N Nalleman64 skrev:
Fint att du satsat på tegeltak! Tegel är snyggast både som nytt och när det åldras.
Japp vi satsade på Vittinge, tvåkupigt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Cosmosp Cosmosp skrev:
Oj, själva nockpannorna eller? Att de skulle vara dåliga från tillverkaren?
Ja precis, på den nedre bilden ser dom skeva ut på något sätt
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja precis, på den nedre bilden ser dom skeva ut på något sätt
Jag tror det kan vara en lite konstig vinkel… Men så klart värt att kolla upp!
 
Vill minnas att garantier inte gäller om man har nocktätning på Vittinge pannor. Lerteglet måste ha bra luftning under pannorna för att förhindra frostsprängning mm.
Vad det gäller läggning av nocken så går det absolut att lägga den bättre men tyvärr så är passformen på Vittinge nockpannor dålig. Så har det vart på de flesta tak jag lagt. Så man får sänka kraven… reklamerade nockpannorna på ett jobb för några år sedan. Fick nya pannor men resultatet blev knappt märkbart bättre. Vittinge yra om tolerans nivåer och form förändring i bränningen mm. Tröttnade och la nocken så gått som det gick.
 
  • Wow
Cosmosp
  • Laddar…
Jag hade nog även bett de kolla över raderna på pannorna om de ändå är uppe på taket. Tycker de ser ganska krokiga ut på första bilden. Dock kan ju bilden luras.
Lycka till
 
  • Gilla
Cosmosp
  • Laddar…
Oskar_n Oskar_n skrev:
Vill minnas att garantier inte gäller om man har nocktätning på Vittinge pannor. Lerteglet måste ha bra luftning under pannorna för att förhindra frostsprängning mm.
Vad det gäller läggning av nocken så går det absolut att lägga den bättre men tyvärr så är passformen på Vittinge nockpannor dålig. Så har det vart på de flesta tak jag lagt. Så man får sänka kraven… reklamerade nockpannorna på ett jobb för några år sedan. Fick nya pannor men resultatet blev knappt märkbart bättre. Vittinge yra om tolerans nivåer och form förändring i bränningen mm. Tröttnade och la nocken så gått som det gick.
Vad konstigt! Det finns ju dessvärre inte så mycket att välja på i kategorin lertegel, om inte det ska bli otroligt dyrt. Har faktiskt läst vissa klagomål på Vittinge också… Har ett antal pannor som blev över, kanske bättre passform, jag ska be dem kolla. Tack för input, bra att veta att inte allt beror på takläggarna, eventuellt.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Man ska ju helst lägga nockpannorna så att den rådande vindriktningen blåser över skarven och inte in i skarven. Tanken är väl att regn lättare rinner av taket istället för att leta sig in i springorna och att nockpannorna helt enkelt inte blåser bort i ett oväder. Eftersom det nästan alltid blåser från atlanten in över Sverige så kommer vinden från väster och därför ska överlappen vara på den östra sidan av pannan.
Det där måste ju bero på var man bor? Om det hade stämt så hade det luktat pappersbruk hemma hos mig för det mesta, men det luktar mycket oftare norr om fabriken.

Nej, i själva verket blåser det mest söderifrån, från sjön. Men det kräver förståss att man bor norr om Vänern. Gissar att det mest blåser österifrån om man bor på östkusten.
 
Klart att det kan skilja på olika landsdelar och vid olika vädeleksförhållanden.
Men är det mycket vind och regn så kommer det oftast från väst nånstans.
Pålandsvindarna på ostkusten dominerar nog när det är vackert väder.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
U Uwe H skrev:
Detta är definitivt ett jobb som tar några timmar. Nockpannorna och nocktätning måste tas bort, nockplanka måste monteras på rätt höjd och sedan allt monteras igen.
🙂
Bilden tyder på att det kan även vara så att översta raden takpannor är för kort när nockpannan ligger på nockbrädan, då blir det en minst dags arbete med nockbräda, justera läkt och lägga om pannor.
 
Cosmosp Cosmosp skrev:
Det finns ju dessvärre inte så mycket att välja på i kategorin lertegel, om inte det ska bli otroligt dyrt.
Det finns mycket bra begagnat lertegel, gör man jobbet med nedplockning, transport och läggning själv skulle jag säga att det blir otroligt billigt;)
 
F fribygg skrev:
Det finns mycket bra begagnat lertegel, gör man jobbet med nedplockning, transport och läggning själv skulle jag säga att det blir otroligt billigt;)
Otroligt billigt om man har gratis arbetskraft och stor bil med dragkrok eller lastbil. Tyvärr har jag ingetdera - annars är ju begagnat tegel dessutom väldigt fint!
 
Cosmosp Cosmosp skrev:
Otroligt billigt om man har gratis arbetskraft och stor bil med dragkrok eller lastbil. Tyvärr har jag ingetdera - annars är ju begagnat tegel dessutom väldigt fint!
Det går fint att handla beg tegel om man själv inte vill eller kan plocka ner eller transportera pannorna;)
Själv har jag fixat transporterna med traktor och vagn eller liten bil med släpkärra, ett ton drar även en modern småbil och det blir många nockpannor....
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går fint att handla beg tegel om man själv inte vill eller kan plocka ner eller transportera pannorna;)
Själv har jag fixat transporterna med traktor och vagn eller liten bil med släpkärra, ett ton drar även en modern småbil och det blir många nockpannor....
Många pannor blir det. Många resor blir det.
Normal personbil tar max 500-750 kg släpvagn med B-körkort.
Räkna med ca 400 kg/m2, 100 m2 tak ==> 4 ton och 8-10 vändor med liten personbil.
Självklart ett alternativ om man hittar pannor på kort resavstånd och har gott om tid.
 
  • Gilla
Cosmosp
  • Laddar…
TRJBerg
B Bernt Ö97 skrev:
Många pannor blir det. Många resor blir det.
Normal personbil tar max 500-750 kg släpvagn med B-körkort.
Räkna med ca 400 kg/m2, 100 m2 tak ==> 4 ton och 8-10 vändor med liten personbil.
Självklart ett alternativ om man hittar pannor på kort resavstånd och har gott om tid.
Hur räknar du?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur räknar du?
Ca 3 kg/st
ca 10-12 st/m2
100m2 ==> 100x3x11=3300 kg.
400-500 kg/vända ==> ca 8 vändor
Jag jar räknat i huvudet, kan vara fel.
Rätta mig om jag har fel.
Räknat på Lertegel,betongtegel är tyngre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.