T Trallspik skrev:
Men måste jag inte först gräva ur hela 50kvm där altanen ska vara? Annars kommer set väl växa massa ogräs mellan plattorna?
Lägg markduk över gräset så växer det inget där sedan. Den jord som du gräver upp för grusbäddarna kan du lägga här och var på markduken så att den inte blåser bort.
 
  • Gilla
Rikthyveln
  • Laddar…
Markduk kan du lägga över hela ytan efter att du gjort färdigt dina stödpunkter. Det håller borta det eventuella ogräs som kommer växa.
 
R Rikthyveln skrev:
Markduk kan du lägga över hela ytan efter att du gjort färdigt dina stödpunkter. Det håller borta det eventuella ogräs som kommer växa.
Ska det inte vara grus också? Bara markduk är väl inte särskilt effektivt
 
T Trallspik skrev:
Ska det inte vara grus också? Bara markduk är väl inte särskilt effektivt
Markduk för att undvika att det växer räcker. Lägg lite grushögar här och var för att hålla duken på plats. Du behöver alltså iine gräva ur hela 50 kvm. Det räcker med att gräva vid dina stödpunkter.
 
Du behöver bara lägga lite grus, stora stenar eller liknande här och var på markduken. Detas enda funktion är att hindra duken från att blåsa bort. När du hör din grund så kommer du få både jord och lite kross över som du kan sprida ut på markduken för det syftet.
 
H Henrik.S skrev:
Dessutom kan du ofta hitta plattor billigt/gratis på blocket. Du bryr dig ju inte om hur de se ut.

Är marken lite ojämn kan justerbara plastfötter likt dessa vara en bra ide:

[länk]

Om marken redan har lagt sig (gammal gräsmatta och inte nyschaktad tomt) kommer den inte att sätta sig nämnvärt heller.

Jag hade gjort det enkelt: grävt bort grässvålen där plattorna ska ligga, planat av och lagt dit plattorna. Sen kört fötterna enligt ovan för att jämna av, alternativt bara lagt bärlinorna på plattorna med lite tjärpapp emellan om det redan är i våg. Markduk över hela ytan för att förhindra ogräs (även om jag inte tror det egentligen behövs), Om marken lutar så att det finns risk att vatten samlas under däcket kan det ju vara bra att gräva ett dike som leder bort vattnet också.

Visst, det kanske kommer lyftas lite av tjälen i nått hörn, men det lär inte spela så stor roll. Och plintar är ju ingen garanti mot det om du inte gräver till frostfritt eller isolerar, och det är det ju knappast värt för ett enkelt trädäck.
Se till att du har ett vattenpass !!
Måste ju ha plattorna typ på samma höjd !!!
 
Eller ett slangvattenpass.
 
E ekmariek skrev:
Se till att du har ett vattenpass !!
Måste ju ha plattorna typ på samma höjd !!!
En laser är enklare och ör inte så dyr eller lånar man av någon. Så fort man nämner ordet altan brukar folk visa sig ha drivor av verktyg, förvånande ofta "proffs" klassen och lika ofta helt oanvända sedan altsnbygget. I vissa fall helt oanvända.


TS: Sätt dig ner med ett antal byggbeskrivningar (eller i alla fall en från svenskt trä) och fundera på hur de har byggt och varför. Gör en ritning och en egen byggbeskrivning. Sen kan du lägga upp ditt förslag och dra ett genomsnitt av kommentarerna som ett kvitto på att du tänker rätt.
Eller kopia ritningen rakt av från svenskt trä.
 
Var i Sverige ska du bygga altanen? Stor skillnad på tjäle i Luleå och Malmö. Om södra Sverige så skulle jag kanske gräva 30cm och lägga grus, sedan plattor och altanen på det. Om norra Sverige, där jag bor, gräver jag minst en meter, isolerar, grus och plattor.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
T Trallspik skrev:
Ska bygga min första altan under semestern. Den ska inte vara fäst mot fasadväggen utan den ska stå separat. Ca 50 kvm och 30cm över marken.

Hur och var köper man? Beställer man hem?
Vad för verktyg behövs? Vad för skruvar?

Jag ska ha plintar. Ska man gjuta egna eller köpa färdigs? Spelar det någon roll?

Ska man göra såhär och i den här ordningen:

Gräva bort jord/gräs, ca 20kvm.
Gräva hål för plintar.
Tryck dit/gjut dit plintarna.
Lägg ut grus
Lägg ut markduk
Montera bärlinor på plintarna
Börja lägga trall[/QUOTE
Inga plintar hellre gångplattor 30x30 cm mycket enklare och lättare att bygga om i framtiden ! En altan i virke 5x10 m lär ju inte vara vindkänslig ! Lägg ut bärlinor170x45 korsa med 120 x95 på max 50 cc använd 28x120 trall nu har du en altan som håller i 40år jag har själv provat . Klenare virke ger repris på jobbet om ca 10 år ! Har provat det också ! Lycka till
 
T Trallspik skrev:
Annars kommer set väl växa massa ogräs mellan plattorna?
Nej, du lägger ut en tät markduk över ditt befintliga gräs, det kommer döden dö jag lovar.
 
K
E ekmariek skrev:
Se till att du har ett vattenpass !!
Måste ju ha plattorna typ på samma höjd !!!
Typ samma höjd? Då behövs ju inget vattenpass utan man kan ju ta en typ rak planka 😂
 
T Trallspik skrev:
Ska bygga min första altan under semestern. Den ska inte vara fäst mot fasadväggen utan den ska stå separat. Ca 50 kvm och 30cm över marken.

Hur och var köper man? Beställer man hem?
Vad för verktyg behövs? Vad för skruvar?

Jag ska ha plintar. Ska man gjuta egna eller köpa färdigs? Spelar det någon roll?

Ska man göra såhär och i den här ordningen:

Gräva bort jord/gräs, ca 20kvm.
Gräva hål för plintar.
Tryck dit/gjut dit plintarna.
Lägg ut grus
Lägg ut markduk
Montera bärlinor på plintarna
Börja lägga trall
Googla, läs lite själv
 
Davidbagare
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Googla, läs lite själv
Ja, eller hur! Komma här och ställa frågor på ett forum. Jäkla sätt!
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ja, eller hur! Komma här och ställa frågor på ett forum. Jäkla sätt!
Ja, en blir så jävla sur! Höra om andras erfarenheter, misstag och fullträffar - fy fan för det. Kan man inte allt redan så får man ringa en hantverkare.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.