Hej!

Jag behöver råd hur jag ska hantera min veranda där konstruktionen har sett bättre dagar.

Finns det risk för ras? Går den att rädda?

Veranda är ansluten till ett hus som är byggd 1959. Vet inte när verandan byggdes.

Jag köpte en tomt med ett hus och en stuga på 40kvm plus veranda. Det är stugan med verandan som frågan gäller.
Vi använder stugan som hemmakontor för mig och min fru samt att förvara saker i. Så stugan kommer väl till användning.

Verandan har en krypgrund och stugan står på plintar.

Krypgrunden är klädd med någon typ av skiva.

Jag hade gärna klätt krypgrunden med något finare. Men innan jag gör det tar jag gärna mot råd hur jag ska hantera denna sjunkna, sluttande och spruckna krypgrund.

Den verkar stå på stenar! Ser spår efter betong runt krypgrunden.

Jag är själv en förstagångsköpare och man har väll lärts sig några saker det första året men än är inte kunskaperna de bästa. Men intresset finns!

Vore mycket tacksam för råd!

Mvh,
Henrik
 
  • Husgrund med skadade betongblock, träpanel, växtlighet i förgrunden, trädgårdsmiljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med veranda, skogsbakgrund, soligt, delvis renovering, sliten grundmålning, grönska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av byggnad, betongblock, träbjälkar, skymt av utomhusmiljö, rörledningar synliga, mörkt, opolerat, konstruktionsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grynig bild under en byggnad: betongblock, träbjälkar, spindelnät och skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trä och betongfundament; skador, sprickor och tillfälliga stöd; behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke understödd av små träbitar över sprucken betongfundament. Synliga slitagetekniker och strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med skador, cementblock, trätrappa, grönska, rörledning, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund under hus med träbjälkar, betongpelare, isolering och rör. Utomhusljus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en byggnad med betongblock och stenar, träbjälkar, delvis dagsljus. Nedskräpat, övergivet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenar och skräp vid en betongvägg, möjligen i en grund eller krypgrund under ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rasar och rasar gör det väl kanske inte omedelbart, så länge du och frugan inte arrangerar SM i tyngdhopp på den, men snyggt var det ju inte, och satt sig har det ju gjort. Så den har väl inte direkt framtiden för sig heller.

Jag tycker att du ska krypa in i grunden, gräva ut för några plintar ner till frostfritt djup, med komprimerad makadam i hålet, och staga upp under verandan så att den står säkert. Riv sen muren, gräv ner till frostfritt djup där muren ska stå och ha komprimerad makadam i diket, och mura upp igen. Överkurs är att gjuta en sula av armerad betong.

Blir detta overkill så använd enbart plintarna.
 
  • Gilla
Henrik Jern och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Rasar och rasar gör det väl kanske inte omedelbart, så länge du och frugan inte arrangerar SM i tyngdhopp på den, men snyggt var det ju inte, och satt sig har det ju gjort. Så den har väl inte direkt framtiden för sig heller.

Jag tycker att du ska krypa in i grunden, gräva ut för några plintar ner till frostfritt djup, med komprimerad makadam i hålet, och staga upp under verandan så att den står säkert. Riv sen muren, gräv ner till frostfritt djup där muren ska stå och ha komprimerad makadam i diket, och mura upp igen. Överkurs är att gjuta en sula av armerad betong.

Blir detta overkill så använd enbart plintarna.
Tack för svar, det var hjälpsamt! Känns som att det är något jag kan ge mig på! Man får väll spendera halva sommaren där under :crysmile:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
wildeside
H Henrik Jern skrev:
Tack för svar, det var hjälpsamt! Känns som att det är något jag kan ge mig på! Man får väll spendera halva sommaren där under :crysmile:
Enligt mitt tycke så är det enklare och snyggare att gräva och gjuta plintar, sätta stolpar av tryckimpregnerat virke och sen spika dit en kjol på stolparna så att man slipper se in under altan.
Kanske göra en lucka så att man kan titta hur det ser ut under altan och städa bort gamla löv och annat bös.

Inte den bästa bilden men men.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQrLiC4Eim8XmozN28MwNM2lWgevNFNgDAOLpfQSyHe0w&s
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Enligt mitt tycke så är det enklare och snyggare att gräva och gjuta plintar, sätta stolpar av tryckimpregnerat virke och sen spika dit en kjol på stolparna så att man slipper se in under altan.
Kanske göra en lucka så att man kan titta hur det ser ut under altan och städa bort gamla löv och annat bös.

