E enoch85 skrev:
Ja, har familj som bor 60 mil bort. Den säger oftast ca 600 km beräknad men det är 500 IRL.

Man planerar ju stoppen. Med Tesla slipper man tänka, den räknar själv ut var man ska stanna och hur lång tid det tar. Brukar tajma perfekt med lunch eller middag.
Jag brukar inte stanna och äta. En normal rastning ligger på 10min
tanka, proviantera och kanske pissa.
Jag vill komma fram så fort som möjligt.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
E
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag brukar inte stanna och äta. En normal rastning ligger på 10min
tanka, proviantera och kanske pissa.
Jag vill komma fram så fort som möjligt.
Jobbigt att inte äta :)
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jobbigt att inte äta :)
Mam kan äta när man kommer fram
Blir man hungrig finns det drive thru hos mina tre hovleverantörer McDonalds, Burger king och max. Då äter man vackert i bilen
Men det är inte ofta som jag äter i restaurangen någon längre tid...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Ta exemplen ovan. Man ska besöka någon som bor 60 mil bort.
Hur kan man tycka att det är dumt att äta på vägen? Om man skulle lyckas med konststycket att ha en medelhastighet på 100 knyck tar det ändå 6 timmar. Mer normala snittet på 60 km/h ger en restid på 10 timmar.
Men räckvidd och laddningstid är ju intressant. Husfrun skulle åka tåg till Boden. SJ lyckades med konststycket att bli sena in till sthlm och deras lösning var att koppla på en vagn extra på tåget upp till Umeå. Därifrån blev det en fullsatt minibuss som släppte av folk längs vägen. Så den resan på 31 mil innebar typ 20 minuter laddpaus. Passagerarna var glada när de äntligen fick sträcka på benen.

Tillbaka till urspårade delen då!
Jag har två varningstrianglar i bilen. Och två i släpet. Det är ju inte alltid man får problem på enkelriktade flerfiliga vägar. Jag har gett bort en triangel till en som lyckats bryta sönder sin vid monteringen. Och jag har en minidunk med diesel i bilen, och funderar på en till med bensin bara för att. Det är inte så stor skillnad mot att jag har med vatten, powerbar, varselväst, bogserlina, ficklampa och brandsläckare. Listan är längre på vintern dessutom.
Jag jämför med när jag är på äventyr med scouterna, där är det dubbla hängslen och trippla livremmar! Jag bär hellre på ett kilo vatten och godis än på 50 kilo utslagen scout... Kalla mig lat om ni vill. Att vara redo är ju ledordet!

Mitt hinder för elbil är att jag vill kunna ta mig till min mor åtminstone, 13 mil motorväg utan laddning på vintern och samtidigt inte lägga mer än 100.000 kronor. När de två uppfylls så är snåldieseln förpassad till att vara andrabil för släp och långkörning eller om det är kasst väder och ingen vill cykla.
 
Jag har inte 7-800000:- att lägga på en bil. Har inte lust heller. Bara för att få en elbil med bra räckvidd. Min ekonomi ligger kring 300000:- Får jag 60mils räckvidd då? 60mil då kan jag klara mig.
Men för min del är det viktigare med räckvidd en drivning. Eller för den delen tiden det tar att tanka eller ladda.
Det intressanta är att det är mest elbilsägare som tycker det är perfekt att rasta em timme.
Jag har ingen lust att sänka min standard bara för att ha elbil.

Fördelen med en bensinbil är att jag kan säga att jag min elförbrukning är lägre en de med elbil.
(jaja kag vet bensinbil är inte så värst bra för miljön. Men nu är ni bara yråkiga:p:crysmile:)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte 7-800000:- att lägga på en bil. Har inte lust heller. Bara för att få en elbil med bra räckvidd. Min ekonomi ligger kring 300000:- Får jag 60mils räckvidd då? 60mil då kan jag klara mig.
Men för min del är det viktigare med räckvidd en drivning. Eller för den delen tiden det tar att tanka eller ladda.
Det intressanta är att det är mest elbilsägare som tycker det är perfekt att rasta em timme.
Jag har ingen lust att sänka min standard bara för att ha elbil.

Fördelen med en bensinbil är att jag kan säga att jag min elförbrukning är lägre en de med elbil.
(jaja kag vet bensinbil är inte så värst bra för miljön. Men nu är ni bara yråkiga:p:crysmile:)
Instämmer. Det är inte värt 7-800kkr för en batteribil, och definitivt inte att behöva skuldsätta sig för den. Jag behöver en bil som jag kan transportera mig, min familj och den utrustning jag behöver till jobbet när jag kommer fram efter ca 38-40 mil. Om jag behöver tanka så tar det ca 5 min. Paus tar vi ibland men då oftast med medhavd förtäring på någon lugn skön rastplats. Att tillbringa timmar och köa för laddning är absolut inget som lockar.
Att bensin/diesel-drift inte är så jättebra för naturen vet jag, men å andra sidan skövlas naturen på jordartsmetaller mm till batteribilarna också. Pest eller kolera?
 
