S skogaliten skrev:
Jo, det är direkt olaglig att köra med motorfordon i terräng.

Skulle du köra på min mark, så polisanmäler jag dig direkt.
Jag skakar av rädsla.
 
A AG A skrev:
Ta du och ring polisen nästa gång du ser en moped åka på stigen från vägen till badplatsen. Säkert kommer piketbussen och insatsstyrkan... allvarligt sånt där
Nu är det ju lyckligtvis inte fritt fram att bryta mot lagen bara för att risken att åka dit är låg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ta du och ring polisen nästa gång du ser en moped åka på stigen från vägen till badplatsen. Säkert kommer piketbussen och insatsstyrkan... allvarligt sånt där.

Hälsningar från en annan markägare.
Ja det gör jag.

Speciellt som jag vet vems moped det är.

Du ger fan i köra moped eller andra fordon på min mark, och någonstans i terrängen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag skakar av rädsla.
har du problem med din självkänsla, så föreslår jag att du söker hjälp hos psykolog.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju lyckligtvis inte fritt fram att bryta mot lagen bara för att risken att åka dit är låg.
Eller så är det precis "fritt fram" eftersom risken att åka dit är väldigt låg. Beror lite hur man ser på det...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju lyckligtvis inte fritt fram att bryta mot lagen bara för att risken att åka dit är låg.
Har jag nämnt något angående risker? Jag menar på att polisen bryr sig lika lite om detta, som att någon går mot "röd gubbe". Om inte markägaren klagat naturligtvis.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
stämmer inte helt

blir då jävligt svårt att arrangera enduro tävling då om det bara för samband med jord- eller skogsbruk.

listan av undantag är ganska lång

[länk]
Du visar som vanligt upp en total okunskap om svenska lagar och regler, och en ännu större oförmåga att läsa innantill.

Man får inte arrangera någon som helst form av motortävling utan att begära dispens för eventet hos endera kommunens miljöenhet, och/eller Länsstyrelsen.

Så det är alltså inte upp till markägaren att "bara arrangera en tävling" hej vilt, utan man måste söka tillstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Du ger fan i köra moped eller andra fordon på min mark, och någonstans i terrängen.
När jag var i kanske 12-års åldern åkte jag och mina kompisar runt, runt "hela dagarna" på en mopedbana på vår mark, delvis i skogen och delvis på åker/gräsmatta.

Jag har väldigt svårt att se att vi skadade eller störde någon eller något. Däremot lärde vi oss den hårda vägen hur man nyttjar spadar, spett och skottkärra för att få banan som vi ville. Knappast något negativt med det heller.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När jag var i kanske 12-års åldern åkte jag och mina kompisar runt, runt "hela dagarna" på en mopedbana på vår mark, delvis i skogen och delvis på åker/gräsmatta.

Jag har väldigt svårt att se att vi skadade eller störde någon eller något. Däremot lärde vi oss den hårda vägen hur man nyttjar spadar, spett och skottkärra för att få banan som vi ville. Knappast något negativt med det heller.
Med då borde ju du sitta i fängelse. Du måste ha varit stadens mest eftersökta och farligaste brottsling. Förstår att polisen jagade dig dag, som natt:crysmile:.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Du visar som vanligt upp en total okunskap om svenska lagar och regler, och en ännu större oförmåga att läsa innantill.

Man får inte arrangera någon som helst form av motortävling utan att begära dispens för eventet hos endera kommunens miljöenhet, och/eller Länsstyrelsen.

Så det är alltså inte upp till markägaren att "bara arrangera en tävling" hej vilt, utan man måste söka tillstånd.
inte bara tävlingar om du läser länken

https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/0100/978-91-620-0136-1.pdf
 
A AG A skrev:
Med då borde ju du sitta i fängelse.
De försökte nog men jag körde ifrån dem! :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte bara tävlingar om du läser länken
Ibland undrar man om du argumenterar med/mot dig själv?

I ena ögonblicket hävdar du att markägaren får göra vad denne vill på sin mark, i nästa plockar du fram föreskrifter som klar & tydligt säger att man INTE får det.

Det är inte alltid så tydligt det du skriver....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ja det gör jag.

Speciellt som jag vet vems moped det är.

Du ger fan i köra moped eller andra fordon på min mark, och någonstans i terrängen.
Snälla, kam du inte tala om vart du har din mark. Visste jag det skulle jag köra där för jämnan.
Ärligt talat, du måste vara sjuk. Människor som du skulle inte få äga mark i Sverige. Kom inte och snacka om vad som är lagligt. Då du själv säger att du är helt laglös...idiot!
 
  • Wow
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Oj, mycket tjafs här. Som jag uppfattar TS är det en rejäl stig vi pratar om, inte en väg. Då är det terrängkörningslagen som gäller och den säger tydligt att de inte får köra där.

Det går bra att skaffa en elscooter/permobil om man har svårt att gå, de räknas inte som fordon utan som hjälpmedel (det var därför det blev så krångligt med elsparkcyklar). Rullator funkar också, för det låter som om det inte är så långt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Rullator funkar också, för det låter som om det inte är så långt.
Gör det? Nu har jag aldrig behövt använda en rullator men har lite svårt att tro att den som behöver rullator klarar sig bra med den på en "rejäl stig". Den enda person jag känner som behöver rullator skulle i alla fall inte komma många meter på en stig med sin rullator.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.