Mikael_L
N Nerre skrev:
En annan sak är ju att folk som diskuterar finns över hela skalan, från extrema elbilshatare till extrema elbilsfrälsta. Men det blir då lätt så att de som befinner sig någorlunda i mitten av skalan hamnar på endera sidan av en gräns i mitten och klumpas ihop med alla på den sidan av skalan.

Det innebär då att såna som jag, som har svårt att hitta en elbil till vettigt pris som funkar praktiskt ofta klumpas ihop med de som tycker att en bil måste ha en brummande V8 för att vara en bil.

För min handlar detta med laddstopp om att idag så försöker vi på de flesta helgresor att undvika att stanna och äta på vägen. Vi åker antingen efter att ha ätit middag hemma på fredag kväll eller efter att ha ätit frukost lördag morgon. Hemresa sker ganska ofta sent på lördagskvällen eller direkt efter frukost söndag morgon.

Nu åker vi dock inte 40 mil dessa resor, men det kan bli 40 mil ToR och dåligt med möjlighet till destinationsladdning. De flesta av de släktingar vi hälsar på bor i lägenhet. Eventuellt skulle vi kunna ladda från ett vanligt 10 A-uttag hos nån av dem, men på den korta tid vi står där hinner man inte få så mycket el.

Semestern är en annan femma, där händer det rätt ofta att vi stannar och äter på vägen. Men för att få med semesterpackningen vill vi ha en kombi. Visst finns alternativet att hyra, men det gäller då att bagaget har rätt mått eftersom vår packning inte är en massa lösa saker som går att packa in hur som helst.

Jag har några bilder på hur vi packade vår Zafira för en massa år sen, jag har tänkt posta dem förut för att visa hur packningen är optimerad men har inte orkat rota fram var jag hade dem nånstans. Vi packar i princip på samma sätt i Octavian, men en del av utrustningen är utbytt numera. Men klappboxarna, kylväskan och de två resväskorna är grundstommen i packningen, de måste kunna pusslas in.
3D-pussel . :cool: (y)

Och jag håller med dig, över det du rätt ofta skrivit - det finns inte elbilar för vem som helst, funkar inte för alla.
Min mamma kör alldeles för lite (mindre än 100 mil om året).
Många jag känner har helt enkelt inte råd, de köper inte så dyra bilar, och begagnde elbilar finns inte än i tillräckligt antal och ålder.
Många kör och använder bilen på så sätt att det är knappt möjligt, eller typ helt omöjligt med elbil idag.
Vår andra bil rullar alldeles för få mil om året för att vettig att ersätta med elbil, om några år med bättre utbud av billiga begagnade kan det bli aktuellt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag målar ju naturligtvis ganska svartvitt, det är ju ett sånt inlägg, det tappar kraft om jag skulle hålla på med gråskalor.
Och det drabbade ju förstås även Nerre, även där målade jag svart/vitt.

Jag högg bara två användare som berättat en hel del om sina åsikter i frågan, och dessutom inte vinglar så väldigt mycket i gråskalan.

Jag får väl be om ursäkt en gång till.
Inte för min del verkligen, saklig återkoppling ÄR relevant, och lite roligt om man är svartvit i språket! Det finns gott om folk här som ibland tycker som jag och ibland inte, som jag uppskattar och respekterar, andra lite mindre.. haha
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
En annan sak är ju att folk som diskuterar finns över hela skalan, från extrema elbilshatare till extrema elbilsfrälsta. Men det blir då lätt så att de som befinner sig någorlunda i mitten av skalan hamnar på endera sidan av en gräns i mitten och klumpas ihop med alla på den sidan av skalan.

Det innebär då att såna som jag, som har svårt att hitta en elbil till vettigt pris som funkar praktiskt ofta klumpas ihop med de som tycker att en bil måste ha en brummande V8 för att vara en bil.

För min handlar detta med laddstopp om att idag så försöker vi på de flesta helgresor att undvika att stanna och äta på vägen. Vi åker antingen efter att ha ätit middag hemma på fredag kväll eller efter att ha ätit frukost lördag morgon. Hemresa sker ganska ofta sent på lördagskvällen eller direkt efter frukost söndag morgon.

Nu åker vi dock inte 40 mil dessa resor, men det kan bli 40 mil ToR och dåligt med möjlighet till destinationsladdning. De flesta av de släktingar vi hälsar på bor i lägenhet. Eventuellt skulle vi kunna ladda från ett vanligt 10 A-uttag hos nån av dem, men på den korta tid vi står där hinner man inte få så mycket el.

