N neo11 skrev:
Jag har huvudenhet nr 4.
Och precis, verisure säger att den slutar fungera om ca 2 år när 2 g nätet bryts hos mig.
Tror den på bild 3 var till salu på tradera nyligen, stog inget om vilken generation.
Någon som vet? Och kan jag byta huvudenhet till en med 3 eller 4 generation nät, då jag inte är tekniker?
Du kommer ju "alltid" kunna köra via Wifi.
 
N neo11 skrev:
Jag har huvudenhet nr 4.
Och precis, verisure säger att den slutar fungera om ca 2 år när 2 g nätet bryts hos mig.
Tror den på bild 3 var till salu på tradera nyligen, stog inget om vilken generation.
Någon som vet? Och kan jag byta huvudenhet till en med 3 eller 4 generation nät, då jag inte är tekniker?
Så här står det i min app. Jag har den ena hemma och den andra i fritidshuser
Skärmklipp, ej utbytbart enhet, kontakt behövs för support, rumsnamn 'Vardgsrum', felstavning, knapp 'NEXT'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärm med text "Devices not available for replace", centralenhet för garderob, Verisure support kontaktas för ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Jo, men efter uppsägning kan man aldrig mer få support av verisure.
Jag valde att inte köpa deras nya huvudenhet, sade upp abonnemanget istället.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
J john.h skrev:
Du kommer ju "alltid" kunna köra via Wifi.
Nja, jag fattar inte helt hur allt funkar.
Verisure säger att huvudenheten är "mainframe" för att hela larmet ska fungera, utan den inget larm.
Men har ju en mindre enhet också kopplad till min fiber med RJ45 kontakt, den borde ju kunna lösa allt.
Den är ju kopplad till min mesh router, Men vet ej säkert, med allt.
Finns ingen här som avslutat verisure och kan berätta hur det funkar sen?
Vill ju inte betala 1500kr om det inte fungerar alls.
 
N neo11 skrev:
Nja, jag fattar inte helt hur allt funkar.
Verisure säger att huvudenheten är "mainframe" för att hela larmet ska fungera, utan den inget larm.
Men har ju en mindre enhet också kopplad till min fiber med RJ45 kontakt, den borde ju kunna lösa allt.
Den är ju kopplad till min mesh router, Men vet ej säkert, med allt.
Finns ingen här som avslutat verisure och kan berätta hur det funkar sen?
Vill ju inte betala 1500kr om det inte fungerar alls.
Jag har kört min huvudenhet 4 på wifi i snart 5 år som fristående larm. På den tiden kostade det knappt 400:- att friställa larmet.
 
Kom och tänka på det nu, hur funkar det sen med bilder från kamerorna efter att man köpt loss appen? De hamnar ju hos larmcentralen nu ju.
 
Ingen som vet?
 
MalZon MalZon skrev:
Kom och tänka på det nu, hur funkar det sen med bilder från kamerorna efter att man köpt loss appen? De hamnar ju hos larmcentralen nu ju.
Gjorde av mig med Verisure för några år sedan, så saker kan ha ändrats. Men då berodde det på vilken generation av kameran man hade. Om man kan se bilder och videoström från kameran innan man säger upp så kan man göra det även efter. Men de äldre kamerorna, där man inte kan se någon bild innan, där kan man inte se någon bild efter att man har sagt upp.
Vill minnas att vi hade andra eller tredje generationens kameror, och efter att man har sagt upp så fungerar de endast som rörelsedetektor.
Denna kameran hade vi:
Vit väggmonterad ljusbrytare med en knapp och indikatorljus. Modern, ren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, ingen bild från den, varken innan eller efter man säger upp.
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
J JSten skrev:
Gjorde av mig med Verisure för några år sedan, så saker kan ha ändrats. Men då berodde det på vilken generation av kameran man hade. Om man kan se bilder och videoström från kameran innan man säger upp så kan man göra det även efter. Men de äldre kamerorna, där man inte kan se någon bild innan, där kan man inte se någon bild efter att man har sagt upp.
Vill minnas att vi hade andra eller tredje generationens kameror, och efter att man har sagt upp så fungerar de endast som rörelsedetektor.
Denna kameran hade vi:
[bild]
Som sagt, ingen bild från den, varken innan eller efter man säger upp.
Ok. Som jag misstänkte. Jag har 2st såna kanömeror som du har och 1st nyare som jag kan se på själv.
 
Jag har sagt upp mitt Verisure och idag slutade det fungera. Jag larmade på som vanligt igår och imorse kunde jag inte ens larma av larmet eftersom mitt konto hade upphört, jag har inte fått någon notis eller nånting kring detta så jag hade ju inte koll på att det var just idag det skulle ske. Men man borde ju ändå kunna larma av tycker jag… Så larmet gick igång när jag behövde öppna ytterdörren och sedan fick jag ringa in till dem och be dom larma av! 🤨

Men blev ändå lite förvånad, jag trodde appen skulle fortsätta funka som vanligt och att larmet skulle gå att använda bara att man inte har verisures support, väktartjänster osv. Så hade jag förstått det efter att ha läst massa inlägg här….

Nu ser jag ju dock att många av er fått ”köpa loss” appen för 1500kr. Men det har jag aldrig blivit erbjuden att göra.
Undrar om det är försent att göra det nudå? :/
 
N
När jag sade upp veisure så sa dom att man köper loss (1500 kr) samma dag som uppsägningstiden tar slut,
alltså efter 3 månader. Jag kunde inte betala det på en gång.
Prova att ringa dom.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
N neo11 skrev:
När jag sade upp veisure så sa dom att man köper loss (1500 kr) samma dag som uppsägningstiden tar slut,
alltså efter 3 månader. Jag kunde inte betala det på en gång.
Prova att ringa dom.
Behövde du betala något mer?
 
N
Jag sa upp den 5 juni i år, 20230905 går min uppsägning i kraft.
Så jag är lite nyfiken hur det går för dig, då jag snart är i samma situation, kommer dock betala 1500kr om jag kommer ihåg.
Edit: missade att svara på din fråga, vad jag läst ska det inte kosta något mer än 1500kr.
Men är inte där än, så vet inte säkert.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Jag sa upp den 5 juni i år, 20230905 går min uppsägning i kraft.
Så jag är lite nyfiken hur det går för dig, då jag snart är i samma situation, kommer dock betala 1500kr om jag kommer ihåg.
Edit: missade att svara på din fråga, vad jag läst ska det inte kosta något mer än 1500kr.
Men är inte där än, så vet inte säkert.
Min uppsägning borde träda i kraft vilken dag som helst nu och som jag tidigare har nämnt bör det tillkomma 2000kr för utköp och 1500 för appen. Jag håller er uppdaterade med progressen.

C crazytok skrev:
Behövde du betala något mer?
Längst ner på friköp sajten står det

"
För att du ska kunna friköpa larmlösningen och/eller komponenter krävs det att du har anmält friköpet innan avtalstiden löper ut och att du inte är sen med några betalningar. När ditt avtal väl har gått ut har du tyvärr ingen rätt till friköp längre. Äganderätten övergår när eventuella kostnader för larmlösning och komponenter är betalda.
"

Det var @Kvackatore här som upplyste mig om detta. Sen vet jag inte om man behöver "köpa sig in" igen för att sedan säga upp det och köpa sig loss.
 
Vi måste ha haft en himla tur när vi sa upp vårt avtal. Från 1 juli 2022 betalar vi inte längre något till Verisure, men allt (för utom koppling till larmtjänsten) fungerar precis som innan. Vi har inte behövt betala en krona för vårt friköp, och som jag nämnt tidigare har de inte varit här och tagit ner deras klistermärken heller (som de var väldigt tydliga med att de skulle göra).
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.