För att blöta ner någon? Hur resonerar du egentligen?
 
  • Haha
tensiden
  • Laddar…
Att spruta ner någon med högtryckstvätt kan absolut skada personen i fråga, inte nödvändigt att det gör det, men det är långt ifrån omöjligt.
 
Ja, på näta håll kan det orsaka skada. Men jag förutsatte att det inte var syftet.
 
Nej, syftet är säkert inte att skada, men råkar du göra någon blind genom att spola bort ögat på dem med en högtryckstvätt kan du säkert hamna i skiten i vilket fall.
Hur som helst, det är rätt orimligt tillvägagångssätt utifrån TS situation.
 
TRJBerg
Som vanligt ett antal helt orealistiska förslag. Att ett enstaka sådan kommentar kommer, kanske humoristiskt menat, är inget problem. Men jag tycker det är tröttsamt när det blir många.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, syftet är säkert inte att skada, men råkar du göra någon blind genom att spola bort ögat på dem med en högtryckstvätt kan du säkert hamna i skiten i vilket fall.
Hur som helst, det är rätt orimligt tillvägagångssätt utifrån TS situation.
Att spola på torso eller midjan och neråt på någon med högtryck lär inte riskera att göra någon blind!!! Däremot är det knappast trevligt att bli blöt/ kall och få ont samt märkt så det inte går förneka att det är du som åsamkat vandaliseringen och därmed fått vatten spolat på dig.
 
Det är väl inte någon idé att diskutera skaderisk och eventuell straffskala för att spola någon med högtryckstvätt eftersom TS med största sannolikhet inte kommer att dra fram vattenslang, kabelvinda, högtryckstvätt, skaffa DNA-vätska och sen stå redo i väntan på buset?

Vet inte om det är Jönssonligan eller MacGyver som man tittat för mycket på för att koka ihop en sådan mästerplan.

En kamera eller tre, så är det bra sen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En åtelkamera eller två, finns modeller som dels sparar på minneskortet och sänder när det sker ,via mobilnätet
Efteråt kan de säljas vidare till jägare eller någon annan
Jägare låter som en bra idé. De har både vapen och är vana att stå på pass.
Eventuella kameror kan de få behålla som ersättning sen.
 
B Bigfoot skrev:
Ett nykrossat fönster bevisar ingenting. En film där man tydligt ser att det är grannen som krossar fönstret javisst, men varför ska du begå våldsbrott genom att skjuta honom med paintbollgeväret eller DNA-märka honom med högtryckstvätten om du redan har fixat klara bevis på att han står bakom vandaliseringen?
Dina klara bevis skall igenom rättsmaskineriet också (om någon nu bryr sig att ta det så långt).
Betydligt värre brott än så har slutat med frikännande.
Filmen kan ju vara för eget bruk kanske, men polisen lär inte bry sig förrän du säger att du kommer att ta saken i egna händer.
 
A Arne_Planka skrev:
Dina klara bevis skall igenom rättsmaskineriet också (om någon nu bryr sig att ta det så långt).
Betydligt värre brott än så har slutat med frikännande.
Filmen kan ju vara för eget bruk kanske, men polisen lär inte bry sig förrän du säger att du kommer att ta saken i egna händer.
Lägger de ner anmälan om misshandel som vissa hävdar att det är?
 
Den stora frågan här, som jag ser det: om jag ertappar folk med att vandalisera min fastighet på bar gärning. Hur pass mycket får jag mula dom utan att det anses vara övervåld?

Min gissning är noll. Jag får inte kröka ett hår på deras huvuden.
 
M
H Harald Blåtumme skrev:
Den stora frågan här, som jag ser det: om jag ertappar folk med att vandalisera min fastighet på bar gärning. Hur pass mycket får jag mula dom utan att det anses vara övervåld?

Min gissning är noll. Jag får inte kröka ett hår på deras huvuden.
Du får göra som Bamse kasta upp dem i luften så de slår sig själva när de ramlar ner...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Den stora frågan här, som jag ser det: om jag ertappar folk med att vandalisera min fastighet på bar gärning. Hur pass mycket får jag mula dom utan att det anses vara övervåld?

Min gissning är noll. Jag får inte kröka ett hår på deras huvuden.
Lämna inga spår bara…
 
H Harald Blåtumme skrev:
Den stora frågan här, som jag ser det: om jag ertappar folk med att vandalisera min fastighet på bar gärning. Hur pass mycket får jag mula dom utan att det anses vara övervåld?

Min gissning är noll. Jag får inte kröka ett hår på deras huvuden.
Se till att dokumentera) filma vandaliseringen! Eftersom vissa känsliga på forumet vill få allt till övervåld köp någon burk surströmming eller flera matjessill! Kasta/ spruta spadet på vandalerna det är nog ingen trevlig upplevelse att bli kladdig i något illa luktande. Och att förklara lukten för vänner/ bekanta/ familjen/ grannar blir pinsamt!!!! De bästa " vatten kanonerna" når långt till överkomlig kostnad och är lätta att handhava
 
A
Beklagar din situation, vilka kräk det finns i samhället.

En del verklighetsfrånvända förslag här.

Kamera och konfrontation kan funka, men det bygger ju på att sabotören kan identifieras.

Sitta vakt är sannolikt det enda rimliga. Det är en tjänst som bör gå att köpa av väktarbolag om du är opepp på att göra det själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.