P
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tror inte vindkraften har mycket att förlora på om de mörkar sina "utsläpp"?
Tja, de lever ju idag på de höga subventioner de får för att bygga och driva snurrorna, så än fungerar det ju.
Naiva människor som applåderar allt som påstås vara grönt och rädda mänskligheten, jorden och allt möjligt hjälper ju till för att tvinga vindflöjelpolitiker att fortsätta pumpa in skattemiljarder i pyramidspelet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på någon form av referens på politikerns siffror, eller var det bara varm luft?
 
M maria01 skrev:
det skrotas mängder av båtar över hela världen
Ja, men eftersom de har mer än dubbla livslängden än ett vindkraftverk torde avfallet bli mindre över tid.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Svårt att hitta kläder utan plast. Fleecekläder är t.ex. 100 % plast men de allra flesta kläder innehåller inblandning av plastfiber som polyester, polyamid och akryl. Även i "fina" kläder tillverkade i Sverige där hela marknadsföringen anspelar på naturmaterial finns ansenliga mängder plast i produkten, här innehållet i en Woolpower-tröja.
Ehh, jag har då väldigt få kläder i min garderob som innehåller plast. Det står 100% cotton eller 100% wool i de flesta. Det skulle vara skjortknapparna då. Har inte varit några problem att hitta den.

De flesta skor jag har är också av naturmaterial.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
En person påstår detta, jag ser ingen mer fakta bakom påståendet...
Nog samma källa som till detta, plasten landar på barnens fika efter badet, skandal!
b014acd6-6176-462d-9183-5f4b56d9cc65.jpeg
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag väntar fortfarande på någon form av referens på politikerns siffror, eller var det bara varm luft?
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag väntar fortfarande på någon form av referens på politikerns siffror, eller var det bara varm luft?
Hur var det nu, din referens var en organisation för vindkraftsföretag i Norge.
Den folkvalda svenska politikern
Alexandra Anstrell (M) har (tar jag för givet) tagit hjälp av Riksdagens utredningstjänst som alla riksdagsledamöter kan använda för faktainsamling, när hon skrev sin interpellation...
Vem tror jag mest på ?
Vem tror du på 13de ?
 
D
P Peter787 skrev:
Ingen aning, antagligen inte, men helt säkert mer än vad "Naturskyddsföreningen" påstår = 645 kilo totalt för alla Sveriges 5000+ vindsnurror per år.
Det låter helt osannoligt med 645 kg, normalt brukar ju sanningen ligga någonstans i mitten, så kanske ((800000-645)/2) + 645 = 400322,5 kg (cirka 400 ton) totalt utsläppt över Sverige per år. :geek:
Jag tror ju mer på Riksdagens utredningstjänst som ska vara ett opolitiskt hjälpmedel för våra folkvalda jämfört med Naturskyddsföreningen som närmast är en underavdelning till Miljöpartiet.
Det måste vara jätteenkelt att väga vindsnurrans blad som byts ut pga. förslitning och jämföra med vikten som nytt.
Haha, jorden är alltså oval eftersom vissa påstår att den är platt..?
 
P
D djac skrev:
Haha, jorden är alltså oval eftersom vissa påstår att den är platt..?
Den är faktiskt oval med tillplattade poler,
även en blind höna kan finna ett korn :rofl:
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Hur var det nu, din referens var en organisation för vindkraftsföretag i Norge.
Den folkvalda svenska politikern
Alexandra Anstrell (M) har (tar jag för givet) tagit hjälp av Riksdagens utredningstjänst som alla riksdagsledamöter kan använda för faktainsamling, när hon skrev sin interpellation...
Vem tror jag mest på ?
Vem tror du på 13de ?
Aha! Du tar för givet! :crysmile:

Jag har iaf presenterat nått mer än att någon sa något i en debatt... Återkom gärna när du har riktiga siffror att presentera...
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja, men eftersom de har mer än dubbla livslängden än ett vindkraftverk torde avfallet bli mindre över tid.
med stormar caribien och södra usa så har dom otroligt mycket båtar som skrotas långt före livslängden
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha! Du tar för givet! :crysmile:

Jag har iaf presenterat nått mer än att någon sa något i en debatt... Återkom gärna när du har riktiga siffror att presentera...
Du får läsa på lite om vad en "Interpellation" är, det är INTE en debatt.
Och dina siffror är med all säkerhet friserade med tanke på källan.
Jag tror trots allt att Riksdagen har något högre tillförlitlighet än en lobbyorganisation.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
med stormar caribien och södra usa så har dom otroligt mycket båtar som skrotas långt före livslängden
:)

Hur många då? Och hur många av dem är gjorda av glasfiber?
 
Kan man inte bara göra nya vindkrafts vingar genom att återanvända de gamla?
 
M maria01 skrev:
dom flesta

[länk]

har själv vart nere på uppstälnings platser i medelhavet med 1000 tals båtar som bara har 30 år gamla som är helt slut av bara solen
Så trots förtida skrotning har de hållt 5-10år längre än ett vindkraftverk?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.