T ToreJ01 skrev:
Blanda vardagsrum med sovrum tror Jag inte på men badrumet fick Jag ändra.
rörmokarn får huka sej.:).
Ska speca mtrl om Jag orkar.
Nån som vill gissa mtrl kostnad exkl plan2?[bild]
du missuppfattade mig nog, jag menade inte att blanda sovrum med vardagsrum, utan snarare att sovrummet skulle kunna bli vardagsrum och att föräldrarna flyttar upp på ovanvåningen när den tas i anspråk, men att det blir lättare om köket placeras i andra änden av vardagsrummet
 
F fribygg skrev:
Totalt eller per plan?
Urtaget är 3,15m2 i ett plan. Men eftersom utrymmet under trappen utnyttjas för vvs och dusch blir den efektiva ytan för trappen 5m2.
 
L lillanutten skrev:
du missuppfattade mig nog, jag menade inte att blanda sovrum med vardagsrum, utan snarare att sovrummet skulle kunna bli vardagsrum och att föräldrarna flyttar upp på ovanvåningen när den tas i anspråk, men att det blir lättare om köket placeras i andra änden av vardagsrummet
Förstår era tankar. Får kolla.
 
T ToreJ01 skrev:
Blanda vardagsrum med sovrum tror Jag inte på men badrumet fick Jag ändra.
rörmokarn får huka sej.:).
Ska speca mtrl om Jag orkar.
Nån som vill gissa mtrl kostnad exkl plan2?[bild]
Tror fönstret är för nära duschen..
Plus att iaf jag skulle inte vilja sitta med fötterna "i duschen" när jag sitter på toa..
Och plan 2.. sovrummen ser verkligen PYTTESMÅ ut.. särskilt om man ska ha två ungar i iaf det ena.. vad är det för stort "rum" närmast balkongen?
Varför inte utnyttja den ytan till sovrum?
Saknar 2d ritning med mått på rummen, utan det är det svårt att avgöra om ytan för de olika rummen är tillräckligt.. känns dessutom som ett EXTREMT litet vardagsrum/kök för en familj på fem.. och förvaring??
Är detta ett fritidshus skulle det kanske funka, men inte som permanentboende.

Edit: och tre små barn själva (?!) på ovanvåningen? Nej tack..

Edit2: och bastu i badrummet på ovanvåningen när man försöker vara yteffektiv? Borde gå fetbort.. tror dessutom toan på plan 2 är för nära bastuväggen..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Oftast har man ytterdörren mot gatan och om folk får välja mellan att ha köket och soffgruppen mot gatan så tror jag att de flesta föredrar att ha köket där eftersom det upplevs som viktigare med ett insynsfritt vardagsrum.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Plan 2 hade jag nog stuvat om rejält och haft 2 sovrum på ena gaveln varav ena stort nog för dubbelsäng, ett på andra gaveln och badrummet mer i mitten. Sen effektiviserat bort bastun.

Men frågan är om trappens placering kanske är det som gör det knepigt att få ihop badrummet på bottenvåningen? Det skulle också behövas bättre förvaring i huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ny placering av köket blev bättre. Datorgenererad skiss av ett tvåvåningshus med balkong och veranda, två silhuettfigurer står på balkongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av ett tvåvåningshus med veranda, sadeltak, och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 3D-ritad lägenhetsplan med möbler, två sovrum, kök, vardagsrum, balkong och två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av kontorsutrymme med skrivbord, mötesrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axonometrisk ritning av en lägenhetsplan med möbler, sovrum, vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D ritning av en lägenhetsplan med möbler, fönster och dörrar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av en lägenhetsplan; sovrum, vardagsrum, kök, badrum och terrass synliga. Skala 1:50.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en lägenhet med dimensioner, rum, möblering och skala 1:50.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av ett hus med möblering, fönster, trappor och skala 1:50.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Här har du en bra sammanställning över tillgänglighetskrav så att du kan få till ett bra badrum: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Du bör försöka få det så att ett sovrum där uppe kan rymma en dubbelsäng samt några garderober. Barnsovrum behöver rymma säng, garderob och skrivbord. Allrum (TV-rum, lekrum) där uppe är bra men bör förstås vara separat från sovrum.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Nu tyckte jag det var en så kul grundidé med det ultimata instegshuset, så jag gjorde en egen variant som i grunden bygger på ditt men med en del förändringar. Jag har bantat bort bastun, flyttat trappen, lagt till förrådsutrymmen och försökt lyckas med att tillgänglighetsanpassa badrummet. Möjlighet för 3-4 sovrum och ett "halvrum" eller ytterligare förrådsyta.

