76 869 läst · 799 svar
77k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Du är inte läskunnig!Nissens skrev:För att förtydliga för dig så skrev du att du aldrig råkat ut för köer under semestertider. Det är en stor skillnad, för det är då problemen finns. Det kan ju hända att du inte har semester när andra har det, på sommaren och under sportlov - det vet ju bara du, men uppenbarligen är det problem med köer på laddstationerna för snabbladdning när de flesta har semestrar. Det är bara att konstatera.
[länk]
Jag ger upp.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Då fick jag lite koll. Själv gillar jag inte köer.Nicke Nyfiken skrev:Generellt kan man säga att beroende på vilket bilmärke man kör får man olika priser på de olika laddnätverken. Teslabilar har bättre pris på Teslas laddstationer än övriga bilar har. Men Teslas bilar har sämre priser på Ionitys laddare än alla de bilmärken som är ansluta till Ionity. Det handlar om abonnemang.
Andra bilmärken kan ladda på Teslas laddare men måste betala ett högre pris per kWh eller betala för ett abonnemang för att få samma pris som Teslabilar. Hur mycket det skiljer i pris vet jag inte riktigt men tror det ligger på 40-50 öre dyrare per kWh om man inte har abonnemang på Tesla.
Det är bl a tack vare folks snålhet som gjort att jag aldrig behövt stå i laddkö.
Å andra sidan finns det några köer?😀🤣😋😀😁
Jag är fullt läskunnig, men du förnekar det du själv skrivit.Nicke Nyfiken skrev:
Du säger att du under 8 år aldrig råkat ut för någon kö vid laddstationerna under semestertider. Ett antal källor vittnar däremot om att det är enorma problem vid snabbladdarna, senast vid sportlovet.
Det är ju bara att gratulera dig till den turen du haft. Själv förlitar jag mig inte på att ha en sådan tur, skaffar jag elbil nu så lär jag också sitta i en kö vid någon laddstation inom kort, precis som många andra gjort.
Så grattis till dig!
I mess #394 skrev du detta:
”Förutom alla andra resor kors och tvärs så kör vi till fjällen några gånger varje vinter också, och det blir runt 200 mil vid varje resa. Och hittills under dessa 8 år har vi aldrig ens behövt vänta en sekund för att komma åt någon laddare.”
Det är precis motsatsen till vad många upplevt vid sportlovet i år tex.
Märkligt att du ständigt förtränger det du skriver. Om du nu menar att du inte kör bil under sportloven så var din kommentar väldigt märklig eftersom det var de resorna det handlade om. Och inte många familjer kan åka till fjällen utanför liven efteesom barnen i regel inte får ledigt från skolan då.
Men du är en tursnubbe helt enkelt.
Redigerat:
Jag förtränger ingenting.Nissens skrev:Jag är fullt läskunnig, men du förnekar det du själv skrivit.
Du säger att du under 8 år aldrig råkat ut för någon kö vid laddstationerna under semestertider. Ett antal källor vittnar däremot om att det är enorma problem vid snabbladdarna, senast vid sportlovet.
Det är ju bara att gratulera dig till den turen du haft. Själv förlitar jag mig inte på att ha en sådan tur, skaffar jag elbil nu så lär jag också sitta i en kö vid någon laddstation inom kort, precis som många andra gjort.
Så grattis till dig!
I mess #394 skrev du detta:
”Förutom alla andra resor kors och tvärs så kör vi till fjällen några gånger varje vinter också, och det blir runt 200 mil vid varje resa. Och hittills under dessa 8 år har vi aldrig ens behövt vänta en sekund för att komma åt någon laddare.”
Det är precis motsatsen till vad många upplevt vid sportlovet i år tex.
Märkligt att du ständigt förtränger det du skriver. Om du nu menar att du inte kör bil under sportloven så var din kommentar väldigt märklig eftersom det var de resorna det handlade om. Och inte många familjer kan åka till fjällen utanför liven efteesom barnen i regel inte får ledigt från skolan då.
