Fler och fler i min omgivning skaffar elbil. Oftast är det leasing, tjänstebil som verkar gälla. Själv är jag intresserad och tänker att det skulle passa bra nu när man har solpaneler på huset. Men jag kan inte motivera kostnaden.

Har kollat in tesla modell y och efter lite tillval hamnar priset på 685.000kr. Säg att jag köper den kontakt, behåller den i sex år, då blir kostnaden runt 9000kr/månad. Bara för själva inköpspriset.

Hur kan detta vara en rimlig kostnad, om man nu har en ”normal” inkomst?
 
S
Du glömde väl restvärde på bilden när du säljer den? Men ja, bilmarknaden är inte för medelsvensson längre känns det som, speciellt inte om man vill ha en vettig elbil
 
  • Gilla
M95 och 5 till
  • Laddar…
sunnis
Varför inte en RWD MY?

Nästa år kommer det även börja poppa ut en hel del begagnade Enyaq, ID.4, Q4 E-tron samt Model Y. Skulle gissa på att priserna kommer vara runt 350-400k beroende på utrustning och miltal.
 
MrJay
Kör din bensinare tills den är skrot, förhoppningsvis har batteritekniken hunnit utvecklas något och priserna på elbilar stabiliserats… De flesta runt omkring mig har en elbil, påverkar inte mig ett dyft även om jag skulle kunna casha en. Kör på med min bensinare tills chassit faller av :D
 
  • Gilla
Dublin och 13 till
  • Laddar…
Ja visst har jag ett restvärde efter sex år, hur mycket är ju oklart. På sex år har det säkert hänt mycket inom utveckling på batterier/motorer etc. vilket kanske innebär att restvärdet inte blir så högt.

Men ska jag köpa en tesla y nu så kommer det oavsett restvärde bli runt 9000kr/mån i reda pengar. Galet dyrt.

Kör ca 1500 mil/år så det blir ganska dyra mil trots ”gratis el”.
 
sunnis
M m@nge skrev:
Ja visst har jag ett restvärde efter sex år, hur mycket är ju oklart. På sex år har det säkert hänt mycket inom utveckling på batterier/motorer etc. vilket kanske innebär att restvärdet inte blir så högt.

Men ska jag köpa en tesla y nu så kommer det oavsett restvärde bli runt 9000kr/mån i reda pengar. Galet dyrt.

Kör ca 1500 mil/år så det blir ganska dyra mil trots ”gratis el”.
När jag köpte min ID.4 First edition som kostade 450k netto efter bidrag så räknade jag på ett restvärde på ca 200k (i bästa fall) efter 3år…

När jag köpte mina solceller 2017 så var man dumförklarad att det kommer rasa i pris, bättre att vänta.

I själva verket kommer det inte hända så mycket med batterier och motorer, det som framförallt kommer hända är att batterierna kommer bli lättare och mindre med högre energidensitet för att minska produktionskostnaden och öka vinstmarginalen. Tesla har redan börjat down-siza batterierna för att öka vinsterna, de specificeras inte heller längre med energiinnehåll utan kunden ser bara WLTP räckvidden.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Hur man än vrider och vänder på det så får man skapligt många kubik bensin till sin gamla bensindrivna bil om man inte lägger 500 000 kr på att köpa en elbil:rofl:
 
  • Gilla
taikon och 11 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Hur kan detta vara en rimlig kostnad, om man nu har en ”normal” inkomst?
Det är det nog sällan, men det finns ytterligare tre kategorier elbilsköpare som förklarar mängden elbilar i din omgivning:
1) Bil- och teknikintresserade som byter bil ofta och alltid köper bil på känsla snarare än ekonomi, och där bilen inte enbart är ett transportmedel utan till viss del ett nöjesfordon. Köper Tesla.
2) Icke bilintresserad medelklass i villa (främst) som ser bilen som en statuspryl och inte vill vara ”sämre” än grannarna. Vanligt fenomen i många Stockholmsförorter. Leasar VW ID 4 (ofta förmånsbil)
3) Icke bilintresserade och miljömedvetna människor som tror att ett elbilsköp är en god gärning för klimatet. Köper eller leasar någon av de billigaste elbilarna på marknaden.
 
