Köp ett måttband och bilda dig en egen uppfattning. De kostar inte en förmögenhet och håller nog inte heller för evigt. Förr eller senare trampar man på det eller slarvar bort det.
Jag är inne på mitt tredje 5 meters hultafors. Tycker de är OK. Det fanns nog bara en variant när jag köpte den senaste som har lite ny design jämfört med tidigare. Vet inte om det blev bättre. Hållaren är bra men är i vägen när man böjer sig framåt så den behövs inte.
Använde talmeter många år men de är mindre och försvinner lättare. Och de var bara 3 meter som längst.
Undvik de sämsta bara. Det här t.ex. är dåligt trots finesser som bromsknapp, handledsrem för mycket små händer, tumskala och bältesclips. :)
Måttband, 5 meter, blått, utdraget, träyta, föremål, transparent linjal-del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
  • Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla inputs! Ska köpa ett.och prova. Kul att få flera olika synpunkter innan man handlar(y), detta forum är guld!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Blir nog att önska ett nytt i födelsedagspresent och ta det här till torpet. Inte slut alls.

Använd mätband, Hultafors, 5 meter, slitna verktyg, stökig verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Blir nog att önska ett nytt i födelsedagspresent och ta det här till torpet. Inte slut alls.

[bild]
Bara patina, kunde varit mitt(y)
 
Ett måttband är inte slut innan siffrorna är oläsliga, bandet går av, fjädern ger upp eller det tappas bort.:D
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Idag ska det mätas kortlingar till förråd. Ta ett innermått och märk på regeln, behöver inte kolla vilket värde man får.
Måttband från Hultafors, 5 meter, röd och grå, dammig, ligger på svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Är det försent att lägga in en protest kring produktvalet här?

Det går ju inte att rista ett märke med de där röda hultafors-prylarna? Man måste ju kunna rista (ritsa?) även med änden på måttbandet.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det försent att lägga in en protest kring produktvalet här?

Det går ju inte att rista ett märke med de där röda hultafors-prylarna? Man måste ju kunna rista (ritsa?) även med änden på måttbandet.
Finns med den funktionen om du vill ha det😉 har även det i 3m men används sällan. Pennan i benfickan finns ju alltid med.
 
A AndersS skrev:
Finns med den funktionen om du vill ha det😉 har även det i 3m men används sällan. Pennan i benfickan finns ju alltid med.
Ja det blir ju Hultafors variant av Talmetern då....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blir ju Hultafors variant av Talmetern då....
… vilket ju är Talmeter eftersom de är Hultafors som sedan länge äger och producerar Talmeter.
Och du har ju rätt. Antar att de röda Hulta-måttbanden är tänkta att mäta betong och annat som inte lämpar sig att märka med ritsen på en Talmeter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nikasp
MathiasS MathiasS skrev:
Är det försent att lägga in en protest kring produktvalet här?

Det går ju inte att rista ett märke med de där röda hultafors-prylarna? Man måste ju kunna rista (ritsa?) även med änden på måttbandet.
Jag har en 3 meters talmeter men snickrar mest ute med lägre krav på precision så därför föredrar jag denna. Såg att det fanns en talmeter på 5 eller 6 meter, måste försöka klämma på den innan jag önskar den i födelsedagspresent.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har en 3 meters talmeter men snickrar mest ute med lägre krav på precision så därför föredrar jag denna. Såg att det fanns en talmeter på 5 eller 6 meter, måste försöka klämma på den innan jag önskar den i födelsedagspresent.
6 m. Inget att vänta på, går fint att mäta med låg precision också. Verktygsbälte med hammare och handske hängande på grön staket; gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/threads/hultafors-mattband.491346/post-5284880
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnt så tillverkas Hultafors måttband av Sola. Solas 8m är snäppet billigare än den Hultafors stämplade 8m versionen. Än billigare är Milwaukee Pro C8M/25 som ligger på 159 kr hos Toolab.
Hultafors BT8 är inte ett dåligt måttband, visserligen slog sig bandet snabbt på det första av mina ex vilket gjorde det i det närmsta obrukbart. Jag köpte två Milwaukee för att ha till gemensamhetsprojekt i en lokal förening. Numera är BT8 pensionerad, Föredrar Milwaukee banden på alla punkter.
Det ska förstås instämmas i att talmeter oftast är bäst. Köp en talmeter och ett Milwaukee band.
 
  • Gilla
Almedals
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har en 3 meters talmeter men snickrar mest ute med lägre krav på precision så därför föredrar jag denna. Såg att det fanns en talmeter på 5 eller 6 meter, måste försöka klämma på den innan jag önskar den i födelsedagspresent.
Vad menar du med lägre krav på precision? En vanlig talmeter är ju lika exakt vilken tumstock eller annat mätband som helst. Den längre talmetern är intressant, det håller jag med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.