Ska renivera badrum och kök, passar på att byta gjutjärnstammar på samma gång. Kåken är byggd 59. Gästtoan på övervåningen har knappt varit använd de senaste 20 åren och dessförinnan väldigt sporadiskt. Blir rören utslitna pga åldern eller kan jag låta rören från ovanvåningen ner till mellanplan stå kvar som dom gjort? Från övre toaröret går det ut en avstickare till ventialtionsröret.
 
Röret har nog varit fuktigt invändigt sedan 59 så det hjälper nog inte att det inte varit använt. Kommer ni åt, byt!

Prototypen
 
Det är just det som är kruxet, bökigt att komma åt. Men jag får väl öppna upp den stängda kattvinden och åla runt. Inget är omöjligt...
 
Jag hade bytt rören när man ändå håller på. Dock kan jag säga att gjutjärnsrören i mitt hus (förvisso från 67) var i topptripp när jag rev upp några meter på ovanvåningen. Mätte lite med ett skjutmått och de var i princip som nya!
 
Jodå visst kan de vara som nya, ett gjutjärnsrör från diskbänken installerat 67 har ALLTID varit lite brunt på ovansidan och det har nog alltid varit hål på (sedan 67). Numera plast.

Protte
 
Hej på er alla förresten!

Vi planerar ett stam byte i min bostadsrätts förening huset är från 1926. Vissa av avlopps stammarna är bytta men inte alla. Vi har pratat om en metod som går ut på att man sprutar plast på insidan av de gamla rören, och på så sätt gjuter nya rör i de gamla. Är det någon som har någon erfarenhet av denna metod?

Är det ok att tipsa om olika företag på detta forum? Om så är fallet så skulle jag vara tacksam om någon vet ett eller flera bra företag som utför, det arbete som jag pratar om? Jag bor i Karlstad. Tack på förhand.
 
Det finns ett företag som heter Proline som gör relining av avloppsrör.
Problemet med denna metod är att endast avloppsrören "förnyas". Den vanligaste orsaken till vattenskador i gamla hus är läckage i tätskikt runt golvbrunn, samt läckage på gamla vattenledningar.

När man gör en traditionell stamrenovering så byter man vattenledningar, när man ändå bryter upp. Man byter även golvbrunnar och får nya tätskikt i badrum. Personligen tycker jag det är bäst att byta allt som inte redan är bytt, det blir billigast i längden.
 
Tack för svaret, jag har faktiskt pratat med en säljare från pronline, någon som vet fler företag?

Golv brunnarna är lägenhets innehavarens ansvar i min brf, (och proline kan även "fixa" golv brunnar, med sin ("proline metod") vatten bärande ledningarna som för vatten till kranarna är bytta i vårat hus.

Vi har synliga rör, så man behöver inte bryta bort så mycket för att komma åt rören.
 
Har öppnat upp så stammen är synlig mellan källare mellanplan och övervåning. Men hur får man bort gjutjärnsstammen? Sitter som berg och troligen tung så det räcker till! Tigersåg modell grövre, vinkelslip eller muskelkraft och slägga... Hur gjorde ni som gjort det och hur mycket bytte ni ut?
 
Staffans2000
Använd vilken metod du vill. Allt från bågfil till vinkelslip går bra, beakta brandfaran.
Rorläggare har ofta ett verktyg som kramar sönder rören, när jag krökte rör kallade vi den för "kuttern".
Vi använde alla möjliga metoder. Bågfil, slägga.vinkelslip,borra hål i rad, smälta ut blyskarvarna .......................En sak hade metoderna gemensamt, vi sa aldrig efteråt: oj vad lätt det gick!
Tigersåg fanns ej då.

Lycka till.

P.S.
Ät gröt.
D.S.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Tack för svaret, jag har faktiskt pratat med en säljare från pronline, någon som vet fler företag?

Golv brunnarna är lägenhets innehavarens ansvar i min brf, (och proline kan även "fixa" golv brunnar, med sin ("proline metod") vatten bärande ledningarna som för vatten till kranarna är bytta i vårat hus.

Vi har synliga rör, så man behöver inte bryta bort så mycket för att komma åt rören.
Jo, de penslar epoxiplast inuti brunnarna, så det är väl ok. Problemet med läckage brukar vara mellan golvets tätskikt och brunnen. Man brukar märka detta när folk tar bort badkaret och monterar dusch istället. Såvida inte badkaren är inmurade, för då åker man på en renovering iaf.

Tyvärr känner jag inte till några fler företag som relinar
 
helge lundell skrev:
Har öppnat upp så stammen är synlig mellan källare mellanplan och övervåning. Men hur får man bort gjutjärnsstammen? Sitter som berg och troligen tung så det räcker till! Tigersåg modell grövre, vinkelslip eller muskelkraft och slägga... Hur gjorde ni som gjort det och hur mycket bytte ni ut?
Jag brukar använda tigersåg, om jag vill ha ett fint snitt. T ex om man ska koppla på det gamla röret. Annars så tar du fram den stora släggan och ger det ett par smällar. Då brukar röret spricka, om det inte är för friskt.
Glöm inte skyddsglasögon och hörselkåpor
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Hej på er alla förresten!


Är det ok att tipsa om olika företag på detta forum? Om så är fallet så skulle jag vara tacksam om någon vet ett eller flera bra företag som utför, det arbete som jag pratar om? Jag bor i Karlstad. Tack på förhand.
Det är OK att tipsa om företag så länge tipset inte kommer från företaget själv eller någon annan som på något sätt har egen vinning av att tipsa. Och vi kontrollerar, i snitt stänger vi av tre fyra i veckan för dold reklam. Tipset bör också vara baserat på någon form av personlig kännedom om firmans kvaliteer, vi vill inte ha in referenser till blufföretag.

Hempularen

Moderator
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Tack för svaret, jag har faktiskt pratat med en säljare från pronline, någon som vet fler företag?

Golv brunnarna är lägenhets innehavarens ansvar i min brf, (och proline kan även "fixa" golv brunnar, med sin ("proline metod") vatten bärande ledningarna som för vatten till kranarna är bytta i vårat hus.

Vi har synliga rör, så man behöver inte bryta bort så mycket för att komma åt rören.
vad var det för pris ?
 
lordi skrev:
Jag brukar använda tigersåg, om jag vill ha ett fint snitt. T ex om man ska koppla på det gamla röret. Annars så tar du fram den stora släggan och ger det ett par smällar. Då brukar röret spricka, om det inte är för friskt.
Glöm inte skyddsglasögon och hörselkåpor
Tog vinkelslipen, fortsatte sen med hammare och kofot. Nästa rör likadant men bytte ut hammaren mot en slägga och tigersåg...
Röret upp mot övervåningen var som nytt innuti, värre med det nedre.
Köper plaströr till helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.