Nära större orter är det så, tyvärr. Men det finns gott om vägar man får köra på också.
 
C cbrolin skrev:
Jag tillåter inte allmänheten att köra min bil, men jag kör den själv så mycket jag vill. Är det också dubbelmoral?

Om bonden äger vägen, men inte får bidrag för underhållet av den, kan han förbjuda obehörig motortrafik. Hen kan sätta upp en lämplig skylt och eller en bom för att förtydliga detta. Dessutom är väghållaren ansvarig för att vägen är trafiksäker. Skulle tro att de flesta helt privata vägar inte tillåter allmän motortrafik. Jag ser ganska många sådana skyltar och bommar. Har aldrig känt att det skulle ligga någon dubbelmoral i det.

[länk]
vart har jag nämnt väg?
 
M maria01 skrev:
vart har jag nämnt väg?
Det är väl vägen till badplatsen och huruvida man får köra på den som det handlar om?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
änner inte en enda bonde norr till söder som sysslar med sånt.
Jag tror Maria01 hänvisar till Frankrike då hon enligt annat inlägg bor där.
 
L lat skrev:
Jag tror Maria01 hänvisar till Frankrike då hon enligt annat inlägg bor där.
nej sverige
 
C cbrolin skrev:
Det är väl vägen till badplatsen och huruvida man får köra på den som det handlar om?
men du citerar inte nåt om nån väg

men framgick inte om vägen är privat eller om den har fåt stadsbidrag
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
men du citerar inte nåt om nån väg

men framgick inte om vägen är privat eller om den har fåt stadsbidrag
Jag behöver väl inte begränsa mig till exakt de ord som du använde? Om det nu inte var vägen du diskuterade så är mitt inlägg förstås obefogat. Men vad var det i så fall ditt inlägg handlade om?

Jag vet inte heller om bonden äger vägen eller inte. Om hen inte gör det kan hen naturligtvis inte heller bestämma över den trots att hen bor 50-75 meter bort. Jag bor vid en väg som ägs av kommunen och jag har således inte rätt att begränsa trafiken trots att mitt hus ligger bara 40 meter ifrån. Trodde det här med äganderätt inte var så svårt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
nej sverige
Så du har flyttat hem nu då, trots att det är så dj.vligt i Sverige?
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Exakt vad är problemet? Att ljudet stör, oro för olyckor eller något annat?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du kan ju inte hänvisa till hemfridszon, eller hemfridsbrott, när det inte gäller din mark.
Det är i allmänhet inte okej att köra i terräng, med moped eller fyrhjuling. Dock är det helt lagligt om markägaren tillåter det.
Så, med andra ord är det okej att köra moped och fyrhjuling dit, sålänge inte bonden sätter stopp för det.
Nej, ingen markägare kan tillåta körning i terräng med motordrivna fordon.

Man får endast köra i samband med jord- eller skogsbruk.

Vänlig hälsning från en markägare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu får man skilja på lagligt och förbjudet. Visst, det är inte direkt lagligt att köra i terräng. Men det är inte heller direkt förbjudet. Säg att det är olagligt, men saknar påföljder. (Om markägaren tillåter det).
Jo, det är direkt olaglig att köra med motorfordon i terräng.

Skulle du köra på min mark, så polisanmäler jag dig direkt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jo, det är direkt olaglig att köra med motorfordon i terräng.

Skulle du köra på min mark, så polisanmäler jag dig direkt.
det stämmer att du kan göra men inget kommer hända kommer troligtvist läggas ner direkt
 
Patrik440
Klart man tar mopeden eller något annat fordon till badet. :)

Motorcykel vid sjö, hjälm på sadel, hund i gräset, skog i bakgrunden, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Nej, ingen markägare kan tillåta körning i terräng med motordrivna fordon.

Man får endast köra i samband med jord- eller skogsbruk.

Vänlig hälsning från en markägare.
Ta du och ring polisen nästa gång du ser en moped åka på stigen från vägen till badplatsen. Säkert kommer piketbussen och insatsstyrkan... allvarligt sånt där.

Hälsningar från en annan markägare.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.