M MGA89 skrev:
Fast dödsboet kanske måste upplösas innan jag hinner sälja fastigheten vilket innebär att jag eller mamma (via arvöverlåtelse) måste ta över den.
Det finns inget krav att avveckla dödsboet snabbt. Dödsbon kan existera i flera år. Det styr man lite själv. Min rek. är att få in bouppteckningen asap - först när den är godkänd allt kan exekveras.
Själva arvskiftet (ev lagfart för dig/mamma) styr ni själva tidsmässigt sen.
Ta hjälp av legalt ombud om det är svårt själv reda upp juridiken.
 
hsd
MGA89 , Du argumenterar för försäljning i hela tråden men eftersom Du startade tråden så vill Du troligtvis ha kvar huset som Du nervärderar men efter beskrivningen att döma så är det inget större fel, och eftersom Du tvivlar på att få ta över lånet på banken så är det mest troligt att det går bra och om Din bank nekar så kontakta en annan bank
Så tänk efter ordentligt hur Du VILL ha det

Om Du vill sälja,städa ut låt möbler och lite annat vara kvar - ger bättre intryck , lämna över till mäklaren för fotografering och visning
Jag hade även tagit besiktning med dolda fel försäkring bara för att slippa eventuella trassel med köparen

Hade jag valt så skulle jag behålla huset och släppa lägenheten
Nu framgår inte vad utbildningen ör eller om det ger sysselsättning i området, det är ju även något som Du får ta ställning till själv, det går ju även om huset behålls att sälja efter några år
 
hsd hsd skrev:
MGA89 , Du argumenterar för försäljning i hela tråden men eftersom Du startade tråden så vill Du troligtvis ha kvar huset som Du nervärderar men efter beskrivningen att döma så är det inget större fel, och eftersom Du tvivlar på att få ta över lånet på banken så är det mest troligt att det går bra och om Din bank nekar så kontakta en annan bank
Så tänk efter ordentligt hur Du VILL ha det

Om Du vill sälja,städa ut låt möbler och lite annat vara kvar - ger bättre intryck , lämna över till mäklaren för fotografering och visning
Jag hade även tagit besiktning med dolda fel försäkring bara för att slippa eventuella trassel med köparen

Hade jag valt så skulle jag behålla huset och släppa lägenheten
Nu framgår inte vad utbildningen ör eller om det ger sysselsättning i området, det är ju även något som Du får ta ställning till själv, det går ju även om huset behålls att sälja efter några år
TS håller sedan minst tre år på med att läsa in en gymnasieexamen.
 
  • Gilla
  • Wow
Arnejaevel och 4 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Men studielånet innebär ju mer pengar och det vill jag ej vara utan då det är osäkert om framtida inkomst efter avslutade studier då jag är äldre och det är inte lättare att få arbete ju äldre man är utan tvärtom. Dessutom innebär det mer pengar att lägga på andra så som mina framtida barn eller att skänka till bättre behövande osv.
Studiestödet består av en lånedel och en bidragsdel.
Lånedelen ska betalas tillbaka.
Bidragsdelen är mycket liten och näst intill försumbar i ditt fall eftersom du förmodligen snart är klar med dina studier (hoppas jag)
Att fördröja försäljningen av huset kostar mer i driftskostnader än missat bidrag.
Återigen försök se helheten och sluta trixa.
Din framtid blir så mycket bättre om du tar beslut huruvida du ska sälja huset eller behålla det, och fokuserar och genomför det du beslutar, samt slutför din utbildning.
Allt i livet kostar pengar. Att fokusera på maximerad bidragsmöjlighet medför risk att livet passerar förbi innan man hunnit med att njuta och må bra.
Lycka till.
Dina förutsättningar är ekonomiskt mycket gynnsamma.
 
  • Gilla
Fru B och 3 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Studiestödet består av en lånedel och en bidragsdel.
Lånedelen ska betalas tillbaka.
Bidragsdelen är mycket liten och näst intill försumbar i ditt fall eftersom du förmodligen snart är klar med dina studier (hoppas jag)
Nja, bidragsdelen är 3652 kr (och lånedelen 8400 kr) per 4 veckor. Så försumbar är den inte.
 
