52 438 läst · 133 svar
52k läst
133 svar
Solceller övervakade från Kina?
Jag är dåligt insatt i de här frågorna.
Varför ansluter man sin solcellsanläggning till internet?
Fungerar inte anläggningen utan kontakt med nätet?
Om inte, hur gör de som bor långt ute i vildmarken utan internet?
Varför ansluter man sin solcellsanläggning till internet?
Fungerar inte anläggningen utan kontakt med nätet?
Om inte, hur gör de som bor långt ute i vildmarken utan internet?
"vi" på min firma har ju möjlighet att felsöka eller kolla våra kunders produktion från vårt kontor. Tror att det är främst det molntjänsten är till.
Om allt som skall kopplas till internet från Kina övervakas av Kinesiska myndigheter skulle de få ett hästjobb att övervaka. Jag tror nog de inte aktivt övervakar något alls. De kan, precis som alla andra länder, punktmarkera det som kan tänkas vara av intresse.
Men principiellt är det inte alls bra att privata uppgifter sprids på detta vis. Det kan motverkas genom att inte koppla upp allt till nätet. Jag vägrar koppla upp min el-panna och övervakningskamerorna går bara internt med kabel osv. I värsta fall kan jag koppla bort kamerorna helt och bara använda det interna minnet att spara bilder på. Internet är inte bara bra.
Men principiellt är det inte alls bra att privata uppgifter sprids på detta vis. Det kan motverkas genom att inte koppla upp allt till nätet. Jag vägrar koppla upp min el-panna och övervakningskamerorna går bara internt med kabel osv. I värsta fall kan jag koppla bort kamerorna helt och bara använda det interna minnet att spara bilder på. Internet är inte bara bra.
Med AI så är det inget hästjobb.K Kalbygge skrev:Om allt som skall kopplas till internet från Kina övervakas av Kinesiska myndigheter skulle de få ett hästjobb att övervaka. Jag tror nog de inte aktivt övervakar något alls. De kan, precis som alla andra länder, punktmarkera det som kan tänkas vara av intresse.
Tekniken går framåt, så det behövs inte en massa utbildade människor för att sortera och strukturera datamängder.
Vad det sedan ska användas till, och hur det används i beslutsfattande får vi avgöra själva, och fundera på om det är någonting att bry dig om, eller om vi kan ignorera det.
Jag tor nog inte det är så lätt och varför övervaka andras solceller när det finns betydligt viktigare att övervaka. Jag tror inte de övervakar solceller överhuvudtaget.Hannuse skrev:Med AI så är det inget hästjobb.
Tekniken går framåt, så det behövs inte en massa utbildade människor för att sortera och strukturera datamängder.
Vad det sedan ska användas till, och hur det används i beslutsfattande får vi avgöra själva, och fundera på om det är någonting att bry dig om, eller om vi kan ignorera det.
I regel är orsaken/motivet att android/Google har gjorts om så att det kräver det för att appen ska kunna fungera. T ex jag har appar som kan övervaka nätverket, men för att de ska fungera kräver android/operativsystemet att "Plats" ska vara aktiverat.S spomopeter skrev:Jag har en fundering som anknyter lite till denna fråga, jag har installerat en mängd olika nätkopplade kameror, väderstation er, lampor och styrningar mm
Det som förvånar mig är att de flesta produkter kräver att GPS är aktiverat på telefonen när jag konfigurerar.
Varför behöver kameran veta var den är?
Det är väl ovesäntligt!?
Eller är det nån annan som vill veta vart livestreamen kommer ifrån.....
Hej Putin.7 7b4solar skrev:Jag har väligt stor förståelse av vidden. Just av den anledningen har jag inte fb eller twitter heller. Men just nu matar media oss med propaganda om de onda kinas övervakning . Detta samtidigt som svensk media har använder amerikanska övervakningstjänster sk. "social media" och annan amerikanska tjänster som vid flera tillfället läkt information!!!
En annan sak jag har under väldigt lång tid ifrågasatt varför vi använder Microsoft och Apples produkter i företag och myndigheter trots att alla vet att USA också övervakar oss och att det kommit ut visselblåsare om det gång på gång och att de tystas. Vad tror du händer med svenska myndigheter eller företag om Microsoft får en gigantiskt hacker attack eller om vi blir ovänn med USA av X anledning i framtiden? INGEN bryr sig om det!? Hur kan inte det vara sårbart!?
