig med seriehybrider. Sen gissar jag att de även använde en "riktig" motor med insprutning, elektronisk tändning och en seriös motorstyrning till skillnad mot motorerna i elverk m.m. där även kvalitetsmotorer är riktiga bränsleslukare jämfört med en modern bilmotor.GoC skrev:
Men det klår så klart ändå inte direktdrift i verkningsgrad.
Men dessa skillnader har väl inte med förekomsten av en eventuell laddare att göra?GoC skrev:Mitt körmönster med 20 mil till jobbet.
Skulle köra lika ”billigt” med en Lexus hybrid.
De laddhybrider jag provkört tycker jag är en halvmesyr. För klen elmotor och en för stark bensinmotor. Testa Volvo V60 laddhybrid, hopplöst med en bensinmotor som skramlade igång så fort man ville ha lite fart på bilen.
Lexus ES elmotor är inte mycket svagare så den går fint att köra mycket bara på el i stadsmiljö och den kör på ström upp till drygt 100km/tim. Helt sömlös övergång mellan el och bensinmotorn. Så nära känslan i en elbil man kan komma.
Så jag konstaterade att jag inte gillar inte laddhybrider, testat Volvo, Peugeot, Mercedes mfl.
Men konstaterade att en elbil mycket väl skulle uppfylla mina behov. Den kostade förövrigt inte mer än den Lexus ES som var alternativet kostade.
Så hittills så ångrar jag inte mitt val av elbil en sekund, räckviddsångesten försvann efter den första långturen. Nu är det bara bekvämt och avslappnande bilkörning med en bensträckare på en kvart efter ca 2,5-3 timmars motorvägskörning. Till och från jobbet och vinterns helgnöje 16 mil bort är inga hinder.
Körde 60 mil i söndags, ägnade 15 + 6 minuter på att ladda.
Jag är 100% på samma spår som din beräkning här.GoC skrev:Men hur skulle en osofistikerad bensinmotor i ett elverk kunna vara ha bättre verkningsgrad än en toppmodern elmotor?
förvisso går den på konstant varvtal och kan optimeras för det.
kolla på dessa data för ett Honda elverk, ett erkänt bra elverk.
det går åt knappt en halv liter bensin för att producera 1kWh ström , på det går en elbil ca 0,5 mil.
- Ett elverk med en maxeffekt på 2200 watt
- Har ett varvtal på 5000 varv/minut
- Fyrtaktsmotor med en cylindervolym på 98.5 cm³
- Har en bränsletank på 3.6 liter och en drifttid på 3.5 timme
en modern bensinbil går nästan det dubbla på samma mängd bensin.
detta 50.000kr dieselelverk har följande data
11000w toppeffekt.
•10000w kontinuerlig effekt.
•Elektrisk startknapp.
•1st 32A 415V-uttag och 2st 16A 240V-uttag.
•Upp till 24 tim driftstid med 50% last.
•60 liter tank.
ger även det att det förbrukar ca 0,5l diesel per producerad kWh, dvs du kommer dubbelt så långt om du tömmer dieseln direkt i tanken på dieselbilen.
Jag har själv räknat också.
Det svåra är att hitta siffror på verkningsgrad, kWh/liter osv, för dessa små elverk. Det är väl så dåligt att det inte är något de vill skylta med. Det kan finnas mumbo-jumbo som "har upp till 10 timmars driftstid på en tank" och sånt som kan betyda nästan vad som helst.
Men så långt jag kunnat få fram något blir det de siffror du skriver här, ca 2kWh/liter bränsle - i absolut bästa fall. Det ger en verkningsgrad på ca 20%
Jag har som sagt även jag gjort den räkneövningen och kom också fram till att det ger ungefär dubbelt så lång körsträcka att köra på bränslet i en modern (senaste 20 åren) bränslebil än att först göra el av den i ett litet portabelt elverk och sen köra elbil.
Om det är något så skulle det vara bränslecell.
Där har vi en max teoretisk verkningsgrad på 83% (ottomotor lite drygt 30%), och en verklig kan vara uppåt 60%.
Jag kör 83% på el, så jag tycker det är en rätt bra kompromiss.A Avemo skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Om du vet att de flesta laddhybrider huvudsakligen går på bensin (vilket jag antar att du vet), tycker du att det är en lika bra lösning då?pacman42 skrev:
Edit: Den länkade undersökningen pekar 37 % eldrift, att jämföra med körcyklernas 69 och dina 83.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Trist läsning men inte förvånande.Nötegårdsgubben skrev:
Många går väl som tjänstebilar där soppa ingår, men inte el hemma.
Har sett några i kvarteret som kör laddhybrider som startar på morgonen med bensin, kopplar aldrig in dem hemma.
Själva ligger vi på ca 2/3 el (svårt att avgöra då bilen inte sparar förbrukning från mil 0), hade varit mer el om nya jobbet haft laddstolpe.
Men då valde vi också en laddhybrid för att kunna köra på el.
Poängen är att olika personer har olika behov. För mig var detta perfekt. Och för de som i huvudsak kör i stan på bensin så är den också bra.Nötegårdsgubben skrev: