D
R Rkarlsson skrev:
Bevattningsförbud gäller i vår kommun från egen brunn med.
Men tank är inte omöjligt. Jag planerar att bygga ett vattensystem där jag samlar vatten under vintern (vi har bara regn) i 4-5 ibc tankar för att vattna gräset sen på sommaren =)
Ja det är ingen svårare vetenskap, fler borde göra det.
 
D Bubblebubb skrev:
Ja det är ingen svårare vetenskap, fler borde göra det.
Ja med tanke på att sedan 2018 har det ju bara blivit värre. Jag gillar grönt gräs, och då kan jag lika gärna samla på mig i regnperioder.
Tanken var att gräva ner lite sprinkler där det är lätt och köpa mig en liten vattentraktor =) Ska ha grönast gräs i kvarteret.
 
R Rkarlsson skrev:
Bevattningsförbud gäller i vår kommun från egen brunn med.
Men tank är inte omöjligt. Jag planerar att bygga ett vattensystem där jag samlar vatten under vintern (vi har bara regn) i 4-5 ibc tankar för att vattna gräset sen på sommaren =)
Det tar nog slut fortare än du tror.
 
D Daniel 109 skrev:
Det tar nog slut fortare än du tror.
Med tanke på att vi inte har bevattningsförbud alls i vår ort eller ens uppmaning om att spara så lär det hålla ett bra tag om jag varierar med kommunalt.
Klarar man sig bara fram till augusti så är det lugna puckar. Annars får man kolla upp var en avlägsen granne hämtar sitt vatten på tank =)
 
Vi har även en fastighet på norra Öland och som säkert de allra flesta kan räkna ut så är vattnet alltid en debattfråga när befolkningen ökar från ca 25K året runt boende till säkerligen en halvmiljon sommartid. Kanske fler!?? I synnerhet i den norra kommunen Borgholms Kommun.

Det märkliga är att Öland består av två kommuner. Norra Öland = Borgholms Kommun och södra Öland = Mörbylånga kommun. Båda kommunerna har självfallet egna vattentäkter och även avsaltningsverk. Dessutom, i Borgholms Kommun är det dessutom inskrivet i kommunallagen att bevattningsförbud råder från ca 1 maj > 1 september (jag har inte exakta datum men detta är ca datum som jag tror gäller) men den södra kommunen (Mörbylånga) har inga bevattningsförbud alls.

Vatten är ju ett livsmedel och självklart råder det bevattningsförbud så ska banne mej förbudet följas. Punkt slut!

Vill någon bevattna sin trädgård och bevattningsförbud gäller så får de väl investera i att borra en egen brunn.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med klor i. Grattis till brun gräsmatta och även blommor med.
Det är av de flesta kommuner och reningsverk den rekommenderade metoden för att dumpa poolvatten.

Det är så pass låga klorhalter att det inte är ett praktiskt problem för varken gräsmattor eller blommor.

Jag har gjort det själv fler gånger än jag kan räkna till. Om något så mår växtligheten bättre av mer vatten.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Vi har även en fastighet på norra Öland och som säkert de allra flesta kan räkna ut så är vattnet alltid en debattfråga när befolkningen ökar från ca 25K året runt boende till säkerligen en halvmiljon sommartid. Kanske fler!?? I synnerhet i den norra kommunen Borgholms Kommun.

Det märkliga är att Öland består av två kommuner. Norra Öland = Borgholms Kommun och södra Öland = Mörbylånga kommun. Båda kommunerna har självfallet egna vattentäkter och även avsaltningsverk. Dessutom, i Borgholms Kommun är det dessutom inskrivet i kommunallagen att bevattningsförbud råder från ca 1 maj > 1 september (jag har inte exakta datum men detta är ca datum som jag tror gäller) men den södra kommunen (Mörbylånga) har inga bevattningsförbud alls.

Vatten är ju ett livsmedel och självklart råder det bevattningsförbud så ska banne mej förbudet följas. Punkt slut!

Vill någon bevattna sin trädgård och bevattningsförbud gäller så får de väl investera i att borra en egen brunn.
Att vattnet är livsmedelsklassat har knappast med saken att göra.
Attrekomendera en egen brunn för bevattning är en dålig ide när problemet är att grundvattnet är lågt. Det är knappast bättre att pumpa upp det okontrollerat för att vattna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att slänga ihop ett system som lagrar 10 kubik regnvatten kostar ca 10 kkr och tar upp en yta på 10 kvadrat eller om man bygger på höjden 5 kvadrat eller mindre.
Det räcker inte till stora gräsmattor en riktigt torr sommar men du håller gräset något så när grönt ett bra tag. Prioriterar du den övriga trädgården och har en "normal" mängd odling räcker det länge.

Sen går det självklart att anpassa trädgården i sig så att den tål torka bättre och som det ser ut nu är det antagligen lika bra att börja med omställningen.
 
Z z_bumbi skrev:
Att slänga ihop ett system som lagrar 10 kubik regnvatten kostar ca 10 kkr och tar upp en yta på 10 kvadrat eller om man bygger på höjden 5 kvadrat eller mindre.
Det räcker inte till stora gräsmattor en riktigt torr sommar men du håller gräset något så när grönt ett bra tag. Prioriterar du den övriga trädgården och har en "normal" mängd odling räcker det länge.

Sen går det självklart att anpassa trädgården i sig så att den tål torka bättre och som det ser ut nu är det antagligen lika bra att börja med omställningen.
För min del som ska ha en del ibc tankar har ju fördelen att ha skuggan på rätt plats (höga träd) så 90% av gräset är grönt när alla andra gräsmattor utan träd är bruna nu.
Jag vill vattna mina 10% som är kvar =).
Det som kostar nu är pumpen, en liten bevattningstraktor (500kr) och några tankar till. Inte i närheten av 10 tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.