Tack! Jag åkte till Elgiganten och frågade om säljaren som svarande att 5 cm är LGs officiella hållning men efter att de ringt en som jobbar på LG fick vi svaret på 1-2 cm räcker. Och att garantin gäller även om vi skjuter dem mot väggen.

Vi såg utblåset längst ner och tänkte öppna skåpsidan där
 
A
O ogren skrev:
Vi har just köpt samma LG kyl och frys och blev lovade av säljaren att det inte krävdes någon luftspalt bakom dem. Nu när vi håller på att installera så ser vi att det står i manualen att det ska vara minst 50 mm luftspalt och vi är halvt på väg att returnera dem eftersom det skulle bli alldeles för mycket som skjuter fram från övriga skåp.

Gick det att skjuta in dem mot väggen? @electroluxaren, säger du samma idag eller har du ändrat dig?
Det beror bara på hur mycket pengar man har.
ju mindre luft till kylning ju högre driftskostnader och kortare livslängd.
dessutom är ju risken för att lufthålen täpps mot väg eller att det blir rundgång med kylluften som blir för varm för att göra sitt jobb.
 
Redigerat av moderator:
A
O ogren skrev:
Tack! Jag åkte till Elgiganten och frågade om säljaren som svarande att 5 cm är LGs officiella hållning men efter att de ringt en som jobbar på LG fick vi svaret på 1-2 cm räcker. Och att garantin gäller även om vi skjuter dem mot väggen.

Vi såg utblåset längst ner och tänkte öppna skåpsidan där
skulle mig svårligen förvånas om någon på felgiganten har någon som helst kontakt med tillverkaren.
en fläktkyld kondensor behöver mycket luft, utan att skärskådat denna modellen så misstänker jag att den likt övriga tar in luft från baksidan och eller undersidan och blåser ut den på baksidan och eller framsidan
 
electroluxaren skrev:
skulle mig svårligen förvånas om någon på felgiganten har någon som helst kontakt med tillverkaren.
en fläktkyld kondensor behöver mycket luft, utan att skärskådat denna modellen så misstänker jag att den likt övriga tar in luft från baksidan och eller undersidan och blåser ut den på baksidan och eller framsidan
Säljaren verkade känna en person på svenska LG personligen. Jag stod bredvid under samtalet.

Utblåset är längst ner på sidan så genom att såga upp en öppning där och sätta ett galler så borde det vara lugnt.
 
A
O ogren skrev:
Säljaren verkade känna en person på svenska LG personligen.

Utblåset är längst ner på sidan så genom att såga upp en öppning där och sätta ett galler så borde det vara lugnt.
en säljare som känner en annan säljare omfg, vilka tävlar om att prata för sin sjuka mor!
Kan något gå fel då?:rofl:
 
A
O ogren skrev:
Säljaren verkade känna en person på svenska LG personligen. Jag stod bredvid under samtalet.

Utblåset är längst ner på sidan så genom att såga upp en öppning där och sätta ett galler så borde det vara lugnt.
på bilderna finns inget utblås på sidan?
eller menar du det lilla luftintaget på vänstersidan som omöjliggör att två produkter ställs upp bredvid varandra?
 
Redigerat av moderator:
Nu har jag kollat noggrannare och installerat kylen och frysen. Luftintaget är längst ner på vänster sida. Utblåset längst ner på baksidan. Gäller både kylen och frysen. Vi gjorde en öppning i skåpet och satte in ett galler så frysen får bra med luft. Kylen får dock kämpa med luften underifrån.
 
A
O ogren skrev:
Nu har jag kollat noggrannare och installerat kylen och frysen. Luftintaget är längst ner på vänster sida. Utblåset längst ner på baksidan. Gäller både kylen och frysen. Vi gjorde en öppning i skåpet och satte in ett galler så frysen får bra med luft. Kylen får dock kämpa med luften underifrån.
Stackars kyl, den kommer att få varm luft från frysen och dö förtida med extrem energiförbrukning innan hjärtat stannar:cry:
 
  • Haha
dof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.