  • Gilla
taikon och 9 till
  • Laddar…
D
M m@nge skrev:
Ja visst har jag ett restvärde efter sex år, hur mycket är ju oklart. På sex år har det säkert hänt mycket inom utveckling på batterier/motorer etc. vilket kanske innebär att restvärdet inte blir så högt.

Men ska jag köpa en tesla y nu så kommer det oavsett restvärde bli runt 9000kr/mån i reda pengar. Galet dyrt.

Kör ca 1500 mil/år så det blir ganska dyra mil trots ”gratis el”.
Att köpa en ny bil är alltid en dålig affär och ger dyra mil. Ett mer realistiskt scenario än 0 restvärde efter 6 år är att räkna med samma restvärde/värdeminskning som andra bilar i samma prisklass.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Vad kör du för bil idag och vad kostar den per månad? Vad är den värd om du säljer den nu?

Om du inte köper Tesla utan en bensindriven bil i samma klass, vad kostar det då per månad?

Alternativa elbilar som är billigare (och mindre/enklare)?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad kör du för bil idag och vad kostar den per månad? Vad är den värd om du säljer den nu?

Om du inte köper Tesla utan en bensindriven bil i samma klass, vad kostar det då per månad?

Alternativa elbilar som är billigare (och mindre/enklare)?
Kör Kia ceed (2020), årskatt ca 1000kr, årsservicen runt 3000kr, bensin 1500kr/mån.

Borde få ca 170k får den.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Jag dividerade över samma sak väldigt länge.

Men jag kör rätt mycket, kollade en månad vad vi lagt på diesel och det va 10500 (iofs när dieseln kostade 28kr)

Men då bestämde vi oss för att byta till elbil.

Visst otroligt högt inköpspris men månadskostnaden kommer bli likvärdig som diesel för oss.

Tyvärr har vi bokad en Hyundai så biljäveln har inte kommit än (18 månader och väntar än)


I ditt fall med så lite mil så hade jag nog fortsatt köra gamla bilen.

Blir väldigt dyra mil när man kör så pass lite . (Även fast du säkert kommer kör alltid mer när du tankar gratis hemma)


Och som någon annan skrev när alla Model Y teslor som sålt som smör sedan årsskiftet börjar komma ut på beg marknaden så är det nog en riktigt vettig bil även när man kör lite mindre
 
  • Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
S
Vi leasade elbil när vi flyttade och skulle skjutsa barnen till skolan på andra sidan stan dit och hem. Kostade oss en tusenlapp extra i månaden jämfört med att ta dieseln.
Vi har ett år kvar nu, och kommer troligen inte att skaffa en ny direkt efter det. Men det har varit indiktsfullt att ha den, nu vet vi vad vi verkligen behöver.
 
Om man räknar med att all nyförsäljning är elbilar om 15 år kommer det utan problem ta 25 år innan begagnatmarknaden till 90+ % är elektrifierad.

Så även om nya elbilar kommer bli bättre än dagens så kommer begagnade elbilar fortsätta vara en bristvara länge än. Så på samma sätt som det idag finns en förvånansvärt hög efterfrågan på gamla Leaf och Zoe, så lär bilar som Tesla Y eller Polestar 2 ha en bra andrahandsmarknad om 6–10 år vare sig de kan mäta sig med nya bilar då eller ej.

Så man måste räkna med restvärde. Även om det är omöjligt att veta vad det blir.
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Fler och fler i min omgivning skaffar elbil. Oftast är det leasing, tjänstebil som verkar gälla. Själv är jag intresserad och tänker att det skulle passa bra nu när man har solpaneler på huset. Men jag kan inte motivera kostnaden.

Har kollat in tesla modell y och efter lite tillval hamnar priset på 685.000kr. Säg att jag köper den kontakt, behåller den i sex år, då blir kostnaden runt 9000kr/månad. Bara för själva inköpspriset.

Hur kan detta vara en rimlig kostnad, om man nu har en ”normal” inkomst?
Min frun och jag har två gamla bilar,Volvo V50 17 år och en Skoda Fabia 16 år. Båda har servats årligen och rostskyddats 4 gånger. De fungerar som nya. Utöver service har Volvon kostat ca 4000 kr /år i reparationer, Fabian ca 500.men den har körts mindre. Enda problemet är om om de skulle trafikskadas för då får jag inget för dem.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.