I Ironside skrev:
Du verkar ha svårt att förstå, läs mitt första inlägg igen kanske? Jag tror ärligt talat inte du varit med om att bli störd på detta vis. Tänk dig såhär, du har en familj med par ungar, när du nattar några av dem för dagen så drar grannen igång hög musikt så att väggar skakar. Barnen beklagar sig att de inte kan somna inte ens med proppar(för de som nu kan ha sådana). Först kl 4 på morgonen kan familjen få en blund. Som vanligt är nästkommande dag fullbokad men familjen är minst sagt as trött. Känns det som att det skulle kunna vara okay ens 1 gång om året?

Jag är övertygad om att de som håller låda antingen inte själva blivit störda på liknande vis eller så lever de helt enkelt ett helt annat liv där man inte är vidare intresserad av att ta hänsyn.

Återigen, vi har många grannar som festar men de festar normalt, då kan familjen kan ha filmkväll, spelkväll och till och med sova vid normal tid. Det är så man visar respekt för sina grannar, klarar man inte det ska man inte bo med grannar. Behöver man hyra in en fet PA anläggning för en fest i sin trädgård så borde det redan där vara en varningsklocka på att man är ute o cyklar.
Jag skulle kontakta någon myndighet t.ex polis. Det kan inte vara lagligt att störa så.

Lycka till!
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Du verkar ha svårt att förstå, läs mitt första inlägg igen kanske? Jag tror ärligt talat inte du varit med om att bli störd på detta vis. Tänk dig såhär, du har en familj med par ungar, när du nattar några av dem för dagen så drar grannen igång hög musikt så att väggar skakar. Barnen beklagar sig att de inte kan somna inte ens med proppar(för de som nu kan ha sådana). Först kl 4 på morgonen kan familjen få en blund. Som vanligt är nästkommande dag fullbokad men familjen är minst sagt as trött. Känns det som att det skulle kunna vara okay ens 1 gång om året?

Jag är övertygad om att de som håller låda antingen inte själva blivit störda på liknande vis eller så lever de helt enkelt ett helt annat liv där man inte är vidare intresserad av att ta hänsyn.

Återigen, vi har många grannar som festar men de festar normalt, då kan familjen kan ha filmkväll, spelkväll och till och med sova vid normal tid. Det är så man visar respekt för sina grannar, klarar man inte det ska man inte bo med grannar. Behöver man hyra in en fet PA anläggning för en fest i sin trädgård så borde det redan där vara en varningsklocka på att man är ute o cyklar.
har läst igenom tråden igen och inser att svaren/inläggen rörs ihop. TS blir drabbad av någon som hyr in en PA-anläggning och festar ohämmat dygnet runt. Ett antal inlägg handlar om det.

Min kommentar i princip tog över tråden (Ber om ursäkt för det.) Där grannar får spelet om man har fest på midsommar eller spelar musik vid poolen, i samtalsnivå, från ett normalt Sonossystem.

En jvla skillnad.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det är så man visar respekt för sina grannar, klarar man inte det ska man inte bo med grannar.
Det här är pudelns kärna. Många "kom igen, lev lite...var inte en sån torris. Klarar du inte lite musik så får du väl flytta ut i skogen"-typer i tråden resonerar att man ska inte flytta på mobbaren i klassen...mobboffret får flytta istället.

Saknar man förmågan att sätta sig in i hur andra människor påverkas av sitt eget beteende ska man inte ha andra människor omkring sig. Det är den hänsynslösa som ska flytta, inte den som drabbas av mobbingen.
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Nu hittar jag inte inlägget med ljudteknikern som riggade riktmikrofon och skickade tillbaka det störande ljudet med några sekunders fördröjning om det låt över en viss nivå. Underbar lösning.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
själv stör jag mig mer på luftvärmepumpar som är på året runt en nån granne några hus bort som har fest några gånger om året

