Jag hade definitivt byggt med plattor istället för plintar. Men gräv bort det översta jordlagret och lägg på grus som du packar. Om en platta sjunker ner över tid så kan du justera ”foten”.
Sen skulle jag använda både bärlinor och skruvreglar (så kommer trädäcket upp en bit från marken och altanen blir stadigare).

Ett tips är att kolla på byggbeskrivningar på nätet, tex Svenskt Trä, tror även Byggmax har pedagogiska beskrivningar/ritningar.
 
B
T Trallspik skrev:
Ska bygga min första altan under semestern. Den ska inte vara fäst mot fasadväggen utan den ska stå separat. Ca 50 kvm och 30cm över marken.

Hur och var köper man? Beställer man hem?
Vad för verktyg behövs? Vad för skruvar?

Jag ska ha plintar. Ska man gjuta egna eller köpa färdigs? Spelar det någon roll?

Ska man göra såhär och i den här ordningen:

Gräva bort jord/gräs, ca 20kvm.
Gräva hål för plintar.
Tryck dit/gjut dit plintarna.
Lägg ut grus
Lägg ut markduk
Montera bärlinor på plintarna
Börja lägga trall
Lägg med ett bestämt avstånd från kant-kant, dvs c-c mått.
 
Pågående byggnation av trästruktur för uteplats eller däck i grönskande trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 709482 Visa bilaga 709483 Träaltan i trädgården, stort, rektangulärt, ingen räcke, grönt gräs runtom, träd i bakgrunden, dagtid, ingen person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär byggde jag.

Grävde 4 gropar på varje bärlina. Ca 50 cm djup och 50 cm i diameter.

I med markduk och fyllde med bärlager 0-18 och vattna och trampa varje lager.

Sen markduk över hela ytan.

Högst upp la jag betongplattor. Ut med 4 bärlinor liggandes på tjärpapp.

Ovanpå då ställde jag skruvreglar upp. Sen la jag trallen. Notera mittbrädan...iom den så kunde jag komma över ett parti 3 meters billigt.

Hann med att dricka många bärs också och det står jävligt stadigt fyra år senare
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Trallspik skrev:
Ska bygga min första altan under semestern. Den ska inte vara fäst mot fasadväggen utan den ska stå separat. Ca 50 kvm och 30cm över marken.

Hur och var köper man? Beställer man hem?
Vad för verktyg behövs? Vad för skruvar?

Jag ska ha plintar. Ska man gjuta egna eller köpa färdigs? Spelar det någon roll?

Ska man göra såhär och i den här ordningen:

Gräva bort jord/gräs, ca 20kvm.
Gräva hål för plintar.
Tryck dit/gjut dit plintarna.
Lägg ut grus
Lägg ut markduk
Montera bärlinor på plintarna
Börja lägga trall
Angående plintar.
Gräv lite djupare än plinten skall sitta.
Häll i en spade 0/16 grus
Vattna rikligt och låt skunka undan
Ställ ner plinten
Kolla av höjden innan du gör ett saftigt misstag med nästa steg
Fyll upp med 0/16 och vattna rikligt
 
TickyNucker TickyNucker skrev:
göra det mer stabilt när man paddar.
Varför skulle man vilja padda marken under ett tralldäck ?
 
Jonas Persson
Tjälen blir bara att problem om jord eller grus kommer in under platta eller plint.

Tjäle innebär att vattnet i marken expanderar när det fryser. Effekten blir att det som står ovanpå trycks uppåt, men när tjälen försvinner sjunker det ner igen.

Så på vintern är det högre och förutsatt att markförhållandena är lika för hela däcket då lyfts det i princip lika mycket överallt.

Nu till det viktiga, det är mycket viktigt att trycket på betongplattan är mitt på, annars kommer plattan med tiden att kantra och då blir det snett och vindt.

Titta på bilden. Brädan ligger tvärs en plogad stig på gräsmattan som var snöfri under vintern. På sidorna låg det över en halvmeter snö någon vecka tidigare. Du ser tydligt att den snöfria delen är en decimeter högre pga tjälen. En vecka senare var gräsmattan helt plan.
En gräsmatta med smältande snö, ett långt träplank längs gräset.