Inte den bästa bilden men men.
[länk]
Så där vill jag ha det! Jag mäktar nog inte med en mur heller. Jag lär gräva fram berg efter att jag har skyfflat bort några kilo småsten. Jag ska börja planera för detta på en gång :D kanske får ta bort några rader trall om det går så att man får lite huvudrum.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
optimum
Fanns det byggnadslov för detta eller är det ett svartbygge?
Använder ni verandan eller inte så är det nog enklast att riva den.
Verkar vara amatör som inte sett till att grunden är rätt utförd innan man murar upp leka blocken.
 
optimum optimum skrev:
Fanns det byggnadslov för detta eller är det ett svartbygge?
Använder ni verandan eller inte så är det nog enklast att riva den.
Verkar vara amatör som inte sett till att grunden är rätt utförd innan man murar upp leka blocken.
Det är betonghålsten. Inte leca.
 
wildeside
optimum optimum skrev:
Fanns det byggnadslov för detta eller är det ett svartbygge?
Använder ni verandan eller inte så är det nog enklast att riva den.
Verkar vara amatör som inte sett till att grunden är rätt utförd innan man murar upp leka blocken.
Verkar vara amatörer som ger råd eller någon med för mycket pengar som kan bygga nytt.
Större byggnader än så här, har och har haft problem med grunden oavsett vem som byggt amatör som proffs och dom har lyckats stabilisera grunden i efterhand.
Är bara altanen i bra skick så skulle iaf inte jag börja med att riva den när det är så enkelt att stabilisera den som i det här fallet.
Ända skillnaden med att stabilisera den befintliga grunden emot att göra en ny är väl att man inte kan stå raklång när man gräver.
Vad bygglovs frågan har med saken i frågan att göra förstår jag inte överhuvudtaget.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fanns det byggnadslov för detta eller är det ett svartbygge?
Använder ni verandan eller inte så är det nog enklast att riva den.
Verkar vara amatör som inte sett till att grunden är rätt utförd innan man murar upp leka blocken.
Jag vet inte om det finns bygglov. Ska finnas för huset men vet inte om de byggdes samtidigt.

Känns komplicerat att riva då verandan och tak sitter ihop med huset .
 
  • Veranda på ett hus, vitmålat räcke och stolpar, takränna, grönska i bakgrunden, dörr öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum
B boohoo skrev:
Det är betonghålsten. Inte leca.
Ok, då uppdaterar vi med betonghålsten.
Men samma problem ändå, Ostabil grund de murats på.

Jag tror du fattade det ändå. :cool:
 
optimum
wildeside wildeside skrev:
Verkar vara amatörer som ger råd eller någon med för mycket pengar som kan bygga nytt.
Större byggnader än så här, har och har haft problem med grunden oavsett vem som byggt amatör som proffs och dom har lyckats stabilisera grunden i efterhand.
Är bara altanen i bra skick så skulle iaf inte jag börja med att riva den när det är så enkelt att stabilisera den som i det här fallet.
Ända skillnaden med att stabilisera den befintliga grunden emot att göra en ny är väl att man inte kan stå raklång när man gräver.
Vad bygglovs frågan har med saken i frågan att göra förstår jag inte överhuvudtaget.
Jo är det svartbygge och man egentligen inte behöver altanen så kan man lika gärna riva den.
Enkelt. :cool:
 
optimum
H Henrik Jern skrev:
Jag vet inte om det finns bygglov. Ska finnas för huset men vet inte om de byggdes samtidigt.

Känns komplicerat att riva då verandan och tak sitter ihop med huset .
Förenklar läget.
Bara att fixa grunden och hoppas det inte är ett svartbygge.
Plintar är nog enklaste lösningen och sedan riv bort alla betonghålsten.
 
wildeside
optimum optimum skrev:
Jo är det svartbygge och man egentligen inte behöver altanen så kan man lika gärna riva den.
Enkelt. :cool:
Såg inte så enkelt ut om man tittar på bilderna:thinking:
 
Jag har varit i krypgrunden och tagit mått och försökt förstå mig på konstruktionen. Det blir ju svårt att sätta en plint där muren står idag innan den rivs och den ser ju kritisk ut? Rasrisk även fast jag sätter plintar på annat håll och sedan river? Riva en liten del av muren och sen sätta plint där? Hur skulle ni sätta ut plintar och planera åtgärden utefter mina skisser? Hoppas att de går att förstå.
 
  • Teknisk ritning eller konstruktionsritning av en byggnadsstomme med måttangivelser, pelare och takstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av konstruktion med måttangivelser: tak, stolpe, vägg, trall, betonghålsten, betong. Blå bakgrund med vita linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum
wildeside wildeside skrev:
Såg inte så enkelt ut om man tittar på bilderna:thinking:
Givetvis får man sätta upp stämp under tiden man river och bygger.

Gjorde liknande på en 12 meter balkong hemma när vi rev bärlinor och pelare som hade ruttnat.
Då var det upp med stämp och sedan tigersåg.

Nu liknande, upp med något så golvet håller sig på plats medan man river och bygger upp nytt.
Trodde det var uppenbart. :heart:
 
  • Älska
Henrik Jern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.