Samma vattensituation uppåt landet. Vissa delar ser nu mer ut som mitten/slutet av juli ett torrt år. Regnvattnet behövs till bärbuskar och allehanda plantor, så det är bara att se på hur fnasigheten breder ut sig. Inget regn i prognosen här heller. Nu börjar man fundera över vilken grässort som tål torka allra bäst, för en spring- och lekyta till barnen vill man ha.
 
Så här ser det ut, dels där det är nysått och dels mitt på green. Klipper på 5,5 mm just nu. Ska sänka till 5 mm i morgon. Gräsmatta med jord och gles gräs, ute i solljus, tecken på torka eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyckelknippa med tygband och metallplatta på konstgräs. Vertikal vy, solljus, utomhus, föremålet i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Vertikalskurit, lagt ut ”vätmedel”, gett gödning, sänkt till 4,7 mm och bytt hålkoppar. När hålkoppar byttes var det toktorrt och nu djupvattnas det, då vatten uppifrån kommer kanske någon gång, men ej närmaste tiden.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vertikalskurit, lagt ut ”vätmedel”, gett gödning, sänkt till 4,7 mm och bytt hålkoppar. När hålkoppar byttes var det toktorrt och nu djupvattnas det, då vatten uppifrån kommer kanske någon gång, men ej närmaste tiden.
Beundrar ditt engagemang. Måste vara en utmaning med så kort gräs nu i värmeböljan..

Vad menar du med ”vätmedel”?
 
Jo värmen och vinden är en utmaning, då torka är inte bra, speciellt när det korta gräset stressas. Vätmedel eller medel för att minska ytspänningen. Det används främst i grönytebranchen och främst på greener. Medlet gör att vatten tas upp av jorden, istället för att rinna av. Det finns speciella medel, men jag har provat att använda milt diskmedel.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jo värmen och vinden är en utmaning, då torka är inte bra, speciellt när det korta gräset stressas. Vätmedel eller medel för att minska ytspänningen. Det används främst i grönytebranchen och främst på greener. Medlet gör att vatten tas upp av jorden, istället för att rinna av. Det finns speciella medel, men jag har provat att använda milt diskmedel.
Vad är din erfarenhet av det? Under vilka omständigheter gör det nytta osv?
 
Har för kort erfarenhet av det, för våga säga något. Det var först förra året som jag började lägga på utspätt diskmedel. Låt säga 0,5 dl till 10 liter vatten, som läggs med ryggspruta på 200m2.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Har för kort erfarenhet av det, för våga säga något. Det var först förra året som jag började lägga på utspätt diskmedel. Låt säga 0,5 dl till 10 liter vatten, som läggs med ryggspruta på 200m2.
Okej! Jag tänkte om det är något man kan köra med om det väntas regn (midsommarhelgen kanske?!? :p), för att se till att så mycket som möjligt går ner i marken istället för att rinna iväg. Har en del rätt branta lutningar där det lätt rinner iväg om det varit torrt ett tag.
 
I år har jag gjort två appliceringar. Kan tänka mig att det kan vara mycket bra att lägga ut innan regn om det varit torrt innan. En liten puff med bevattning kan också vara bra. Om vi ska tro att denna sommar blir en upprepning av 2018, så blir det troligen molnigt o lite svalare, men inget regn.
 
En månad har gått. Långsamt växer allt ihop. Lägger en giva gödning varje vecka- 2-3 kg till 200 m2. Har använt Algomin med 15 % kväve. Annars är det vertikalskärning var tredje vecka- ich, plus lite annat fix. Har också precis lagt ut 500 kg dressand (totalt i år ca 1500 kg, dvs har höjt ytan med ca 3,5 mm). Värmen stressar vitgröen, som är det dominerande gräset. Fick lite krypven (1 kg) av golfklubben av en annan sort från SW Horto (läste inte så noga på förpackningen). Denna sort grodde lite bättre än den som jag köpt från Skånefrö- kanske bara en tillfällighet.

Vi fick ju som de flesta i Sverige en vecka med svalare väder och det föll ca 30 mm nederbörd under denna period här i södraste Skåne. Vanliga gräsmattan återhämtade sig riktigt bra, men såren från vintern har aldrig hunnit läkt ihop pga av torkan.

Köpte ny underkniv från KSAB till klipparen och gjorde en mindre slipning av cylinder med dremmel. Har inte fått tummen loss att åka i väg med cylindern för riktig slipning. Klubben har lovat att hjälp till, men pga sjukdomar bland banpersonalen har jag velat stressa dem, då de redan är efter med arbete + sen vår och torka. Klipper på 4,10 mm och ska sänka idag till ca 3,9 mm, samt backlappning och annan översyn. Stimp ca 7, dvs allt för långsamt.

Jag trodde att det skulle ta ca 5 år innan vitgröen hade anpassat sig till nedklippningen. I viss mån sant, men fortfarande är allt för mycket av vitgröen som är allt för grovbladig, jämfört med hur det ser ut på greenerna i landet.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Efter dressning o sänkning av höjd till 3,85 mm, så blev hastigheten efter dubbelklippning 8,5 fot, dvs helt ok. Greenen ser dock lite blek ut. Höär kommer en bild. En välskött gräsmatta med golfhål, flaggor och färgade bollar, intill ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Har haft försenad födelsedags fest och greenen preppades så gott det gick. Klippte på 3,60 mm och stimp 8,5, vilket släktens tonåringar och yngre hade stort nöje av. Puttning och chippning tills det mörknade. Nu har jag höjt till 4,00 mm för att återhämta den del av greenen som är mest känslig. Lite svamp ser jag, samt att maskarna har vaknat till liv.
 
  • Gilla
Avig
  • Laddar…
Lite mer svampangrepp. På klubben så använder man olika medel, men vi har ändå fått angrepp av dollarspot (igen). Här kommer en bild på eländet där det är som värst! Aldrig får man vara nöjd.

En texturerad yta av grönt gräs med olika nyanser och troligen lite mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Lite uppdatering. Svampen har minskat o gräset återhämtar sig långsamt. Dock har maskarna vaknat. Klipper på 3,8 mm, just nu varannan dag. Just nu blir det lite långt mellan gångerna, då gräsuppsamlaren behöver tömmas minst 3 ggr för de knappt 200 m2, samt att man ser att gräset får en svag ljus ton då klippet är lite för långt. Här kommer en bild både före och efter.

Välmanikurerad gräsmatta med mönstrad klippning, trädgård, häckar, lyktstolpe, hus i bakgrunden, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Lite uppdatering. Svampen har minskat o gräset återhämtar sig långsamt. Dock har maskarna vaknat. Klipper på 3,8 mm, just nu varannan dag. Just nu blir det lite långt mellan gångerna, då gräsuppsamlaren behöver tömmas minst 3 ggr för de knappt 200 m2, samt att man ser att gräset får en svag ljus ton då klippet är lite för långt. Här kommer en bild både före och efter.

[bild]
För detaljernas skull klipps fringen på 12 mm med en enkel batteridriven cylinderklippare av skitmärket EINHELL, men som fungerar utmärkt. Har gjort att frigen tätat ihop sig alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.