Ska bygga min första altan under semestern. Den ska inte vara fäst mot fasadväggen utan den ska stå separat. Ca 50 kvm och 30cm över marken.

Hur och var köper man? Beställer man hem?
Vad för verktyg behövs? Vad för skruvar?

Jag ska ha plintar. Ska man gjuta egna eller köpa färdigs? Spelar det någon roll?

Ska man göra såhär och i den här ordningen:

Gräva bort jord/gräs, ca 20kvm.
Gräva hål för plintar.
Tryck dit/gjut dit plintarna.
Lägg ut grus
Lägg ut markduk
Montera bärlinor på plintarna
Börja lägga trall
 
K
Varför plintar om den bara ska vara 30cm ovan mark? Då är det betydligt enklare och smidigare för en nybörjare att lägga plattor och ställa altanen på fötter.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 8 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför plintar om den bara ska vara 30cm ovan mark? Då är det betydligt enklare och smidigare för en nybörjare att lägga plattor och ställa altanen på fötter.
Är det inte mer ordentligt och stabilt med plintar?
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Plattor alla dagar 50 m² flyttar sej inte dessutom mycket lättare hade nog skippat grävningen oxå
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K
T Trallspik skrev:
Är det inte mer ordentligt och stabilt med plintar?
Vad innebär ”mer ordentligt”?

Egentyngden på din altan kommer vara fullt tillräcklig för att det inte ska upplevas ostabil.

Det som är risken i ditt bygge (givet att du är nybörjare samt ej nämnt något om det) är att du inte packar underlaget tillräckligt. Oavsett om man kör marksten eller plintar bör man packa ett bärlager med makadam för att undvika sättningar. Det är ingen skillnad på plintar eller marksten i det avseendet.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
K
Ska du montera trallen direkt på bärlinorna eller har du tänkt att ha spikreglar/åsar också? Åsar är den vanligaste metoden
 
  • Gilla
Tony54
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Plattor alla dagar 50 m² flyttar sej inte dessutom mycket lättare hade nog skippat grävningen oxå
blir det inte mkt dyrare med plattor?
 
A
T Trallspik skrev:
blir det inte mkt dyrare med plattor?
Du är med på att det pratas om att ställa trädecket på plattor istället för plint? En platta kostar ca 25 spänn så det blir inga stora summor. Det kommer gå fortare så du lek knäppa fler bärs i sommar än om du gräver för plintar. :)
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Dessutom kan du ofta hitta plattor billigt/gratis på blocket. Du bryr dig ju inte om hur de se ut.

Är marken lite ojämn kan justerbara plastfötter likt dessa vara en bra ide:

https://www.biltema.se/bygg/byggbes...fpBoeDdf91qqvKZ9TY7ryVZqDLi2ggJxoCqfIQAvD_BwE

Om marken redan har lagt sig (gammal gräsmatta och inte nyschaktad tomt) kommer den inte att sätta sig nämnvärt heller.

Jag hade gjort det enkelt: grävt bort grässvålen där plattorna ska ligga, planat av och lagt dit plattorna. Sen kört fötterna enligt ovan för att jämna av, alternativt bara lagt bärlinorna på plattorna med lite tjärpapp emellan om det redan är i våg. Markduk över hela ytan för att förhindra ogräs (även om jag inte tror det egentligen behövs), Om marken lutar så att det finns risk att vatten samlas under däcket kan det ju vara bra att gräva ett dike som leder bort vattnet också.

Visst, det kanske kommer lyftas lite av tjälen i nått hörn, men det lär inte spela så stor roll. Och plintar är ju ingen garanti mot det om du inte gräver till frostfritt eller isolerar, och det är det ju knappast värt för ett enkelt trädäck.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Inser nu att vi ändå vill ha litebhöjd. Skulle vilja ha ett trappsteg upp
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade börjat med att sätta spaden i marken för att ta reda på hur den är uppbyggd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jag hade börjat med att sätta spaden i marken för att ta reda på hur den är uppbyggd.
bra ide det lär ju krävas oavsett
 
T Trallspik skrev:
Inser nu att vi ändå vill ha litebhöjd. Skulle vilja ha ett trappsteg upp
Och inget trappsteg ner från huset, utan i golvhöjd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Trallspik skrev:
bra ide det lär ju krävas oavsett
Att gräva plintar brukar ta längre tid en resten av bygget.
 
  • Gilla
stln och 3 till
  • Laddar…
Lägga plattor direkt på gräsmattan kan sluta med att altanen ser ut som en skejtboard ramp om några år.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.