Kashew Kashew skrev:
Bra tips på det där med kamera osv men frågan är om polisen ens kommer att ta tag i det om det finns kamera och om den anses vara laglig om den visar en centimeter av yta som inte ägdes av farbrodern.
Att övernatta är ju också helt ok men då uppstår frågan om man vågar konfrontera huliganen.

jag hade kört på gsm larm med någon form av siren, kanske rörelsestyrd lampa med.
Polisen rycks överhuvudtaget inte bry sig om kameran är laglig när de utreder brott. Det gör inte heller rättsväsendet. Vi har fri bevisprövning i Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag hade gömt mig i huset utan att någon visst att jag var där.
De hade ångrat sig.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Så du tänkte en syren som låter skall skrämma bort de som gör skadegörelse? Det verkar fungera sådär på andra ställen.
Ljud har en ganska bra tendens att påkalla uppmärksamhet från omgivningen vilket är en grund för vandaler att avlägsna sig från brottsplatsen. Utöver naturens lagar finns det säkert många akademiska studier som bevisar detta.
 
4774
Jag hade stannat i huset i mörkret och om det då händer något så hade den eller de fått veta att de lever kan jag säga. Fy fan för sådant beteende, oavsett orsak eller anledning.
 
  • Gilla
Fru B och 4 till
  • Laddar…
M
Känner du ingen som har en schäfer att låna ut?
En kameras syfte i detta fallet kan jag tänka mig är för att skicka pushnotis till dig när nått händer. Oftast är buset maskerat ändå. En 500kr kamera som går på batteri fungerar och den lägger man inte märke till så lätt. En vanlig mobil med surf kan agera wifi-hotspot i lägenheten.

Jag hade nog spenderat natten innan visningen i lägenheten, gärna med inhyrda muskler eller en kompis. Finns säkert nån dörrvakt som ställer upp för en billig peng. Ska du ringa polisen och få hjälp inom det närmaste får du nog säga att det är skjutvapen med i bilden annars är nog intresset svalt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Har du fått in bud (trots inställda visningar)?
 
  • Gilla
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon någon krånglig släkting med arvsrätt som inte vill sälja? Jag har så svårt att tänka mig att någon vill hämnas mot ett dödsbo. Det troliga lär va att någon vill hindra försäljningen?
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Det känns ju misstänkt om vandaliseringarna skett precis samma dagar som visningarna. Men syftet måste man ju säga är lite oklart. Är det verkligen troligt att ni kommer sälja billigare pga detta?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är innan visning så är det ganska troligt relaterat. Någon vill skrämma bort köpare och sänka säljpriset på bostaden för att köpa själv.

Fixa så det är funktionsdugligt och gå över till privata visningar?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
To med någon släkting eller kompis och be grannar vara vaksamma inför nästa visning. Har svårt att se att någon skulle riskera liv eller risken att åka fast över att försöka få ner priset om de ser att det är folk i huset. Mig veterligen är det inte något som satts i system då jag inte hört talas om sättet tidigare så troligare att det är någon som bor i närområdet som vill få ner priset. Dock är det ju lite underligt att förstöra saker som fönster och dörr om de inte är så slitna att de direkt behöver bytas i alla fall. Jäkligt udda är det ju helt klart.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Sätt dit en tv och låt den gå dygnet runt med hög volym, någon lampa tänd också. Kanske be en granne ställa sin bil på parkeringen om sådan finns i anslutning till huset. Annars lutar du bara en cykel mot väggen vid ytterdörren. Det räcker om det är en vanligt funtad idiot som gjort detta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Onekligen väldigt märkligt. Finns det någon som anser sig förfördelad arvsmässigt? Tänker på om någon tycker att han/hon borde fått ärva?
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Känner du ingen som har en schäfer att låna ut?
En kameras syfte i detta fallet kan jag tänka mig är för att skicka pushnotis till dig när nått händer. Oftast är buset maskerat ändå. En 500kr kamera som går på batteri fungerar och den lägger man inte märke till så lätt. En vanlig mobil med surf kan agera wifi-hotspot i lägenheten.

Jag hade nog spenderat natten innan visningen i lägenheten, gärna med inhyrda muskler eller en kompis. Finns säkert nån dörrvakt som ställer upp för en billig peng. Ska du ringa polisen och få hjälp inom det närmaste får du nog säga att det är skjutvapen med i bilden annars är nog intresset svalt.
Ingen schäfer eller liknande tyvärr, och det är helt tomt så det är lite svårt att vara där. Det skulle bli camping på golvet i så fall. Kamera hade förstås varit bra, men det är det där med stöldrisken.
 
sysmali sysmali skrev:
Har du fått in bud (trots inställda visningar)?
Nej, inga konkreta bud än, men det ska finnas några intressenter på tråden enligt mäklaren.
 
Vad gäller motiv så har vi försökt fundera igenom det där med vem som kan tänkas antingen tjäna på det här, eller som kan hysa agg. Det där med att någon kan känna sig orättvist behandlad har dykt upp i huvudet, men jag kan inte se att det finns några uppenbara spår där.
 
  • Gilla
Kråkfoten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.