Tänkte köpa mig ett hultafors måttband. Vilket ska jag köpa?
 
T trojlee skrev:
Tänkte köpa mig ett hultafors måttband. Vilket ska jag köpa?
Vilket längdbehov har du? Vad skall det användas till?
 
5m känns som att det räcker till det mesta
 
Köp ett som är 5 då?
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Köp ett som är 5 då?
Onlinebutik visar tre olika mätband, rött och svart, fem meter, verktygsförsäljningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ju 3 modeller. Vilken är bäst?
 
K
T trojlee skrev:
[bild]
Finns ju 3 modeller. Vilken är bäst?
Bäst på vad? Mäta rätt? Varje gång jag kapar för kort så skyller jag på måttbandet.
 
  • Gilla
  • Haha
BosseHansson och 4 till
  • Laddar…
Köp den som har talmeterfunktion, använder den ofta och bältesfäste.
Har sedan tumstock och timmermanspenna i benfickor.;)
Var sak har sin funktion!
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
S
Jag gillar den stora som är +100 mm på invändiga mått. De andra får man lägga på något uddamått (typ 67 mm) och blir jobbig huvudräkning.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
[bild]
Finns ju 3 modeller. Vilken är bäst?
Köp alla 3. De går åt enligt en annan tråd här på BH.
 
  • Måttband framför gersåg, humoristisk text "MEASURE ONCE CUT ONCE", verketygsmisstag, ironi om snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag gillar den stora som är +100 mm på invändiga mått. De andra får man lägga på något uddamått (typ 67 mm) och blir jobbig huvudräkning.
Trodde det var "standard" då min gamla har 10 cm skillnad mellan invändigt och utvändigt mått. Inget annat, bara strul.:D
 
T trojlee skrev:
[bild]
Finns ju 3 modeller. Vilken är bäst?
Den längst upp till vänster är bäst, alla egenskaper vägda. Framför allt får den plats inuti en byxficka och är tillräckligt liten för att få plats en normalstor hand. Alla är klass I-måttband.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den längst upp till vänster är bäst, alla egenskaper vägda. Framför allt får den plats inuti en byxficka och är tillräckligt liten för att få plats en normalstor hand. Alla är klass I-måttband.
Jag använder detta måttband mycket och det är trevligt på flera sätt. Men en sak stör mig. I änden sitter ju en liten stålhake i 90 grader som går in några cm på själva måttbandet. Å just där metallhaken tar slut är ett väldigt känsligt ställe. Till slut har man böjt av måttbandet där, men värre är att det rätt snabbt blir lite lätt böjt och slitet där, vilket orsakar att haken inte längre är 90° utan lutar uppåt.
Svårt att förklara, men det gör att haken lutar uppåt och därför inte greppar så bra i änden på t.ex. en regel och man måste då ha en assistent som håller i det där, och då är hela poängen med måttband borta.
Har faktiskt funderat på att överge Hultafors och hitta nåt konkurrerande märke bara på grund av denna detalj.
Mätverktyg, tumstock, 5 meter, röd och svart, Hultafors, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Måttband är ok, men ni vet väl att tumstockar inte görs längre?
 
  • Haha
  • Gilla
JonasJN och 3 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Jag använder detta måttband mycket och det är trevligt på flera sätt. Men en sak stör mig. I änden sitter ju en liten stålhake i 90 grader som går in några cm på själva måttbandet. Å just där metallhaken tar slut är ett väldigt känsligt ställe. Till slut har man böjt av måttbandet där, men värre är att det rätt snabbt blir lite lätt böjt och slitet där, vilket orsakar att haken inte längre är 90° utan lutar uppåt.
Svårt att förklara, men det gör att haken lutar uppåt och därför inte greppar så bra i änden på t.ex. en regel och man måste då ha en assistent som håller i det där, och då är hela poängen med måttband borta.
Har faktiskt funderat på att överge Hultafors och hitta nåt konkurrerande märke bara på grund av denna detalj.
[bild]
Har den med talmeter och då är den i plast. Inget att snåla på, några felkapningar och så har man sparat in merkostnad.
 
M martinradbo skrev:
Jag använder detta måttband mycket och det är trevligt på flera sätt. Men en sak stör mig. I änden sitter ju en liten stålhake i 90 grader som går in några cm på själva måttbandet. Å just där metallhaken tar slut är ett väldigt känsligt ställe. Till slut har man böjt av måttbandet där, men värre är att det rätt snabbt blir lite lätt böjt och slitet där, vilket orsakar att haken inte längre är 90° utan lutar uppåt.
Svårt att förklara, men det gör att haken lutar uppåt och därför inte greppar så bra i änden på t.ex. en regel och man måste då ha en assistent som håller i det där, och då är hela poängen med måttband borta.
Har faktiskt funderat på att överge Hultafors och hitta nåt konkurrerande märke bara på grund av denna detalj.
[bild]
Håller med. Alla mina Hultafors har avslutat sina liv på detta vis. Helkass. Tror det beror på att fjädern är lite för stark och det räcker att man "tappar" bandet (dvs råkar låta det rulla in i full fart) ett fåtal gånger för att det skall bli så. Åtminstone har det varit så på mina.

Har gått över till Tengtools 5m-band, både hemma och på mitt gamla jobb, och dessa har hållt väldigt mycket längre än de Hultafors (5 och 8 meter) som jag haft tidigare. Lite slöare fjäder på Tengtools, vilket kan vara irriterade också, men det håller iaf bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.