Tänk om någon/några driftiga personer hade startat en seriös sida som tex www.verktygsimporten.se

Rena rama guldgruvan !

Satsa på luft, batteri, handverktyg och tillbehör från staterna, även med fraktpriser, visst lagerhållande samt förtjänst hade det blivit enormt konkurenskraftiga priser.

Får man göra så överhuvudtaget är väl frågan ?

Starta eget, importera Hitachi´s sortiment på luft och batteri, öppna butik brevid den lokala säljaren :) och sälja allt till halva priset :)
 
Skrev precis lite om priser på Festool i andra länder i tråden som ACME startade om Festools pendelhuvssågar igår. Jämför:
Festool TS75 EBQ

Sverige: 5960kr inkl moms
England: 6265kr
USA: 3595kr
 
I sverige har ju handlaren anställda som kostar lite mer....Vi har ju ett större socialt säkerhetsnät i sverige än usa vilket kostar.
Vi har ju moms 25% , Arbetsgivaravgift 32,28%, Semesterersättning ( Har dom det i usa?) Sjuklön från arbetsgivaren de 14 första dagarna...mm mm.....Har själv importerat o gör det gärna..men jag kan förstå varför det kostar i sverige...

Staffan
 
Kan det verkligen kosta så fruktansvärt mycket mer med alla avgiter och moms ?

Ta som exempel Hitachis gaspistol, en skillnad på nästan 6000:- på en enda maskin ??

Visst är det säkrare och enklare att köpa en maskin i Sverige från en bra ÅF´are, lättare med reparationer, reklamationer och tillbehör etc. Men istället så kan man köpa 3st till samma pris från USA och i princip kasta bort en om den skulle gå sönder.

Sjukt tycker jag iaf.
 
Husqvarna 346XPG = 2850 kr :eek:
 
verktygsgurun skrev:
I sverige har ju handlaren anställda som kostar lite mer....Vi har ju ett större socialt säkerhetsnät i sverige än usa vilket kostar.
Vi har ju moms 25% , Arbetsgivaravgift 32,28%, Semesterersättning ( Har dom det i usa?) Sjuklön från arbetsgivaren de 14 första dagarna...mm mm.....Har själv importerat o gör det gärna..men jag kan förstå varför det kostar i sverige...

Staffan
Men snälla, denna andelen av priset handlar om handlarens påslag. Att handlaren har ex 100 % högre kostnad i Sverige gör ju att maskinen blir 100% dyrare.
Det resonemanget hade funkat på köp av tjänster men i detta fallet är det en vara som ex är tillverkad i Japan.
Om tillverkaren tar 100 kr för varan så kan Amerikanen sälja den för ex 130 kr med 30% marginal.
Om Svenske handlaren behöver lägga på 60% pga moms och hanteringskostnad skulle samma vara kosta 160 kr och så är ju inte fallet. Skillnaderna är omotiverat löjliga och de svenska handlarna kan behålla sina prylar och fortsätta gnälla över näthandeln.

I flera av exemplen är varorna mer än dubbelt så dyra i Sverige.
Jag tvärvägrar bli blåst av svenska handlare, köper inte skruv av svenska blåshandlare och blåsgeneralagenter.

Mvh
 
Jag vägrar tro att det är handlaren som gör det stora påslaget, allt jag sett/hört/upplevt tyder på att det är generalagenterna som kniper det mesta.
 
Jo det tror jag med, exemplet jag gav för Hitachis 18V skruvdragare visade ju att ÅF köper in maskinen för 2970:- från Hitachi Sverige och den kostar 3390:- exmoms ut till kund, dvs 420:- påslag för sina kostnader och vinst. Låter ganska rimligt tycker jag.

Den kostar ju bara 1690:- i USA ut till privatkund !! Jag vet inte vad de har för moms system men antar att en företagare i USA köper den ÄNNU BILLIGARE !
 
I staterna står man i till stor del för alla handverktyg själv. Det är inte som här i sverige att ska du göra ett jobb så står företaget för maskiner och verktyg. Det finns en del undantag i staterna men den stora skara har egna verktyg inköpta för egna pengar.
 