Men du är en tursnubbe helt enkelt.
Det är du som läser in en massa saker jag aldrig skrivit.
Det är helt riktigt att vi aldrig behövt köa vid någon laddstation. Inte ens på sportlovet.
Och det är inte bara tur. Jag har tidigare skrivit att vi anpassat avresetiden på just sportlovet för att vi inte ska köra precis när "alla andra" kör hemifrån. I år körde vi hemifrån 2 timmar senare än "alla andra" och den anpassningen räckte för att helt slippa köer.
Det är inte magi. Det räcker med lite sunt förnuft.
Att folk ställer sig i långa köer på Ionity samtidigt som det är gott om lediga laddstolpar hos Tesla brevid skrattar jag bara åt. För många verkar priset vara helt avgörande för var man väljer att ladda.
Du glömde carup-länken där det står att det är kaos, för den bevisar ju att Nicke, och alla andra har fel... Eller 🤦Nissens skrev:Jag är fullt läskunnig, men du förnekar det du själv skrivit.
Du säger att du under 8 år aldrig råkat ut för någon kö vid laddstationerna under semestertider. Ett antal källor vittnar däremot om att det är enorma problem vid snabbladdarna, senast vid sportlovet.
Det är ju bara att gratulera dig till den turen du haft. Själv förlitar jag mig inte på att ha en sådan tur, skaffar jag elbil nu så lär jag också sitta i en kö vid någon laddstation inom kort, precis som många andra gjort.
Så grattis till dig!
I mess #394 skrev du detta:
”Förutom alla andra resor kors och tvärs så kör vi till fjällen några gånger varje vinter också, och det blir runt 200 mil vid varje resa. Och hittills under dessa 8 år har vi aldrig ens behövt vänta en sekund för att komma åt någon laddare.”
Det är precis motsatsen till vad många upplevt vid sportlovet i år tex.
Märkligt att du ständigt förtränger det du skriver. Om du nu menar att du inte kör bil under sportloven så var din kommentar väldigt märklig eftersom det var de resorna det handlade om. Och inte många familjer kan åka till fjällen utanför liven efteesom barnen i regel inte får ledigt från skolan då.
Men du är en tursnubbe helt enkelt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 298 inlägg
Fast riktigt så enkelt är det inte. Ett antal Teslaladdare, i synnerhet i inlandet i Mellansverige, är Tesla only. De här:Nicke Nyfiken skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ännu fler är öppna för alla, i synnerhet längs E4:n.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det så.Nötegårdsgubben skrev:
Men även där Teslas laddare är öppna för alla, ställer sig folk i kö på Ionity fast det är gott om lediga laddstolpar brevid hos Tesla. Det har jag själv sett flera gånger.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 635 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Ok, det är ren skicklighet att du aldrig någonsin hamnar i laddköer.Nicke Nyfiken skrev:Jag förtränger ingenting.
Det är du som läser in en massa saker jag aldrig skrivit.
Det är helt riktigt att vi aldrig behövt köa vid någon laddstation. Inte ens på sportlovet.
Och det är inte bara tur. Jag har tidigare skrivit att vi anpassat avresetiden på just sportlovet för att vi inte ska köra precis när "alla andra" kör hemifrån. I år körde vi hemifrån 2 timmar senare än "alla andra" och den anpassningen räckte för att helt slippa köer.
Det är inte magi. Det räcker med lite sunt förnuft.
Att folk ställer sig i långa köer på Ionity samtidigt som det är gott om lediga laddstolpar hos Tesla brevid skrattar jag bara åt. För många verkar priset vara helt avgörande för var man väljer att ladda.
Jag tänker mer att jag är helt ointresserad av att anpassa mina resor pga en underdimensionerad infrastruktur. Det är mitt val och andra gör som de vill förstås. Jag har redan beställt min nästa bil och kommer att köra typ 95% på el med den utan att behöva ta hänsyn till laddstationernas tillgänglighet. 🙂 Det passar mig utmärkt, men det behöver inte passa dig. 🙂
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Är det kö är det bra
De är som på dem gamla goda tiden med bankomater. Jätte kö till den ena men inte till som ligger bredvid.