Fairlane
Till TS: När du försöker hitta på avdrag som du inte har rätt till (dubblas avdrag på luftvärmepump, avdrag på en massa tvättmaskiner etc) så hoppas jag att du inser att du pratar om skattefusk. Det verkar vara väldigt få avdrag du kan göra på detta hus utöver inköpspris, försäljningskostnader och en luftvärmepump. Kanske finns det något mer, men det låter inte direkt så.
Lyckas du hitta ett avdrag (tillåtet eller otillåtet) på 10' så får du inte 10' mer i handen, utan 2200:-, det är du med på?
 
  • Gilla
Fru B och 5 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Sådär både ser det ut och såg ut både in- och utvändigt innan jag började röja i efter min pappa i hans bostad.
Då förstår du att det är hyfsat många arbetsdagar och ett antal containrar som ska bort från hus och tomt.
En full arbetsmånad kan räcka...
 
K Kane skrev:
Nja, bidragsdelen är 3652 kr (och lånedelen 8400 kr) per 4 veckor. Så försumbar är den inte.
Precis och därav vill jag ej vara utan den och alltså kunna få dessa pengar trots vinsten från fastigheten vilket kan fungera om huset tas över av min mamma.
 
M MGA89 skrev:
Precis och därav vill jag ej vara utan den och alltså kunna få dessa pengar trots vinsten från fastigheten vilket kan fungera om huset tas över av min mamma.
Jag tror att du kört fast i bidragsberoende.
Slutför din utbildning (kan inte vara lång tid kvar) och försörj dig på lönearbete.
Visa din blivande arbetsgivare din kompetens och använd den på rätt sätt så kommer du i framtiden att förundras över hur du kunde lägga så mycket energi på den här tråden
Ditt ekonomiska utgångsläge är fortfarande bra men försämras mycket fort om du fortsätter prioritera bidrag och skattelättnader som försörjningsalternativ, det är inte långsiktigt.
Nu lämnar jag tråden och önskar dig lycka till
 
  • Gilla
Arnejaevel och 10 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Att det finns folk som gör detta vet jag men det gör väl inte allt detta gratis? Det kan jag knappast tro. Kanske om det får behålla pengarna för de dem säljer som betalning för utfört arbete.
Jag tog in en firma som tog allt lösöre från mammas hus (borttaget det som skulle sparas). De fick 0 kronor. De tömde huset och sålde grejer på egen hand.

Det fanns några lycksökare som ville komma och hämta grejer av värde och lämna resten men de gratisätarna fick dra sig tillbaka.

De som hämtade tjänade sig en hacka men att lägga ut 500grejer på blocket är fan helt omöjligt att slutföra på några månader. Alla vet ju hur svårt det är att sälja en sak ibland.

Är du inte ute efter att optimera pengar på kontot. Lämna arbetet till någon annan att sälja.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Beklagar först o främst.. :(

Angående din situation nu.. ja, den är ju lite komplicerad.. då omständigheterna i ditt liv just nu.. gör dina möjligheter lite mindre för huset.

Funderar på vad jag själv skulle ha gjort (inget vetenskapligt bakom det hela.. kanske inte ens vettigt ..)

Jag hade behövt mer tid troligen.. och då jag själv håller på och röjer min pappas lgh här efter hans död förra året (och den är liten i jämförelse) så vet jag att det är svårt med alla saker.. (man blir matt)

Så! Om jag tänker mig ett hus i "din skala".. med alla saker det kan rymma,.

Så hade jag nog först funderat på om det var något jag ville ha kvar och spara eller ej. Om det finns möbler, minnen, foton osv som man vill spara skulle jag stoppa alla dessa i ett rum.. för att sikta in mig på att tömma resten.

Oavsett om du vill bo kvar, renovera eller sälja.. så är det ett måste iaf!

När jag bestämt mig för att det inte fanns något mer kvar där.. som jag ville spara.. hade jag försökt sälja av de saker som hade ett värde... och resten hade jag låtit typ Erikshjälpen eller liknande komma och titta på, ifall de ville ha (gratis) innan jag kastade dem.. (man kan också lägga ut några bortskänkesannonser om man vill.. innan man kastar).

Sedan hade jag nog lejt ut tömning och städning i övrigt.. (troligen hade jag försökt förhandla mig till en allmän städning, mer än den grundliga flyttstädningen.. till att börja med.. för ska jag renovera, ha kvar huset.. ja då behöver jag inte ha allt jättestäder eller fönster putsade osv.. för då kommer jag troligen skita ner mer själv..)

