S
Hej alla!

Är lite nyfiken på hur de hela ligger till JURIDISKT med fågelskrämmor som är speglar.
Grannen har satt upp en med massa små speglar i mitt träd som hänger över lite på deras tomt.

Vi får nu mer eller mindre epilepsi hela tiden när solen speglar sig rakt in i vardagsrum/kök ifrån två håll.

Jag vet att grannen har rätt att kräva / rätt att såga av gren som går över hans tomt...

Men har han verkligen rätt att hänga upp saker i trädet?

Och hur ligger de till med sådana här infernaliska speglar som snurrar i vinden? Jag kommer garanterat bli tokig på de här...

I övrigt har vi en hyfsat god relation med grannen.

(och jag gillar fåglar och har flera holkar på min tomt så jag vill inte avskräcka några fåglar, men de hör inte till saken)
 
Redigerat:
1. Förklara läget för grannen om du inte redan gjort det.
2. Ta ner speglarna och sedan grenarna som hänger över om grannen vägrar ta ner speglarna.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 5 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Förklara läget för grannen om du inte redan gjort det.
2. Ta ner speglarna och sedan grenarna som hänger över om grannen vägrar ta ner speglarna.
Jo tack, hur jag praktiskt ska gå tillväga var ju inte riktigt det som var min fråga.
Jag ska prata med grannen.

Får man sätta upp sånt som ger solkatter / reflexer hur som helst, det är min fråga?
Och, om grenar hänger över, får han sätta upp saker?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ta bort grenen/grenarna så är problemet löst.
 
  • Gilla
  • Haha
elpaco och 6 till
  • Laddar…
S
yonna yonna skrev:
Ta bort grenen/grenarna så är problemet löst.
Givetvis :) Tyvärr hade de gett trädet en tråkig snedbalans men de är ok.
Men nu är jag intresserad egentligen av den juridiska biten. Får han nyttja grenar som går över? Och solreflexer på de viset, kan jag rent krasst sätta upp en stor spegel jag med?
 
Vi ska nog vara tacksamma för att inte lagboken innehåller detaljer som solkatter o dyl. Nej, TS kan inte stämma grannen för vad han gör med TS's gren så länge som han inte dödar trädet innan TS kan åtgärda ev grendöd.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
S
Jag tror nog du missförstår mig lite yonna.

Givetvis går inte lagboken in på detaljer som handlar om solkatter. Juridik handlar inte bara om exakta fall som står i lagboken. Men jordabalken är faktiskt rätt tydlig och de har dömts många fall genom alla år.

Jag tänker att de är väl inte första gången någon stör sig på ljus eller dyligt från en granne, det är denna praxis i juridiken jag är nyfiken på att diskutera. Lär väl gå lite halvt i samma area som belysning som stör...? Hur fungerar de där egentligen? Verkar lite otydligt om jag ska vara ärlig efter mina googlingar.

Och yonna, jag har inte nämnt någon stämning...?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jo tack, hur jag praktiskt ska gå tillväga var ju inte riktigt det som var min fråga.
Jag ska prata med grannen.

Får man sätta upp sånt som ger solkatter / reflexer hur som helst, det är min fråga?
Och, om grenar hänger över, får han sätta upp saker?
Du kommer få mycket svårt , om inte omöjligt, att läsa lusen av grannen om du vill hitta juridik för att få stopp på speglarna. Ta inte den vägen
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kommer få mycket svårt , om inte omöjligt, att läsa lusen av grannen om du vill hitta juridik för att få stopp på speglarna. Ta inte den vägen
Som sagt, jag är nyfiken på de rent juridiska.

Hur jag ska gå tillväga är redan klart innan trådstart, precis så som du skrev i ditt första inlägg :)

Jag är helt enkelt rent nyfiken på den teoretiskt juridiska biten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Som sagt, jag är nyfiken på de rent juridiska.

Hur jag ska gå tillväga är redan klart innan trådstart, precis så som du skrev i ditt första inlägg :)

Jag är helt enkelt rent nyfiken på den teoretiskt juridiska biten.
Snabb bedömning är att störningen , olägenheten är så pass liten att juridiken inte rår på grannens julpynt.
 
  • Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Fast det är alltid lättare att prata om man vet att man har rätt i juridisk mening.
 
  • Gilla
cersch och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
Ingen aning om det är relevant i just detta fall men man får t.ex. inte ha lampor som kraftigt lyser in hos grannar. Det har varit uppe i andra trådar och jag har för mig att det har varit kommunens miljö- och hälsoavdelning som har varit inblandade.
 
Claes Sörmland
Juridiken är klart här, ni förväntas komma överens: Grannen ska ta skälig hänsyn till dig och du ska ta skälig hänsyn till grannen.

Det finns inga svartvita regleringar om vem som har rätt och fel här men om grannen inte är medgörlig så är det nog en uppförsbacke för dig att få grannen att ta bort speglarna. Men de flesta människor är resonabla, även grannar vars agerande man irriterar sig på.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jo tack, hur jag praktiskt ska gå tillväga var ju inte riktigt det som var min fråga.
Jag ska prata med grannen.

Får man sätta upp sånt som ger solkatter / reflexer hur som helst, det är min fråga?
Och, om grenar hänger över, får han sätta upp saker?
har vart flera trådar om solpaneler som bländar folk
 
S
Japp, tack för alla svar.

Jag ska prata med grannen givetvis, de är trevliga :)

Jag var bara nyfiken på hur de teoretiskt juridiska ser ut även om vissa verkar få för sig både de enda och de andra.
 
  • Gilla
LangosToThePeopleNow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.