K kummelnäsmicke skrev:
Jag stängde av VVC kl 10.06 i förmiddags. Med VVC avstängd hade jag en totalförbrukning i huset på 8 kWh under 8 timmar. Om den förbrukningen skulle hålla långvarigt så skulle det betyda att dygnsförbrukningen går ned från ca 40 kWh till 24 kWh bara genom att cirkulationspumpen stängdes av. Jag reser nu bort en vecka, . Under semestern kommer definitivt VVC vara avstängd! En hundpassare bor i huset så VVB får vara på. Jag tackar för alla tips och återkommer i tråden efter 7 juni. Efter förslag från forumet ska jag testa att köra bergvärmepumpen och ha den externa eldrivna VVB avstängd. Och när jag kör VVB ska jag sänka temperaturen, 67 grader i kökskranen låter mycket. Och så ska jag kolla hur ofta den kör legionellaprogram. Tack för alla tips!
Jag tycker det låter som en utmärkt plan.
 
K kummelnäsmicke skrev:
jag har ställt värmepumpen i manuellt läge och kan då blocka uppvärmning av huset. Dessutom har jag stängt alla ventiler till golvvärmeslingorna. Systemet producerar alltså bara varmvatten till kranarna. Men jag kan inte koppla bort den elektriska varmvattenberedaren, det är ju därifrån varmvattnet kommer till kranarna.
Annars kan du gå in på menyn 4,9,2 och ställla stoppp av värme och välja själv vilken temperatur den ska sluta värma och bara tillverka varmvatten men då ska ha den inställd på läge auto så sköts allt automatiskt.
 
V växelventil skrev:
Annars kan du gå in på menyn 4,9,2 och ställla stoppp av värme och välja själv vilken temperatur den ska sluta värma och bara tillverka varmvatten men då ska ha den inställd på läge auto så sköts allt automatiskt.
Tack för tipset. När jag kommer hem 6 juni ska jag testa värmepumpen.
 
Jag vill bara berätta om mätvärdena som jag fick fram efter hemkomst från semestern: Det var cirkulationspumpen som orsakade en stor del av den höga elförbrukningen - precis som flera i tråden tipsade om. Vi har en grundförbrukning i huset på ca 6kWh/dygn för kyl, frys etc, men utan att värma huset. Slår jag på den externa varmvattenberedaren och håller varmvattnet varmt så ligger förbrukningen på 10,5 kWh/dygn om vi är bortresta, alltså utan vattenförbrukning. När vi är hemma så har vi en förbrukning på omkring 23 kWh/dygn (2 personer). Men slår vi på cirkulationspumpen dubbleras förbrukningen till drygt 40 kWh/dygn. Jag förmodar att varmvattnet tappar mycket värme när det pumpas runt från källare till 3 bostadsetage (det är 2,5 plan + källare) och det tvingar VVB att hela tiden jobba. Tack alla som har kommit med tips, de var nyttigare än det dyra besöket från VVS-firman! Sedan tror jag att jag har ett helt annat fel på bergvärmepumpen. Det borde ju gå åt mindre energi när värmepumpen får mata varmvatten till VVB, men det gör det inte, el-förbrukningen ökar om jag slår på värmepumpen. Jag misstänker att det finns en luftficka i kollektorslangarna, och jag ska be VVS-firman trycka ur ev luft i systemet.
Bästa hälsningar / Mikael
 
Hej, jag är helt säker på att den firman som var ute pratade om din VVC men nämnde också risker med att slå av VVC.
Med vänlig hälsning, Rickard
 
Nej, servicemannen nämnde inget om vare sig för- eller nackdelar med att slå av den. Besöket var i januari, minnet sviktar lite. Möjligen sade han något i stil med ”den drar inte så mycket”. Vad skulle riskerna vara?
 
C
J JockeHX skrev:
VVC måste nog ta priset som den mest onödiga funktionen nånsin i en villa.
Beror ju helt på hur långa (och grova) varmvattenledningarna är.
Även om en liten VVB nära tappstället generellt sett är en bättre lösning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
En risk med att slå av den är att rören fryser när det blir kallt.
Ska du ha den avslagen under kalla delen av året behöver du säkerställa att rören är dragna på ett sätt som gör att de är frostskyddade.
 
Det finns förmodligen ökad legionellarisk om du låter vvc vara avstängd på heltid.
Du kanske kan sätta en timer som motionerar pumpen då och då och samtidigt byter ut vattnet i rören.
Eller bygg bort vvc helt och hållet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
En risk med att slå av den är att rören fryser när det blir kallt.
Ska du ha den avslagen under kalla delen av året behöver du säkerställa att rören är dragna på ett sätt som gör att de är frostskyddade.
Det är ju sant. Det gäller att hålla frostfritt alltid.
 
R roke skrev:
Det finns förmodligen ökad legionellarisk om du låter vvc vara avstängd på heltid.
Du kanske kan sätta en timer som motionerar pumpen då och då och samtidigt byter ut vattnet i rören.
Eller bygg bort vvc helt och hållet.
Tack för tipsen, ska grunna på det.
 
Om ni bara är två personer i hushållet skulle jag definitivt bygga om systemet. Allt förutom värmepumpen hade jag skrotat. Sen byggt upp allt runt pumpen på nytt. Den i fortsättningen sänkta elförbrukningen kommer att betala ombyggnationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.