Mitt pooldäck och en del andra konstruktioner ligger löst ovanpå och efter dryga tio år är allt ok.
 
  • Gilla
Danne_W och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle då ALDRIG kunna bygga en altan här hemma på bara plattor utan div förarbete. Byggde en liten pergola åt frugan på plattor i ett lite "snabbjobb" å nu efter två säaonger så lutar den åt alla håll. Här går tjälen hårt på tomten så för mig att rekommendera någon annan att bygga på bara plattor direkt på mark utan att veta förutsättningarna skulle jag inte göra
 
Kan det inte bli sättningar och förflyttningar med plintar också? Underlaget som plintarna sitter i kan väl också röra på sig?
 
Jonas Persson
T Trallspik skrev:
Kan det inte bli sättningar och förflyttningar med plintar också? Underlaget som plintarna sitter i kan väl också röra på sig?
Självklart kan de det. Antingen går plinten inte djupt nog så att tjäle under plinten trycker den uppåt, eller så snedbelastad den i mjuk mark så att den med tiden kommer snett. Om marken inte är homogen kan det också gå fel då tjälen blir ojämn och tex trycker plinten i sidled En kombination av dessa kan också ske.

Men risken är mindre. Men för en låg konstruktion som ett däck utan några sidokrafter fungerar plattor minst lika bra. Någon skrev ovan att en gammal gräsmatta som redan satt sig är ett bra underlag. Håller med.
 
Förstår dock fortfarande inte ordningen.

1. Gräva ut marken och gräset, hur djupt?
2. Vad ska jag lägga först och vad efter det osv?
 
1. Gräv ca 25-30 cm djupt och 50x50 cm brett
2. Lägg en bit markduk i botten
3. Fyll på med kross 0-16 och packa. Antingen med en vibra eller om du stampar hårt och noga för varje 10cm som du lägger på.
4. Lägg en trädgårdsplatta på toppen.
5. Använd en justerbar terassfot så att du kan få alla reglar exakt i våg.
6. Bygg altanen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
1. Gräv ca 25-30 cm djupt och 50x50 cm brett
2. Lägg en bit markduk i botten
3. Fyll på med kross 0-16 och packa. Antingen med en vibra eller om du stampar hårt och noga för varje 10cm som du lägger på.
4. Lägg en trädgårdsplatta på toppen.
5. Använd en justerbar terassfot så att du kan få alla reglar exakt i våg.
6. Bygg altanen.
Vad menar du med 50x50cm? Och vad menar du med en trädgårdplatta? Altanen ska vara 50kvm ska inte också grunden vara det?
 
Du upprepar proceduren med ca 1,5 m mellanrum där du ska ha bärlinorna.

Tanken är alltså att du ersätter plintar med dessa grusbäddar. Det exakta avståndet mellan bäddarna beror på hur grova bärlinor som du ska ha.

Edit:
Med 50x50 cm så menar jag att du gör en grusbädd som är just 50x50 cm stor och ca 25 cm djup.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Du upprepar proceduren med ca 1,5 m mellanrum där du ska ha bärlinorna.

Tanken är alltså att du ersätter plintar med dessa grusbäddar. Det exakta avståndet mellan bäddarna beror på hur grova bärlinor som du ska ha.

Men måste jag inte först gräva ur hela 50kvm där altanen ska vara? Annars kommer set väl växa massa ogräs mellan plattorna?
 
Innan man börjar bygga får man räkna lite på hur många bärlinor man behöver och sen hur många stödpunkter varje bärlina behöver.
Mitt trädäck är ca 30 kvm och jag hae 16 stödpunkter.

Sen gräver man ett hål vid varje stödpunkt.
Hur djup/stort osv beror om man ska ha färdig plint, gjut egen plint eller bara fylla med grus och sen en betongplatta.

Sen ställer/skruvar man bärlinorna på nämnda stödpunter och bygger sen uppåt med skruvreglar, trall osv.


För beräkningar är google din vän
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.