stör man sig på grannar så ska man inte bo i villaområde
 
M maria01 skrev:
stör man sig på grannar så ska man inte bo i villaområde
Som Ironside skrev tidigare: "Stör man grannar ska man inte bo i villaområde".
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 7 till
  • Laddar…
Ska man ha en sån jävla fest att grannarna inte kan sova så är det minsta man kan göra att åtminstone bjuda in dem. Men sedan är det ju så att en normal person visar hänsyn. Klart att det kan bli högt ibland, fest, renovering, eller vad som helst, men om grannen kommer och ber att man drar ner lite så gör man ju det, man skrattar inte och fortsätter. När folk har blivit så irriterade att dom faktiskt klagar så har det nog gått en bra bit över gränsen...
Undantaget må vara ungar, dom är ju som sagt ungar. Men dom är ju i allmänhet inte ute och skriker mitt i natten heller.
 
  • Gilla
Spoz och 6 till
  • Laddar…
A
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)
Det här låter som ur en skräckfilm.

Älskar också att du jämför ditt musikspelande med barnsskrik, det är känt sedan länge att barn kommer med en on/off-knapp.

Dina grannar verkar enligt din beskrivning vara härliga och det glädjer mig att ni bor tillsammans.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag är övertygad om att de som håller låda antingen inte själva blivit störda på liknande vis eller så lever de helt enkelt ett helt annat liv där man inte är vidare intresserad av att ta hänsyn.
Folk blir olika mycket störda av musik och därför svårt att förstå varandras inställning i frågan. Om inte de själva störs av musik kan väl inte andra bli det heller? Själv har jag bosatt mig i en stuga mitt i skogen för att få lugn och ro.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
@Ironside självklart skiter de i grannarna. Kan det vara ungdomar av mentaliteten "pappa betalar" ? Kanske i en ort lite söder om =) Fick känslan om att ett område där inte var så trevligt att bo i pga sådana töffar.

Du har gjort första handlingen genom att be de sänka.
Då har du polisen kvar helt enkelt. Du ska kunna sova i ditt egna hem.

Grannen här hade fest för några veckor sen, FF så det sprang ungdomar i min trädgård och massa skit överallt. Hög musik.
Jag lät de hållas under natten och skickade ett trevligt sms tidigt morgonen efter till föräldern. En ursäkt och sen var det städat.
Och det var en högt inflytelseriktad person här :p
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Måste säga att jag är förvånad över alla jvla fnösketråkiga personer som inte har ett liv men är duktiga skrivbordsskrivare bakom tangenterna.

Börja lev lite. Skratta, ha kul, skaffa ett socialt umgänge och ta er inte på så stort allvar så att ni spricker för att någon t ex har midsommarfest…

Jisses…
Själv har jag inga problem med musik, stojjande och lite fest. (granne har det mitt på blanka dagen)
Mitt problem kommer om någon granne skulle hålla mig vaken eller väcka mig när jag sover mitt i natten. Då kan de dra åt helvete på riktigt.

Skulle jag ha ts grannar så hade det varit kvarterskrig.
 
  • Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Jag har bott i min beskärda del villakvarter och lägenheter, folk festar och håller låda som folk gör, inget konstigt med det. Jag har även bott mitt inne i centrum där man haft festivaldagar med hög ljudnivå, men inget slår grannen ett par hus bort i villakvarteret, inte ens nära. Den här grannen hyr hem fetaste PA anläggningen de kan hitta och sen kör de järnet till kl. 4 på morgonen. Visserligen sker detta bara par gånger om året och man kan tycka att det ska man kunna ta men detta är en helt annan nivå. Väggarna skakar, öron pluggarna gör ingen nytta och ungarna kan såklart inte sova.

Det är minst 25–30 hus till som lär vara påverkade och detta har pågått i många år. Ber man dem skruva ner så skrattar de bara och fortsätter som vanligt.

Detta är folk som kan tänkas ha ett visst inflytande i kvarteret och därmed inga man gärna stöter sig med, särskilt om man saknar våldskapital. Resultatet blir i stället att man agerar sann svensk, knyter näven i fickan och delar ut tändstickor till familjen nästkommande dag.