Skitbra att @Bananskalare & @frasen_36 är överens och i harmoni.

Hur i hela helsike de lyckades finna varandra och komma fram till att de inte har råd eller att elbil inte passar dem i en tråd gällande elbilsladdning och en övernitisk fastighetsägare behöver vi en beteendevetare och en psykolog att utreda.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
E
VidarH VidarH skrev:
Ta exemplen ovan. Man ska besöka någon som bor 60 mil bort.
Hur kan man tycka att det är dumt att äta på vägen? Om man skulle lyckas med konststycket att ha en medelhastighet på 100 knyck tar det ändå 6 timmar. Mer normala snittet på 60 km/h ger en restid på 10 timmar.
Men räckvidd och laddningstid är ju intressant. Husfrun skulle åka tåg till Boden. SJ lyckades med konststycket att bli sena in till sthlm och deras lösning var att koppla på en vagn extra på tåget upp till Umeå. Därifrån blev det en fullsatt minibuss som släppte av folk längs vägen. Så den resan på 31 mil innebar typ 20 minuter laddpaus. Passagerarna var glada när de äntligen fick sträcka på benen.

Tillbaka till urspårade delen då!
Jag har två varningstrianglar i bilen. Och två i släpet. Det är ju inte alltid man får problem på enkelriktade flerfiliga vägar. Jag har gett bort en triangel till en som lyckats bryta sönder sin vid monteringen. Och jag har en minidunk med diesel i bilen, och funderar på en till med bensin bara för att. Det är inte så stor skillnad mot att jag har med vatten, powerbar, varselväst, bogserlina, ficklampa och brandsläckare. Listan är längre på vintern dessutom.
Jag jämför med när jag är på äventyr med scouterna, där är det dubbla hängslen och trippla livremmar! Jag bär hellre på ett kilo vatten och godis än på 50 kilo utslagen scout... Kalla mig lat om ni vill. Att vara redo är ju ledordet!

Mitt hinder för elbil är att jag vill kunna ta mig till min mor åtminstone, 13 mil motorväg utan laddning på vintern och samtidigt inte lägga mer än 100.000 kronor. När de två uppfylls så är snåldieseln förpassad till att vara andrabil för släp och långkörning eller om det är kasst väder och ingen vill cykla.
Finns kinabilar som löser saken åt dig, men glöm inte triangeln bak! ;)
 
E
F frasen_36 skrev:
Att tillbringa timmar och köa för laddning är absolut inget som lockar.
Återigen fel. Jag har aldrig behövt köa under mitt år med elbil. Och ja, jag har kört längre sträckor på storhelger.

7-800 är också en överdrift. En Tesla M3LR går loss på strax under 500K numera. Den tar dig minst 50 mil.

Massa förutfattade meningar och överdrifter här... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
E enoch85 skrev:
Återigen fel. Jag har aldrig behövt köa under mitt år med elbil. Och ja, jag har kört längre sträckor på storhelger.

7-800 är också en överdrift. En Tesla M3LR går loss på strax under 500K numera. Den tar dig minst 50 mil.

Massa förutfattade meningar och överdrifter här... ;)
Kom nu inte dragandes med en massa fakta som kullkastar deras inbillade verklighet. ;)

Jag har tidigare berättat att jag ännu inte köat för laddning en enda gång på 8 år med elbil. Fast vi gjort flertalet semesterresor och åker på 190 mils fjällresor ett par gånger om året, bl a på sportlovet. Jag ljuger enligt de som bestämt sig för att elbilar är skit, eftersom de sett Aftonbladet-rubrikerna om att det är kö på alla laddstationerna hela tiden. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Kom nu inte dragandes med en massa fakta som kullkastar deras inbillade verklighet. ;)