Hade velat ha en "ren" bild av huset och dess skick.. för att kunna ta nästa steg framåt. Dvs besluta om huset ska säjas, renoveras, jag vill flytta in eller annat..

Om det INTE ska säljas, finns bara ett (för mig) alternativ.. att flytta in där själv samtidigt som man pysslar/renoverar (två boenden hade inte funnits i min värld, så skulle det renoveras.. så hade jag fått bo i "skiten" :) )

Om man nu vill sälja.. så är steg två att forsla bort alla saker man sparade i det där rummet (som man ville ha kvar, minnen o möbler) och sedan låta någon "städa klart" dvs redig flyttstädning.. och låta mäklaren sköta sitt.

Rent ekonomiskt.. är det som sagt lurigt..
Du får troligen en bättre bild av ekonomin när du röjt ur hela huset.. sålt allt som kan säljas.. osv

Vet inte hur mycket du valt att sätta dig in i vad huset kostar idag och på vilka villkor.. dvs vilka temperaturer och förbrukningar som kostar vad.. så du fått dit en bild av vad det skulle kunna kosta dig per månad i löpande utgifter om du bodde där själv..

Som du nämnde är bankerna svårflirtade ibland.. och har man ingen inkomst är de rent nitiska..(iof förståeligt) även om det finns värde i huset (men de "syns ju inte"). Däremot så sa du ju också att det fanns pengar i dödsboet att lösa lånet med.. men det tråkiga då är att du blir av med nästan alla "lösa pengar".. (räknar ju med att tömning o städning kostar också.. även om de kanske jämnar ut sig med det du säljer av!)

... och även om man då tänker sig att man klarar "hyran" (löpande kostnader) så behöver man ju pengar att renovera för (även om man gör det långsamt över flera år..).. vilket gör att det blir svårt utan inkomst också.

Så det är viktigt att ha en realtistisk bild på "projektet".. och det är vad jag tror att man kan få (iaf bättre än innan) när allt är borta och huset är tomt..

Vad är akut (om något är trasigt, läcker.. möglar), vad borde göras (med tanke på ålder - badrum, kök vvs, dränering, tak, eldragning, avlopp osv)... är köket i bra skick? (vitvarorna, stommar osv räcker det med en uppdatering? även om det bör bytas snart)..

Man får fundera på planen om man eg vill bo kvar, eller om man renoverar för att sälja.. och väljer man det sistnämnda.. så måste man renovera för den målgrupp man väntar sig (och försöka tänka på vad de anser vara viktigt - i många fall räcker det att uppdatera så saker är hela rena och fräscha.. och att stommar, tak och grund är bra.. för kök tapeter.. badrum är sånt många iaf river ut när de köper för att få "göra egna val" )

Än en gång.. beklagar..
 
Snigla Snigla skrev:
Vet inte hur mycket du valt att sätta dig in i vad huset kostar idag och på vilka villkor.. dvs vilka temperaturer och förbrukningar som kostar vad.. så du fått dit en bild av vad det skulle kunna kosta dig per månad i löpande utgifter om du bodde där själv..
Hur tar man reda på detta? Det går ju knappast att gå efter vad pappa betalade då han varken sopsorterade eller hade värmen på i källaren, dessutom levde han utan spis i flera mån upp till ett år kanske till och med.
 
hsd
M MGA89 skrev:
Hur tar man reda på detta? Det går ju knappast att gå efter vad pappa betalade då han varken sopsorterade eller hade värmen på i källaren, dessutom levde han utan spis i flera mån upp till ett år kanske till och med.
Visst kan Du gå efter Din Pappas kostnader, huset verkar vara fullt beboeligt förutom spisen som ju inte är så stor kostnad
Städa bort det som Du inte vill ha kvar, flytta in , källare behöver Du inte om man ser till nuvarande lägenhet ,plugga färdigt å skaffa inkomst (jobb eller företagande, som Dina planer är) renovera allt eftersom -om Du lär Dig hur och tar det lungt dvs. rum efter rum så kommer Du nog att trivas rätt så bra , många tips finns på detta forum och funderar Du på något så fråga - det kommer många bra svar
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din erfarenhet är inte detsamma som alla andras erfarenheter. Många hyresvärdar kräver att man säljer sin gamla bostad.
Om det du skriver stämmer… då kan ju ingen som bor i lägenhet äga ett fritidshus?!
 
Så länge man är skriven i lägenheten så kan väl ingen kräva att man inte äger nåt annat boende
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.