Mått på dörrar och så är ungefärliga, men borde vara tillräckligt stora åtminstone.

Andra versionen av första plan är så jag tänker att huset kan användas när övre våningen är inredd, för att ge lite luftigare känsla (har själv två barn, så jag vet hur välbehövligt det kan vara).

CAD-ritningar över planlösningar för bottenvåningar, inklusive möblering och rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Både storlek och planlösningar påminner en del om Älvsbyhus, modell Lasse, som en kompis till mig byggde precis före pandemin. Kika gärna på den modellen på deras hemsida.

Det är ett 1,5-plan som hon byggt för att bo själv och har övre planet oinrett tills vidare (används som vindsutrymme men kan inredas om behov uppstår).

Det jag ser som stort plus med dina skisser är att du har förhöjt väggliv vilket ger ännu mer användbar yta på övervåningen. Även att tillföra en eller flera takkupor är ju ytterligare ett sätt att i etapper kunna tillföra yta/volym.

Dock, med min kompis hus som referens, så känns det ändå som att allmänytorna på entreplanet, kring kök och vardasrum är tilltagna i underkant för en större familj. Det kommer nog snabbt kännas trångt om man är 3 eller fler.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Om man vill bo lite billigare kan man inte få allt.
Vad kostade bygget för din vän?
 
T ToreJ01 skrev:
Om man vill bo lite billigare kan man inte få allt.
Vad kostade bygget för din vän?
Har inte koll på alla runtomkringkostnader. Det var lite markarbeten, avloppsanläggning och sånt som behövde göras. På tomten fanns en gammal stuga som revs, vatten och elanslutning fanns redan till platsen.

Vill minnas att detta Älvsbyhus då låg på ca 1200 000, nyckelfärdigt men med ej inredd övervåning. Utvändigt bara grundmålat. Detta var strax före pandemin. Ser nu att Älvsbyhus skriver "Från 1 638 400 kr" för samma hus så priserna har ju förändrats rätt mycket under de senaste åren
 
This project is kinda weird. With a relatively large foundation, you have instead of a living room with a kitchenette - a kitchen with a living room annex! You have a sauna but you don't have a walk in wardrobe. Veranda from the entrance side. I would prefer to be able to go out of the bedroom on the ground floor to the terrace with morning coffee or for gymnastics. Also the organization of the furniture could give better results. And.. maybe it's better to give up the separation of the hall and combine this space with the living room? Stairs - on the corner part, add one step and you will get a more ergonomic one. But kudos for a "clean" looking design in Sketchup!

Different arrangement of beds and you gain space for a desk!
Översikt av rum med möbler, markerat i rött, svartvit skiss, två skrivbord, stolar, datorer.
 
S sturnus skrev:
This project is kinda weird. With a relatively large foundation, you have instead of a living room with a kitchenette - a kitchen with a living room annex! You have a sauna but you don't have a walk in wardrobe. Veranda from the entrance side. I would prefer to be able to go out of the bedroom on the ground floor to the terrace with morning coffee or for gymnastics. Also the organization of the furniture could give better results. And.. maybe it's better to give up the separation of the hall and combine this space with the living room? Stairs - on the corner part, add one step and you will get a more ergonomic one. But kudos for a "clean" looking design in Sketchup!

Different arrangement of beds and you gain space for a desk!
[bild]
Well, i realise that there is as many thinkings about room configuration as it is apartments in this country. Funny indeed
My intention is to create a low cost living for an young family with limited $$.
Soon i will publish my calculations for building. Let's see how it will turn out.
 
Good luck! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.