Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kanske ska hota buset med pussar och kramar så de blir rädda och håller sig undan?
I lumpen var ordern att vi fick hota med: -Halt eller vi skjuter lösplugg...
 
E erik_qwerty skrev:
men det finns många risker med att försöka vara polis själv
Ja det vill jag verkligen avråda ifrån. Jag var för en del år sedan i en situation där jag var sekunder från att ingripa, bestämde mig för att låta bli och börjar gå bort från personen, då tar han upp en pistol och skjuter sitt offer som han bara "handgripligen" grälat med när jag övervägde att ingripa. Sedan vände han sig mot mig med pistolen i handen, ca 10 meters avstånd, men sköt aldrig. Gärningsmannen begick självmord någon minut senare under dramatiska former, han hällde ut bensin från 5 jeepdunkar över sig och sin bil och sköt sig i huvudet, mynningsflamman antände besinen, Värmestrålingen från besinexplosionen gick rakt igenom min jacka och kläder, kändes som jag brann på ryggen. Hans offer överlevde.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Jag hade samlat ihop några vänner och övernattat i bostaden, det är nog en ofarlig och beklämmande person som håller på.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Och vad skriver de i deras anmälan? "Jag/ vi höll på att vandalisera huset på adressNNN när jag/ vi blev beskjutna utav ???? med Paint- ball". Jag/ vi har tidigare vandaliserat huset upprepade gånger och trodde det skulle gå bra igen!!!!"

Blir intressant att se deras bevisning att TS var den som sköt på dem!!!
"Jag grejade i mitt garage när jag hörde oväsen från TS tomt och skulle titta vad som stod på när TS hoppade fram och sköt mig med paintbollgevär och började skrika om vandalisering. Jag gick in på TS tomt och frågade vad fasen han höll på med. Grannen på andra sidan som ju vaknade av oväsendet kan intyga att TS då höll i paintbollgeväret, TS fingeravtryck bör ju finnas på det också. Stenen som jag höll i hade jag tagit upp i fall jag skulle behöva den till självförsvar...absurt att TS snackar om att jag tänkt slå sönder fönster med den."
 
Allt snack om att specialkonstruera paintballkulor med färgämne osv är bara nätsnack.

Det enda vettiga jag kan se TS bör göra är rigga ett par kameror och se om man kan fånga buset på bild. Även maskerade personer kan gå att identifiera om man nu misstänker någon i släkten/granne.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 4 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
"Jag grejade i mitt garage när jag hörde oväsen från TS tomt och skulle titta vad som stod på när TS hoppade fram och sköt mig med paintbollgevär och började skrika om vandalisering. Jag gick in på TS tomt och frågade vad fasen han höll på med. Grannen på andra sidan som ju vaknade av oväsendet kan intyga att TS då höll i paintbollgeväret, TS fingeravtryck bör ju finnas på det också. Stenen som jag höll i hade jag tagit upp i fall jag skulle behöva den till självförsvar...absurt att TS snackar om att jag tänkt slå sönder fönster med den."
Ska man haffa någon måste man ju låta denne genomföra brottet först.
 
På ämnet att misskreditera en bostad för att få köpa själv, så var det en radiopratare som berättade om en kompis som (skröna hoppas jag) hade anlitat två kompisar som var profesionella skådespelare att stå utanför porten under visningen till en lägenhet han ville köpa. De spelade prostituerad och hallick, högljutt. Han påstods ha fått köpa bostadsrätten till ett relativt lågt pris...
 
  • Haha
Kashew
  • Laddar…
K Kampf skrev:
Troligtvis rätt så få som blir skrämda av en syrenhäck.
Syren är ju invasiv så man får passa sig...;)
 
  • Gilla
Kampf
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
"Jag grejade i mitt garage när jag hörde oväsen från TS tomt och skulle titta vad som stod på när TS hoppade fram och sköt mig med paintbollgevär och började skrika om vandalisering. Jag gick in på TS tomt och frågade vad fasen han höll på med. Grannen på andra sidan som ju vaknade av oväsendet kan intyga att TS då höll i paintbollgeväret, TS fingeravtryck bör ju finnas på det också. Stenen som jag höll i hade jag tagit upp i fall jag skulle behöva den till självförsvar...absurt att TS snackar om att jag tänkt slå sönder fönster med den."
Svårt med läsförståelsen? Givetvis skjuter man på vandalerna först när det finns dokumenterad vandalism! Inte den amerikanska " no trespassing" mentaliteten att skjuta så fort man ser någon.... Ladda högtrycken med DNA- vatten, det är nog få som chargar mot en högtryck utan de sticker så fort de kan!!!
 
S Sona2012 skrev:
Svårt med läsförståelsen? Givetvis skjuter man på vandalerna först när det finns dokumenterad vandalism! Inte den amerikanska " no trespassing" mentaliteten att skjuta så fort man ser någon.... Ladda högtrycken med DNA- vatten, det är nog få som chargar mot en högtryck utan de sticker så fort de kan!!!
Jag tror du har dålig kontakt med verkligheten, det du skriver är fria fantasier tagna från serieböcker.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag tror du har dålig kontakt med verkligheten, det du skriver är fria fantasier tagna från serieböcker.
Och vad är det för fantasi med att spruta vatten på personer som vandaliserar? Alternativt skjuta Paint- ball... Två fullt görbara handlingar för de flesta, liksom att rigga " åtelkameror".
 
