hobbs hobbs skrev:
Håller med. Alla mina Hultafors har avslutat sina liv på detta vis. Helkass. Tror det beror på att fjädern är lite för stark och det räcker att man "tappar" bandet (dvs råkar låta det rulla in i full fart) ett fåtal gånger för att det skall bli så. Åtminstone har det varit så på mina.

Har gått över till Tengtools 5m-band, både hemma och på mitt gamla jobb, och dessa har hållt väldigt mycket längre än de Hultafors (5 och 8 meter) som jag haft tidigare. Lite slöare fjäder på Tengtools, vilket kan vara irriterade också, men det håller iaf bättre.
Köp BT, nyare modell än min och lever vidare efter minst 10 år. Men ingen fickmodell med talmeter.
 
Köp ett 8meters så kan du mäta alla 5m reglar utan att dra sönder fjädern när du drar ut det sista av måttbandet.
 
Släng era Hultafors måttband åt skogen, sämre skräp får man leta efter. Milwaukees måttband har mycket bättre kvalitet, starkare band och haken i början böjer sig inte lika lätt. Jag har avverkat många Hultafors måttband genom åren pga deras dåliga kvalitet.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Släng era Hultafors måttband åt skogen, sämre skräp får man leta efter. Milwaukees måttband har mycket bättre kvalitet, starkare band och haken i början böjer sig inte lika lätt. Jag har avverkat många Hultafors måttband genom åren pga deras dåliga kvalitet.
Du får köpa deras med hake som inte kan böjas:cool:
Varför kasta något som fungerat i mera än tio år utan provblem:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Du får köpa deras med hake som inte kan böjas:cool:
Varför kasta något som fungerat i mera än tio år utan provblem:crysmile:
Du jobbar inte som snickare va?
 
För övrigt är Hultafors måttband tillverkade av Sola.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Du jobbar inte som snickare va?
Förstår ej, arbetar bara med finsnickeri. Men inte 40 timnar i veckan :crysmile:
 
A Almedals skrev:
Du jobbar inte som snickare va?
Tror inte att TS gör det heller. Hen är troligtvis rädd om grejerna som köps in till egna fritidsnöjet. Man måste inte göra som proffsen och misshandla grejerna för att det går. ;)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tror inte att TS gör det heller. Hen är troligtvis rädd om grejerna som köps in till egna fritidsnöjet. Man måste inte göra som proffsen och misshandla grejerna för att det går. ;)
Kan bara tala för mig själv, jag är rädd om mina verktyg men hur mycket jag än gillar mängder av Hultafors prylar så är deras måttband skräp om du frågar mig.
 
Får.nog bli ett bt5 med bältesclips eller är det bättre att vara utan bältesclipset?
 
T trojlee skrev:
Får.nog bli ett bt5 med bältesclips eller är det bättre att vara utan bältesclipset?
Jag gillar bältesfästet, bara att rycka loss måttbandet t.ex. när man står krångligt till än att att försöka på upp det ur en ficka.
Plastspänne på svart tygbälte, möjligtvis del av en väska eller klädesplagg, närbild, suddig, otydlig kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Själv använder jag aldrig bältesclipset har det hellre i fickan. Men jag vet många som gör som Anders och använder det hela tiden. Verkar vara väldigt olika vad man föredrar.
 
nikasp
Jag har nästan efter flera år som amatör slitit ut den med talmeterfunktion och plastclips. En av de grejer jag är otroligt nöjd med. Att det är 100 mm prick gör att man nästan aldrig får fel. Att kalla det skit är tvärtom vad jag tycker.

Använder clips 95% av tiden.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag har nästan efter flera år som amatör slitit ut den med talmeterfunktion och plastclips. En av de grejer jag är otroligt nöjd med. Att det är 100 mm prick gör att man nästan aldrig får fel. Att kalla det skit är tvärtom vad jag tycker.

Använder clips 95% av tiden.
Måttband utan talmeter skulle jag bli ännu mera tokig på än vad jag redan är. ;)
När man tar ett innermått för att t.ex. kapa en "bräda" läser jag oftast inte av måttet utan lägger bara på måttbandet och märker var det ska kapas.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.