Semestern är en annan femma, där händer det rätt ofta att vi stannar och äter på vägen. Men för att få med semesterpackningen vill vi ha en kombi. Visst finns alternativet att hyra, men det gäller då att bagaget har rätt mått eftersom vår packning inte är en massa lösa saker som går att packa in hur som helst.

Jag har några bilder på hur vi packade vår Zafira för en massa år sen, jag har tänkt posta dem förut för att visa hur packningen är optimerad men har inte orkat rota fram var jag hade dem nånstans. Vi packar i princip på samma sätt i Octavian, men en del av utrustningen är utbytt numera. Men klappboxarna, kylväskan och de två resväskorna är grundstommen i packningen, de måste kunna pusslas in.
Om du är behov av en bil typ Zafira så finns ju Berlingo som elbil. Jag gillar typen skarp då den är både praktisk och bekväm. Tyvärr har den kanske inte riktigt räckvidden så som du kör.
 
N Nerre skrev:
En annan sak är ju att folk som diskuterar finns över hela skalan, från extrema elbilshatare till extrema elbilsfrälsta. Men det blir då lätt så att de som befinner sig någorlunda i mitten av skalan hamnar på endera sidan av en gräns i mitten och klumpas ihop med alla på den sidan av skalan.

Det innebär då att såna som jag, som har svårt att hitta en elbil till vettigt pris som funkar praktiskt ofta klumpas ihop med de som tycker att en bil måste ha en brummande V8 för att vara en bil.

För min handlar detta med laddstopp om att idag så försöker vi på de flesta helgresor att undvika att stanna och äta på vägen. Vi åker antingen efter att ha ätit middag hemma på fredag kväll eller efter att ha ätit frukost lördag morgon. Hemresa sker ganska ofta sent på lördagskvällen eller direkt efter frukost söndag morgon.

Nu åker vi dock inte 40 mil dessa resor, men det kan bli 40 mil ToR och dåligt med möjlighet till destinationsladdning. De flesta av de släktingar vi hälsar på bor i lägenhet. Eventuellt skulle vi kunna ladda från ett vanligt 10 A-uttag hos nån av dem, men på den korta tid vi står där hinner man inte få så mycket el.

Semestern är en annan femma, där händer det rätt ofta att vi stannar och äter på vägen. Men för att få med semesterpackningen vill vi ha en kombi. Visst finns alternativet att hyra, men det gäller då att bagaget har rätt mått eftersom vår packning inte är en massa lösa saker som går att packa in hur som helst.

Jag har några bilder på hur vi packade vår Zafira för en massa år sen, jag har tänkt posta dem förut för att visa hur packningen är optimerad men har inte orkat rota fram var jag hade dem nånstans. Vi packar i princip på samma sätt i Octavian, men en del av utrustningen är utbytt numera. Men klappboxarna, kylväskan och de två resväskorna är grundstommen i packningen, de måste kunna pusslas in.
Och vi som också ska få in en stor hund, som tar halva utrymmet:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Och vi som också ska få in en stor hund, som tar halva utrymmet:crysmile:
Återigen MPV slår kombi alla dagar;
Citroen-e-Berlingo-010-low-res.jpg
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
sunnis
W witten skrev:
Lösningen kommer att vara snabbladdningsnätverk med hög kapacitet och tillgänglighet. Det kommer i sin tur att driva batteristorleken nedåt. Jag tror vi nått peak battery.
Det tror jag också, batteriutvecklingen kommer främst att göra batterierna mindre, lättare och billigare att tillverka för samma nettokapacitet som idag att få högre vinstmarginal på bilarna. Drivlinan kan också förbättras för få samma räckvidd med ett mindre batteri vilket ökar vinsten. Tesla har redan börjat med detta, de specificeras inte längre officiellt vad de har för nettokapacitet på batteriet utan vad bilen har för räckvidd i WLTP.

Jag har 111kWh i min bil. Det är faktiskt totalt overkill, körde i onsdags 70mil över dagen med endast 10min snabbladdning. Kunde lika gärna haft ett mindre batteri och laddat 15-20min istället på en resa som tar flera timmar i bilen.. Hade inte spelat mig någon roll. Har ju trots allt betalat rätt mycket pengar för batteriet, men man får ju skylla sig själv med hjärnspöken som ”räckviddsångest”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det tror jag också, batteriutvecklingen kommer främst att göra batterierna mindre, lättare och billigare att tillverka för samma nettokapacitet som idag att få högre vinstmarginal på bilarna. Drivlinan kan också förbättras för få samma räckvidd med ett mindre batteri vilket ökar vinsten. Tesla har redan börjat med detta, de specificeras inte längre officiellt vad de har för nettokapacitet på batteriet utan vad bilen har för räckvidd i WLTP.