Men kan vara så att alla inte vet att man kan ladda sin bil på en Tesla station. Där finns det nog en av förklaringarna.
Sen bara för att man skaffar elbil innebär det inte att man är smart.
Många angagerar sig inte i laddstolpar. De fick väl något tips när de köpte bilen. Så begriper de inte bättre.. . Är det kö är det bra!
Med andra strömmen o tesla laddarna är inte lika bra som i andra😀
För självklart är det skillnad på el och el....😂😛🤩
De är som på dem gamla goda tiden med bankomater. Jätte kö till den ena men inte till som ligger bredvid.
Men kan vara så att alla inte vet att man kan ladda sin bil på en Tesla station. Där finns det nog en av förklaringarna.
Sen bara för att man skaffar elbil innebär det inte att man är smart.
Många angagerar sig inte i laddstolpar. De fick väl något tips när de köpte bilen. Så begriper de inte bättre.. . Är det kö är det bra!
Med andra strömmen o tesla laddarna är inte lika bra som i andra😀
För självklart är det skillnad på el och el....😂😛🤩
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Det står ju var och en helt fritt, men jag sätter mig inte i köer på Essingeleden varje dag om jag relativt enkelt kan undvika det. Ibland är det såklart inte möjligt, men relativt ofta kan man undvika problem, men små anpassningar. Är man inte beredd att ta små anpassningar så kan man såklart sitta och vänta på en laddare i 2 timmar och gnälla. Infrastrukturen kommer aldrig klara extremfallen.Nissens skrev:
Själv kör jag barn varannan vecka till skolan (snart slut med det) och riskerar då att hamna i köer. Jag kan inte gärna välja att åka en annan tid, men jag kan välja en annan väg. Jag väljer att anpassar mig efter den "underdimensionerade" infrastrukturen och kör en annan väg, en väg som normalt tar några minuter längre. Tack vare att jag väljer att anpassa mig så tjänar jag lätt 15-20 minuter.
Tror att alla som klagar på köer inte äger en Tesla...
Med Tesla blir du automatiskt omdirigerad om den är full, och den tar även med i beräkningen hur länge du ska stå där, samt hur länge övriga ska stå där, och kan därmed räkna ut att det kommer finnas plats när du anländer - trots att den är i princip full när den läggs in. Spoiler alert: bilen är smart.
För övriga märken, ja det finns nog köer, men för oss med Tesla är det ett icke-problem. Dock byggs nätet ut i rasande fart.
Med Tesla blir du automatiskt omdirigerad om den är full, och den tar även med i beräkningen hur länge du ska stå där, samt hur länge övriga ska stå där, och kan därmed räkna ut att det kommer finnas plats när du anländer - trots att den är i princip full när den läggs in. Spoiler alert: bilen är smart.
För övriga märken, ja det finns nog köer, men för oss med Tesla är det ett icke-problem. Dock byggs nätet ut i rasande fart.
Ja det är väldigt ansträngande att anpassa en resdag per år. Årets övriga 364 dagar har vi inte gjort några anpassningar för att undvika laddkö.Nissens skrev:Ok, det är ren skicklighet att du aldrig någonsin hamnar i laddköer.
Jag tänker mer att jag är helt ointresserad av att anpassa mina resor pga en underdimensionerad infrastruktur. Det är mitt val och andra gör som de vill förstås. Jag har redan beställt min nästa bil och kommer att köra typ 95% på el med den utan att behöva ta hänsyn till laddstationernas tillgänglighet. 🙂 Det passar mig utmärkt, men det behöver inte passa dig. 🙂
Du gör alltså i princip inga långresor alls med din bil, eftersom du lyckas köra 95 % på el med en hybridbil med väldigt begränsad räckvidd på el. Då borde det bli väldigt enkelt att gå över till elbil, om man vill. Men finns inte viljan så blir det naturligtvis besvärligt