E erik_qwerty skrev:
Jag håller på att ordna med dödsboet efter min farbror, för min fars räkning. Det har hunnit gå ett tag sedan han dog, men nu är det dags att sälja hans tomma och utstädade bostad, ett litet bostadsrättsradhus i ett lugnt och normalt sett tryggt område. Det är och marknadsförs som ett renoveringsobjekt, ingenting har renoverats sedan det byggdes på tidigt 80-tal.

Vi hade två visningar inbokade, och morgonen samma dag som den första skulle vara så ringer mäklaren och säger att någon har slagit sönder fönster där. Jag åker dit och möts av en ganska märklig syn, det är inte någon enstaka sten som någon uttråkad ungdom har kastat, utan man har använt någon form av tillhygge, typ yxa, och slagit mot spröjsar och fönsterbågar. Man har lyckats med konststycket att bara ha sönder den yttre glasrutan på tre olika fönster, men orsakat huggmärken i aluminiumprofilerna på några ställen. De har alltså varit helt ointresserade av att komma in, det är ren vandalism.

Jag städar så gott jag kan, och den första visningen genomförs ändå. Några dagar senare är det dags för nästa visning, och på morgonen får jag åter den tråkiga nyheten att någon har varit där och vandaliserat, nu genom att ösa ut en hel burk med färg över entrén. Dörr, tegelvägg, fönster, till och med skärmtaket över dörren är nerkladdat. I samråd med mäklaren så ställde vi in visningen den dagen, det fanns nog någon sorts förhoppning om att ifall vi lämnade det orört så skulle polisen kunna leta spår.

Polisen är förstås inte speciellt intresserad av detta. De tog emot min anmälan om den första skadegörelsen, för den andra kom jag överens med föreningen om att de skulle anmäla, och då tyckte polisen det räckte med det. Sen har jag inte hört något mer, men det framgick tyvärr ganska tydligt att de mest ser anmälan som formalia för att man ska ha något att visa försäkringsbolaget.

Man går förstås och grubblar, det här känns väldigt riktat. Jag känner inte till att jag eller min far skulle ha några fiender som vill oss illa. Inte min farbor heller, dessutom var det så pass längsen han dog nu att det skulle vara väldigt underligt om någon ville honom illa just nu. Vad vi har funderat över är om det skulle kunna vara en spekulant som vill skrämma bort andra spekulanter och få ner priset. I vilket fall som är det förstås väldigt olustigt. Svårt att veta hur man ska göra också, huset står ju obevakat och vi vill komma vidare med försäljningen. Är det någon här som har hört talas om något liknande fall? I så fall kanske det kunde finnas nåt att tipsa polisen om :thinking:
När det kommer någon granne och visar intresse vet du vem det är.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Svårt med läsförståelsen? Givetvis skjuter man på vandalerna först när det finns dokumenterad vandalism! Inte den amerikanska " no trespassing" mentaliteten att skjuta så fort man ser någon.... Ladda högtrycken med DNA- vatten, det är nog få som chargar mot en högtryck utan de sticker så fort de kan!!!
Du behöver inte bli otrevlig för att du blir motsagd.

Vad är det för dokumentation av vandalism du pratar om? Ett nykrossat fönster bevisar ingenting. En film där man tydligt ser att det är grannen som krossar fönstret javisst, men varför ska du begå våldsbrott genom att skjuta honom med paintbollgeväret eller DNA-märka honom med högtryckstvätten om du redan har fixat klara bevis på att han står bakom vandaliseringen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Hur kan du likställa en långsam 17mm mjuk kula med en 4,5mm blykula? Det är en tydlig skillnad i vilken skada de ger.
Lagen gör det. Jag har blivit skjuten med en 4,5 mm diabol från ett luftgevär, det var inte mycket att gnälla över. Har du blivit skjuten med en hård paintball från 3m? Det känns mer kan jag lova dig.
 
F
S Sona2012 skrev:
Svårt med läsförståelsen? Givetvis skjuter man på vandalerna först när det finns dokumenterad vandalism! Inte den amerikanska " no trespassing" mentaliteten att skjuta så fort man ser någon.... Ladda högtrycken med DNA- vatten, det är nog få som chargar mot en högtryck utan de sticker så fort de kan!!!
Det är ju verkligen superbegåvat att stävja ett brott genom att begå ett grövre själv.

Ponera (mot all förmodan) att du bombar vandalerna med DNA-vatten. Vad skall du göra sen? Hur får du tag på dom. Skall du gå till polisen och säga att du skjutit DNA-vatten på busarna som krossade din brevlåda och nu är det bara för polisen att göra sitt eller hur hade du tänkt lösa det? Största rusken är väl att du blir dömd för framkallande av fara, vållande till annans död eller nåt när polisen i princip SKRATTAR IHJÄL SIG.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.