Må så vara att folk inte förstått vidden men folk e otroligt naiva om de tror att USA inte övervakar oss.
Av logiska själ har vi valt sida i Ukraina kriget men att tro att västs stormark == USA skulle vara god och inte övervaka oss då är man otroligt naiv. NATO medlemskapet kommer inte göra saken bättre. Och senast i veckan pratades det om att vi har nya förslag i EU att vi ska övervakas på nätet. I stil med forna sovjet. Snacka om kasta sten i glashus när sverige samtidigt kritiserar Kina.
Men för gå tillbaka till ämnen så borde man ställa sig frågan varför produkter överhuvudtaget behöver ha koppling till clouden. Victrons produkter kan man köra en lokal applikation åtminstone de jag har. Den enda gången den kopplar till internet e när firmwaren ska uppgraderas.
Nä, det är troligtvis ganska svårt att övervaka solceller, och jag tror att är dom undantagna lagstiftningen, så det är nog helt lugnt.K Kalbygge skrev:
HejM mikael-155 skrev:Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan.[bild]
Vill du vara oberoende av omvärlden så ska Du nästan inte göra någon ting. Är Din produktion ”hemlig”, för vem - kineser ? Eller ???.
Underligt resonemang för mig !
Ok, det är inget stort problem för mig, jag förstår bara inte varför man inte kan välja bort platsinformationen. Det måste ju vara viktigt av nån anledning.TRJBerg skrev:
Det finns en anledning till att Huawei är portad från telenäten.M mikael-155 skrev:Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan.[bild]
Kinesiska staten är en extrem polisstat och ser förstås till att alla prylar med programvara och internetförbindelse är försedd med funktioner som låter prylen, i ditt fall solpanelsystemet lyder Xis minsta vink.
Det kan handla om att manipulera dina solpaneler eller låta den göra något helt annat än att styra solpanelsystem, tex bli ett it-vapen som deltar i massattack på allt annat som är anslutet till nätet, nyhetssajter, försvarsanläggningar, elbolag, you name it!
Det gäller förstås alla persondatorsystem också men dom har numera oftast ett omfattande skydd mot den sortens kriminell verksamhet.
Jag har själv det problemet när jag köper Arduino-prylar från kina. Uppdaterar man ett kort från utvecklingssystemet trycker den in flera megabyte kod jag inte har någon kontroll över...
Det enda vettiga är att -inte- nätansluta gerjerna Eller se till att ha stenkoll på utgående trafik. Inga kontaketer via kina eller ryssarna mfl skurkstater överhuvudtaget.
https://en.wikipedia.org/wiki/Denial-of-service_attack
Redigerat:
Oviktigt var det lagras. Det handlar om vem som kan nå det.
Medlem
· Stockholms
· 162 inlägg
Är du säker på att det är GPS den vill ha tillgång till, och inte "positionsdata"? För positionsdata kan mobilen nämligen även få via Bluetooth, och det är väl troligt att kamerorna och prylarna behöver tillgång till Bluetooth för att konfigureras.S spomopeter skrev:
Vi utvecklade en app på jobbet som använde Bluetooth, och vi var tvungna att be användarna om tillgång till positionsdata, trots att appen inte använde Bluetooths funktion för "direction finding". Helt enkelt därför att vi hade kunnat göra det.
Om växelriktaren är kopplad mot elmätaren eller annan mätpunkt för effektbegränsning så kan man läsa ut väldigt mycket av folks levnadsvanor. Om de är hemma eller inte mm.
Har man dessutom möjlighet att kontrollera produktionen så kan man skapa rejäla problem i elförsörjningen.
Nu tror jag risken för det sistnämnda är liten, de skulle bli portade i hela världen om de gjorde något sådant.
Men det är inte en ofarlig pryl utan mer information än hur mycket solen lyser.
Har man dessutom möjlighet att kontrollera produktionen så kan man skapa rejäla problem i elförsörjningen.
Nu tror jag risken för det sistnämnda är liten, de skulle bli portade i hela världen om de gjorde något sådant.
Men det är inte en ofarlig pryl utan mer information än hur mycket solen lyser.