Kemi skrev:
Den kostar ju bara 1690:- i USA ut till privatkund !! Jag vet inte vad de har för moms system men antar att en företagare i USA köper den ÄNNU BILLIGARE !
Alla priser i USA anges alltid utan moms. Momsen varierar från 0% till 7-8 % beroende på delstat.

Mvh
 
Ok, tänkte nästan att det skulle vara lite väl sjukligt billigt :)

Hoppas jag nu får mina grejjer snart, jag börjar bli sugen på att beställa mer :)
 
Ett par förtydliganden:

Det är inte tillåtet för företag att parallellimportera varor från länder utanför EU (inom EU går bra, det är ju det EU går ut på, men tyvärr är det även EU som sätter käppar i hjulet för import utifrån). Vill någon läsa mer så sök på Silhouettemålet som är ett prejudicerande fall.

Det är inte detaljisterna som bedriver ocker (vanligtvis), det är tillverkarna själva alternativt generalagenterna i de fall man inte har egen representation i Sverige. Värst är de som som har egna bolag i Sverige, B&D/Dewalt och Bosch för att ta ett par exempel, där fins ju inget "externt" mellanled som rimligen också har kostnader. I de fallen är det ju solklart att prisskillnaden måste bero på ineffektivitet och eller överpris.

Jag är övertygad om att "vanlig" svensk verktygshandlare (om det nu finns någon sådan) inte har en enda procent högre marginal på kvalitetsverktygen än sin amerikanska motsvarighet, däremot har han sannolikt betydligt bättre marginal i procent på sitt kinesiska skräp (om han nu säljer det också).

Min reflektion i sammanhanget är att om man räknar % så kan det nog vara ännu värre i många andra fall, men det svider inte lika mycket när det inte blir så många kronor.

/En som redan försökt
 
Jag kommer då ALDRIG MER att köpa batterimaskiner och vissa handverktyg här hemma om jag absolut inte måste, hade inga bekymmer med min import från toolsplus, äckligt bra leveranstid på 1 vecka från USA till Kiruna och BILLIGT !

Gynna inte den Svenska överprishandeln, importera !
 
Är ni säkra på att det är samma vara ni jämför? Har ingen erfarenhet av Hitachi, men vet att tex Bosch i garantivillkoren, för sina "billiga" maskiner , i Sverige, ställer villkor om att maskinen inte får användas yrkesmässigt eller hyras ut för att garantin ska gälla. Annars så har vi ju i Sverige vanligtvis en annan modell, tex Jonsered och Partner, den första är ett proffsmärke med slitstarka delar, den andra är ungefär samma konstruktion,men med sämre kvalitet på delarna. Med andra ord: de flesta klarar sig med en billigare maskin, men ska den annvändas mycket så lönar det sig nog att köpa den dyrare..
Sedan så spelar naturligtvis storlek på marknad, skatter osv in i det hela..
Var säker på att det är samma innehåll i maskinen innan ni handlar den via postorder utomlands, för det tillkommer ju en del avgifter...
 
Det har här gällt exakt samma vara i de flesta av exemplen.
Köpte en Dewalt rotationslaser för 2500 kr med stativ häromveckan på plats i Virginia.
I Sverige kostar exakt samma DW 071 hela 4000 kr + moms och detta utan stativet. (det vill de ha ca 2000 kr extra för hemma)
I senaste Luna kampanjbladet "Luna Guiden -07"som man fick hem i brevlådan har de en Stanley FUBAR kofot / rivningverktyg.
De vill ha 1135 för denna.
I Usa kostar denna ca 250 kr, det är sjukt stor skillnad.
Har grymt svårt att se att ett bräckjärn skulle orsaka några våldsamma garantikostnader eller andra stora hanteringskostnader som skulle kunna motivera prisskillnaden.

Mvh

http://www.toolbarn.com/product/stanley/55-099/
http://www.dragosupply.com/drago/servlet/CyberVendor/category/G8330281/catalog/group.jsp/

Lasern i USA för 1535kr:
http://www.toolking.com/dewalt_dw071k.aspx

Lasern i Sverige för 5081 kr:
http://www.smsservice.se/productView.php?pid=96
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.