• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
andra länder har lyckats

Engineers and scientists have found a way to turn fibreglass into a key component used in the production of cement – an important material used in everyday construction. They are also finding ways to repurpose turbine blades as structural elements in their entirety – these include bike sheds in Denmark, noise barriers for highways in the US, ‘glamping pods’ across festival sites in Europe, or as parts of civil engineering projects, such as pedestrian footbridges, in Ireland.3
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Känns mer som de där ”återbruks-/återvinnings”-idéerna är som att sopa skiten in under mattan.

Vad gör man om 20+ år när cykelskjulet är uttjänt, eller när man ska ta upp betongen och riva vad man nu haft den till?
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
andra länder har lyckats

Engineers and scientists have found a way to turn fibreglass into a key component used in the production of cement – an important material used in everyday construction. They are also finding ways to repurpose turbine blades as structural elements in their entirety – these include bike sheds in Denmark, noise barriers for highways in the US, ‘glamping pods’ across festival sites in Europe, or as parts of civil engineering projects, such as pedestrian footbridges, in Ireland.3
Låter som en typisk ”man kan”, vilket är långtifrån ”man gör”.

Man kan återvinna plast, men det är i många fall inte ekonomiskt görbart att återvinna plast.

Man kan säkert hitta småskaliga projekt där man visar vad ”man kan”, men då handlar det oftast om ren propaganda. Samtidigt som majoriteten av avfallet inte återvinns.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 7 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Låter som en typisk ”man kan”, vilket är långtifrån ”man gör”.

Man kan återvinna plast, men det är i många fall inte ekonomiskt görbart att återvinna plast.

Man kan säkert hitta småskaliga projekt där man visar vad ”man kan”, men då handlar det oftast om ren propaganda. Samtidigt som majoriteten av avfallet inte återvinns.
samma med annat avfall som inte går att återanvändas bara gräva ner eller elda förstår inte varför politiker ska hänga upp sig eller gör utredningar som kostar miljoner för samma problem vad är skillnaden mellan en glasfiberbåtar och vindturbinblad när det kommer till att skrotas
 
M maria01 skrev:
samma med annat avfall som inte går att återanvändas bara gräva ner eller elda förstår inte varför politiker ska hänga upp sig eller gör utredningar som kostar miljoner för samma problem vad är skillnaden mellan en glasfiberbåtar och vindturbinblad när det kommer till att skrotas
Mängden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Mängden.
Menar du att den ackumulerade tillverkningen av blad är större än den av glasfiberbåtar, det tvivlar jag på faktiskt?
 
  • Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Menar du att den ackumulerade tillverkningen av blad är större än den av glasfiberbåtar, det tvivlar jag på faktiskt?
Det vet jag inte. Men jag har en stark tro att mängden avfall kommer bli mer eftersom livslängden på en glasfiberbåt är betydligt längre än vingarna på vindkraftverken. D.v.s. vi kommer under en tidsperiod "förbruka" många fler vindkraftverk än glasfiberbåtar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nu när det börjar märkas på elpriserna under eftermiddagarna att det produceras solel så borde mängden nya anläggningar minska. Måste vara otroligt svårt att få ihop kalkylen med dessa priser.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M
Frågan är väl snarare vad som är farligast, det som blir kvar av bladen när de är utslitna eller de mikroplaster som ramlat av från bladen under användandet och spridits vind för våg i naturen?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tydligen har vi blad för 43 miljoner ton att ta hand om till 2050. I hela världen.
(Källa;[länk])

Så någon typ av plan är nog klokt.
Hur förhåller sig dessa 43 millioner ton till mängden av annat avfall som inte återvinns? Hur många miljoner ton betong deponeras till 2050?
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det vet jag inte. Men jag har en stark tro att mängden avfall kommer bli mer eftersom livslängden på en glasfiberbåt är betydligt längre än vingarna på vindkraftverken. D.v.s. vi kommer under en tidsperiod "förbruka" många fler vindkraftverk än glasfiberbåtar.
Har ju inga siffror men misstänker ändå att tipping point ligger långt in i framtiden, de, båtarna, har ju använts i 75år nu, kikade lite snabbt och det verkar som att de inte heller tas om hand, rent generellt.

Antar att det är en bra grej då att man använder bladen för att uppmärksamma denna brist. Sen hade det varit rätt roligt att följa denna kampanj baklänges för att se vilken uppfinningsrik organisation som planterade det. Just med tanke på att vi haft 75år på oss att reagera på glasfiberåtervinningen, bristen av densamma då alltså.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur förhåller sig dessa 43 millioner ton till mängden av annat avfall som inte återvinns? Hur många miljoner ton betong deponeras till 2050?
Det tror jag ingen vet. Men spelar det något roll i detta fall?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:
Har ju inga siffror men misstänker ändå att tipping point ligger långt in i framtiden, de, båtarna, har ju använts i 75år nu, kikade lite snabbt och det verkar som att de inte heller tas om hand, rent generellt.

Antar att det är en bra grej då att man använder bladen för att uppmärksamma denna brist. Sen hade det varit rätt roligt att följa denna kampanj baklänges för att se vilken uppfinningsrik organisation som planterade det. Just med tanke på att vi haft 75år på oss att reagera på glasfiberåtervinningen, bristen av densamma då alltså.
Absolut. Jag menar inte att det skulle vara bättre att gräva ner gamla båtar än vingar från vindkraftverk. Jag menar bara att det troligtvis snabbt blir större mängder avfall från vindkraftverken och därmed ett större problem med ev. återvinning.

Det finns ju metoder för återvinning men det verkar tveksamt om de används i någon större omfattning. Kanske är det för dyrt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.