Jag har tidigare berättat att jag ännu inte köat för laddning en enda gång på 8 år med elbil. Fast vi gjort flertalet semesterresor och åker på 190 mils fjällresor ett par gånger om året, bl a på sportlovet. Jag ljuger enligt de som bestämt sig för att elbilar är skit, eftersom de sett Aftonbladet-rubrikerna om att det är kö på alla laddstationerna hela tiden. :crysmile::crysmile::crysmile:
Jag vet inte om jag ska gråta eller inte.
Men du förnekar att det finns köer bara för att inte sett några köer? Du säger att Aftonbladet och all annan media ljuger för att du inte sett några? Så den människan i inlägg efter inlägg trakasserat en för att han en reservdunk i bilen? Sen vart det det reservlampor.
Du menar på fullaste allvar att vi ska tro på dig? Väx upp, du behöver inte försvara elbilen. Den klarar sig bra ändå
Jag är helt övertygad om att vissa vägsträckor och vissa datum och tider är köer. Det är köer på bensinstationen också. Det är bara patetiskt att förneka.
Men gör man som du åker vid rätt tid. Då slipper man köer både på vägarna och när man ska tanka. Visst media gillar att överdriva, men ....
Jag åker hem från jag jobbet när alla andra gör det. Alla vet att Essingeleden är fullsatt till sista plats. Men jag kan inte säga att det alltid är köer där bara för det. Jag åker vid fel tid.
Varför detta förnekande av de problem som bilarna har? Det är bara pinsamt.
Problemet med elbilar är räckvidden.
Då börjar man linda in problemet med att då passar man på och äter. Äta i 45min? De gör jag knappt på en riktig restaurang även om får vänta på.
Säg som det är istället. Det tar 45min att ladda bilen. Förutsatt att det finns en ledig stolpe. Om inte får man hoppas på att man inte behöver vänta. Det problemet är mycket infrastrukturen. 2stolpar på en större rastplats längs med e4. Men det är en nackdel just nu.
Erkänn nackdelarna. Tryck på fördelarna istället. Att man kan ladda bilen hemma. Istället för att stå vid en bensinstation och sniffa på ångorna. skryt om hur tyst det är skryt om accelerationen.
När min ekonomi tillåter det och räckvidden på blir bättre. Att lägga 100' skulle jag troligtvis inte kunna räkna hem. Jag kör inte så mycket.
Tyvärr men fördelarna överväger inte.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Återigen fel. Jag har aldrig behövt köa under mitt år med elbil. Och ja, jag har kört längre sträckor på storhelger.

7-800 är också en överdrift. En Tesla M3LR går loss på strax under 500K numera. Den tar dig minst 50 mil.

Massa förutfattade meningar och överdrifter här... ;)
Var tvungen att kolla på Teslas hemsida.
En model 3 long range ligger på knappt 600' Den "ska" fixa 60mil. Så blir det inte det vi alla så jag gissar på runt 50mil Om de inte är vinter förstås. Jag kommer inte sitta å svettas bara för att spara några mil. Jag kommer köra lika fort som vanligt. Varför jaga för? man laddar enkelt hemma. 600' Är alldeles för mycket pengar.
Det fascinerande att man lägger så mycket pengar på en bil. Du får en ganska hyffsad bil för de pengarna.
Men visst det står tesla på bilen. Då finns det pengar. Man har lyckats skapa en hype! Precis som med apple telefonen Dessa kostar bra massa tusenlappar extra bara för att det är ett äpple på luren. dessutom har man lyckats få folk att hela tiden köpa den senaste. De har också lyckats!
Man måste bli imponerad!
Nu är tesla faktiskt riktigt bra bilar. De första åren var inte roliga. Men de överlevde tack vare den hype som skapades. Barnsjukdomar drabbar alla bilar. Men alla har inte överlevt
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte om jag ska gråta eller inte.
Men du förnekar att det finns köer bara för att inte sett några köer? Du säger att Aftonbladet och all annan media ljuger för att du inte sett några?
Återigen, det är INGEN som skriver att det aldrig förekommer några köer på laddstationer.

Ja, det är köer på en del laddstationer vid vissa tillfällen.
Men genom att planera resandet och ladda vi andra tider än vad många gör så kan man undvika köerna.

Samma sak gäller när man åker, genom att åka vid andra tider än vad många gör så kan man undvika de flesta köerna på vägen.



Är uppvuxen på Öland, med köer över Ölandsbron. Vid vissa tider under sommaren så kunder kön till Kalmar sträcka sig drygt 1,5 mil norr ut från brofästet på Öland.
Men genom att åka vid andra tider än "alla andra" så kunde man undvika köerna, eller så körde man andra vägar än 136:an så kunde man komma fram någon timme tidigare.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, det är INGEN som skriver att det aldrig förekommer några köer på laddstationer.

Ja, det är köer på en del laddstationer vid vissa tillfällen.
Men genom att planera resandet och ladda vi andra tider än vad många gör så kan man undvika köerna.

Samma sak gäller när man åker, genom att åka vid andra tider än vad många gör så kan man undvika de flesta köerna på vägen.



Är uppvuxen på Öland, med köer över Ölandsbron. Vid vissa tider under sommaren så kunder kön till Kalmar sträcka sig drygt 1,5 mil norr ut från brofästet på Öland.
Men genom att åka vid andra tider än "alla andra" så kunde man undvika köerna, eller så körde man andra vägar än 136:an så kunde man komma fram någon timme tidigare.
Okej vi säger så här istället.... om någon berättar att han aldrig behövt köa och totalt blånekar det pressen skriver, låter inte det lite som att man förnekar köerna?
För tänk till, om man samtidigt säger jag har aldrig sett några köer så media ljuger. Är inte det att säga det finns inga köer?
Kanske dags att läsa om lite?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.