När övriga grannar lämnar lapp om att det kommer bli stökigt så blir det på ett vis komiskt med tanke på kontrasten, familjen kan ju faktiskt få en blund. Man kan bara hoppas att de inte inspireras.

Om jag haft behovet att spela musik på dessa nivåer och tider hade jag hyrt lokal som är anpassad, inte kört det i trädgården, men vi är alla olika.

Har ni råkat ut för något liknande? Väljer ni också att knyta näven i fickan?
Vad jag har hört så måste man ha tillstånd för att spela musik högt utomhus. Polisanmäl saken
 
  • Gilla
mangebest och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag menade inte att jämföra min situation med din. Det var mest ett spontant inlägg om en situation som jag blev påmind om och med midsommar runt hörnet inser jag att det kanske snart är dags igen.

Vi ville inte gärna vara ute i trädgården på den sidan som gränsar mot dem, men med dörren stängd gick det ändå att sova. Vi har heller inga barn, så det är klart att det blir enklare att hantera då.

Jag håller dock med om att det är ett jäkla otyg att regelbundet störa grannarna och våra "karaokegrannar" hade mycket fester i trädgården även under resten av förra sommaren, vilket fick oss att nästan sluta använda den delen av trädgården. De har dock bara bott där i ca 18 månader och jag kommer inte vara så "svensk" om de fortsätter på samma vis i år. Jag har redan pratat med dem om ett par andra saker, och det verkar som om de ändå vill försöka vara tillmötesgående.
Redan dagen efter att jag skrivit det här inlägget var det dags .Grannarna satt ute i trädgården, bara ett par meter från vår tomtgräns, och förde liv sent in på natten. Min sambo blev väckt strax efter midnatt och eftersom jag lever efter devisen "happy wife, happy life" så tog jag på mig byxorna och gick ut och pratade med grannarna. Jag bad dem lite vänligt att försöka tänka på volymen, alternativt kanske flytta festen inomhus. "Inga problem" fick jag till svar och det var faktiskt lite tystare i flera minuter innan ljudvolymen var uppe på samma nivåer igen.

Strax innan kl. halv två var jag ut och bad dem försöka sänka volymen åter igen. Den här gången var de dock inte lika mottagliga och jag möttes av motkommentarer som "vi är inte alls högljudda, "det är ju lördag" och "ring polisen då om du vill". Jag insåg att det var lönlöst att försöka resonera med ett halvdussin fulla killar (gubbar på 30-40 år), så jag bad dem bara att tänka igenom situationen en extra gång innan jag gick in till oss igen. Jag fick känslan av att situationen var på väg att eskalera alldeles för mycket och det kändes inte värt att hamna i handgemäng över.

Jag hoppas väl någonstans att de ändå tog till sig av vad jag försökte säga till dem och att de kanske tänker på ett annat sätt när de nyktrat till. Det är ju snart helg igen, så jag antar att jag kommer bli varse om ifall något fastnade eller om de kör vidare som vanligt.

Personligen skulle jag skämmas sönder om en granne kom ut och sa åt mig att jag störde deras nattsömn och jag har väldigt svårt att tro att jag hade reagerat på något annat sätt än att jag bett om ursäkt och flyttat mig inomhus. Men vi är väl alla olika och man ska väl inte ha för höga tankar om onyktra människor i grupp.
 
  • Gilla
Ironside och 3 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Kostym ”klientel”. Artiga, trevliga, sociala, hela och rena. Ingen karate fylla.
Fyfan vilken mardröm! Jag skulle anmäla störning direkt! Skulle aldrig acceptera att sånt får fotfäste i grannskapet.
 
  • Gilla
  • Haha
komakino och 6 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Fyfan vilken mardröm! Jag skulle anmäla störning direkt! Skulle aldrig acceptera att sånt får fotfäste i grannskapet.
Samma här. Jag känner redan nu hur doften av hummer sprider sig i området medan champagnekorkarna står som spön i backen. 😄
 
  • Haha
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.