F fsn skrev:
Jag tycker tvärt om, att det känns jävligt risigt att larma av med samma kod, och samtidigt som man låser upp.
Får man fråga varför?
 
J jocke31 skrev:
Får man fråga varför?
10^6 = 1 miljon
10^6 + 10^6 = 2 miljoner, dubbelt så svårt att ta sig in utan att larmet går. Men eftersom larmet aktiveras snabbt så har man inte så mycket tid på sig. Det är även lättare att komma över en kod än två.
 
pacman42 pacman42 skrev:
10^6 = 1 miljon
10^6 + 10^6 = 2 miljoner, dubbelt så svårt att ta sig in utan att larmet går. Men eftersom larmet aktiveras snabbt så har man inte så mycket tid på sig. Det är även lättare att komma över en kod än två.
Kod + tag är lösningen om man är nervös för detta scenario.
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
F
J jocke31 skrev:
Får man fråga varför?
Det är väl rätt uppenbart. Går nån obehörig in via dörrkoden så finns det ett oberoende larm.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
10^6 = 1 miljon
10^6 + 10^6 = 2 miljoner, dubbelt så svårt att ta sig in utan att larmet går. Men eftersom larmet aktiveras snabbt så har man inte så mycket tid på sig. Det är även lättare att komma över en kod än två.
Precis.
 
F fsn skrev:
Det är väl rätt uppenbart. Går nån obehörig in via dörrkoden så finns det ett oberoende larm.
Men jag tycker att resonemanget tidigare i tråden gick ut på att koder var osäkra och att det enda rätta var ett mekaniskt lås? Borde i så fall inte även larmet vara mekaniskt?
Eller så bryter någon upp altandörren eller balkongdörren med en skruvmejsel. Eller slår in en ruta. Vadan denna plötsliga fixering vid hög säkerhet på just ytterdörren?

Vill någon komma in så kommer de in, oavsett lås eller larm.
Och bor man mer än 5 minuter från en larmcentral så länsar de huset innan någon hunnit rycka ut.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Man använder väl ändå tag med sin Yale doorman? Kan inte förstå om försäkringsbolag går med på att man bara kräver en kod för att komma in i huset?

Eller hur de boende kan sova tryggt om allt som krävs för att öppna ytterdörren är en kod?

Referera gärna till säkerhetsteknisk dokument som skulle påvisa att 6 digit kod inte är säkrare än en nyckel. Koden kan du ju dessutom rotera. Roterar du dina nycklar oxå o byter alla kolvar fysiskt vad 6e månadish?
 
Unikt namn
J jocke31 skrev:
Faktum är att jag köpte och använde CRC låsolja häromdagen till spanjoletterna på våra fönster, på inrådan från Elitfönster. Funkade utmärkt. Ingen 5-56 här. :cool:
Jag har faktiskt också ett litet kit som flitigt behöver användas för mina kvarvarande "dumma" lås till bodar m.m.
Märkesflaskan tyvärr dyrare än guld. :(
Tre flaskor underhållsprodukter för lås, inklusive smörjmedel och avfrostare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
Z Zodde skrev:
Jag sökte på ett annat forum där folk fick klaga på bilmärken. Inte ETT ENDA märke slapp undan sylvass och konstruktiv kritik så jag tänkte det var bäst att hålla sig undan bil. Jag köpte en sparkcykel… hoppas det var rätt…
Konstigt. Jag har kört Toyota sedan jag var 18 år. Inget att klaga på ännu efter ett kvarts sekel.

Min lokala låssmed suckade & stönade då jag skulle reklamera Yale: "Visst, vi kan ta in låset och göra en reklamation. Men var förberedd på att det kommer att ta länge med deras kundtjänst. Räkna med minst 6 månader,"

Bollen är din.
 
T Turbo_Tail skrev:
Konstigt. Jag har kört Toyota sedan jag var 18 år. Inget att klaga på ännu efter ett kvarts sekel.

Min lokala låssmed suckade & stönade då jag skulle reklamera Yale: "Visst, vi kan ta in låset och göra en reklamation. Men var förberedd på att det kommer att ta länge med deras kundtjänst. Räkna med minst 6 månader,"

Bollen är din.
Hade tillräckligt många haft din upplevelse hade produkten försvunnit från marknaden. Att den finns kvar och har god marknadsandel tyder på det motsatta.
 
T
Z Zodde skrev:
Hade tillräckligt många haft din upplevelse hade produkten försvunnit från marknaden. Att den finns kvar och har god marknadsandel tyder på det motsatta.
Nej, För att ännu citera min lokala låssmed: "Jag skulle inte heller rekommendera något av de andra. Yale är det bästa av dom sämsta."

Bara för att du är marknadsledare betyder det inte att du är bra; du är bara mindre skit än dina konkurrenter.
 
En av de bästa investeringarna vi gjort. Men har märkt att om det används ”billiga” batterier blir funktionstiden kort, det lönar sig med kvalitets batterier. Låset går att öppna utifrån med ett 9 volts batteri om det blivit strömlöst, går att anpassa tid för besökare/hantverkare, aldrig risk att tappa nycklar. Kommer barnen på besök och vi inte är hemma kan de komma in utan att fundera på nycklar. Ingen risk att nyckelkopia sälj vidare vid utlånad fysisk nykel (försäkringsbolagen gilla det).

Vid utrymmning är det som än ett vanlig lås och det har inbyggt larm vid inbrott utan dyr månadskostnad. Men att ha ett elektroniskt lås kräver att manual läses och stress undviks vid hantering, då blir det problemfritt.
 
  • Gilla
gurra-g
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Nej, För att ännu citera min lokala låssmed: "Jag skulle inte heller rekommendera något av de andra. Yale är det bästa av dom sämsta."

Bara för att du är marknadsledare betyder det inte att du är skit; du är bara mindre skit än dina konkurrenter.
Om du är marknadsledande på en EXPANDERANDE marknad är du nog ganska god.
Du får självklart ha din åsikt men du tillhör en solklar minoritet
 
T
Z Zodde skrev:
Om du är marknadsledande på en EXPANDERANDE marknad är du nog ganska god.
Du får självklart ha din åsikt men du tillhör en solklar minoritet
Nej gulle söte gossen; "Expanderande marknad"? Ja jösses, har väl funnits elektroniska lås sedan 60-talet. Yale har väl knappast växt mera än under 10-% pa. Ytterst dåligt företag. Om ledande låssmedsföretaget på en ort med 100k "traschar" det inför sina kunder med sin samlade kundkrets säger nog sin del...
 
Redigerat:
T
Z Zodde skrev:
Om du är marknadsledande på en EXPANDERANDE marknad är du nog ganska god.
Du får självklart ha din åsikt men du tillhör en solklar minoritet
Äger du aktier i företaget, BTW?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.