Jag har 111kWh i min bil. Det är faktiskt totalt overkill, körde i onsdags 70mil över dagen med endast 10min snabbladdning. Kunde lika gärna haft ett mindre batteri och laddat 15-20min istället på en resa som tar flera timmar i bilen.. Hade inte spelat mig någon roll. Har ju trots allt betalat rätt mycket pengar för batteriet, men man får ju skylla sig själv med hjärnspöken som ”räckviddsångest”.
Jag är i en liknande situation nu. Sitter och käkar mitt på en 4,5 timmars tripp. Utanför restaurangen finns en 50 kW-laddare jag kunde använt under matpausen. Men jag behöver inte...
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju tänka sig en lösning där man hyr ett batterisläp för långfärden, eller att dyrare släp/husvagnar kommer med ett batteri som går att anslutas till bilen under färd.

Om behovet av att sträckköra 100+ mil finns hos tillräckligt stor del av befolkningen så kommer marknaden rimligtvis hitta en lösning.
En sån lösning har jag funderat på, kanske till och med i denna tråd.
Kombineras med fördel med extra förvaring så man får plats med all den extra packningen man vill ha med :thinking:

Men det är på väg/finns husvagnar med ett liknande koncept.
https://www.dethleffs.se/aktuelt/eldriven-husvagn-fraan-dethleffs/
 
S Styrman_jansson skrev:
Återigen MPV slår kombi alla dagar;
[bild]
Och den har fyrhjulsdrift som kan dra ett hästsläp. Ser lite trångt ut för en större hundbur också.;)
 
A AndersS skrev:
Och den har fyrhjulsdrift som kan dra ett hästsläp. Ser lite trångt ut för en större hundbur också.;)
Det är ju baserad på en hantverkarbil å de brukar gå utmärkt att dra med. Beroende på motor så får man dra runt 2,1ton på B96.

Jag vet ingen kombi ( möjligtvis e-klass) som har mer praktiskt bagage. Knappt 600l för 5-sitsiga och 850l för 7-sitsiga. Grymt fyrkantigt och lättlastat med.

Men fyrhjulsdriven görs den inte längre så där går den bet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju baserad på en hantverkarbil å de brukar gå utmärkt att dra med. Beroende på motor så får man dra runt 2,1ton på B96.

Jag vet ingen kombi ( möjligtvis e-klass) som har mer praktiskt bagage. Knappt 600l för 5-sitsiga och 850l för 7-sitsiga. Grymt fyrkantigt och lättlastat med.

Men fyrhjulsdriven görs den inte längre så där går den bet.

För att vara ontopic så är det ID Buzz som kommer närmast?
 
Rökutveckling bakom bensinstation, bil, person på motorcykel, träd, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

u mitt närområde. Elbil som fattat eld och ett par hus brinner nu ner :surprised:
Macken farligt nära
 
  • Wow
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju baserad på en hantverkarbil å de brukar gå utmärkt att dra med. Beroende på motor så får man dra runt 2,1ton på B96.

Jag vet ingen kombi ( möjligtvis e-klass) som har mer praktiskt bagage. Knappt 600l för 5-sitsiga och 850l för 7-sitsiga. Grymt fyrkantigt och lättlastat med.

Men fyrhjulsdriven görs den inte längre så där går den bet.
Och inte lätt i en forumtråd över tiden få med alla krav.(y) Har även minst nivå två av "självstyrande" och med krav på snäppet bättre än nuvarande bil, t.ex. med LIDAR.;)
Så det är svårt att se helheten när olika bilars enstaka fördelar lyfts fram som förslag på bil.
 
A AndersS skrev:
Och inte lätt i en forumtråd över tiden få med alla krav.(y) Har även minst nivå två av "självstyrande" och med krav på snäppet bättre än nuvarande bil, t.ex. med LIDAR.;)
Så det är svårt att se helheten när olika bilars enstaka fördelar lyfts fram som förslag på bil.
Haha, nej den typen av teknologi har nog aldrig varit Berlingons paradgren. Det är nog mer ett billig, praktiskt och bekvämt sätt att transportera sig med så mycket grejor som möjligt ;)
 
  • Gilla
parom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.