M MGA89 skrev:
Dock kan ej dödsboet ta rot/rut för städning, byte av huvudvattenkran, installation av fungerande spis m.m.
Du ska inte installera någon fungerande spis, eller byta vattenkranar (om det inte föreligger risk för att något spricker som ger omedelbar vattenskada).

Köparen kommer att vilja välja den spis vederbörande vill ha själv, och troligen renovera köket från grunden.

Man kan dra av vissa försäljningskostnader när man säljer, men de kostnaderna det är felräkningspengar i sammanhanget.

Du ska däremot tydligt berätta om kända fel, t.e.x att spisen är defekt, eller det där räcket som kan lossna.
 
  • Gilla
Fru B och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ja, du måste skatta direkt när du säljer dödsboets fastighet.

Du får inte skjuta upp någon skatt alls.

Men, det är ett oerhört risktagande att vänta ett år med en försäljning för att skriva sig på fastigheten för att kunna skjuta upp skatt.

Risken är stor att fastighetspriserna sjunker så mycket, så att det vore "billigare" att sälja nu och att betala skatt än att sälja för en miljon mindre om ett år.

Dessutom slår uppskjuten reavinstskatt en nacken senare.
Ja det jag tänker mig att göra är att ev. att avstå arvet till förmån för min mamma varpå hon säljer huset med min hjälp jag är kvar som dödsbodelägare, skatter betalar efter huset sålts och pengar sätts in på min mammas konto. Vid senare tillfälle sätter min mamma över pengarna till mitt konto. Jag kan i och med detta få ut studielån.
 
S skogaliten skrev:
Du ska inte installera någon fungerande spis, eller byta vattenkranar (om det inte föreligger risk för att något spricker som ger omedelbar vattenskada).

Köparen kommer att vilja välja den spis vederbörande vill ha själv, och troligen renovera köket från grunden.

Man kan dra av vissa försäljningskostnader när man säljer, men de kostnaderna det är felräkningspengar i sammanhanget.

Du ska däremot tydligt berätta om kända fel, t.e.x att spisen är defekt, eller det där räcket som kan lossna.
Men det har ju påpekats i tråden att huset bör snyggas upp så det går att bo där. Utan fungerande spis går det ju ej att bo där.
 
M MGA89 skrev:
Jo det är aktuellt som till- ny eller ombyggnad. Alltså att ha bytt från heltäckande matta till laminatgolv, att ha installerat en luftvärmepump osv.

Dock undrar jag om man kan dra av för alla tvättmaskiner och båda luftvärmepumparna som köpts in till bostaden under dessa 34 år eller bara de senaste nu istallerade?
Det enda du räknar upp so "räknas" som om- och tillbyggnad om det skett för mer än 5 år sedan är installation av luftvärmepump. Det är en förändring av uppvärmningssystem.

Ommålning, lägga om golv m.m. för mer än fem år sedan kan inte dras av.

Sluta googla artiklar. Läs regelverket på Skatteverkets hemsida istället.

Skatteverket har väldigt bra och faktiskt lättläst och lättbegriplig information med räkneexempel.
 
  • Gilla
Fru B och 3 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Men det har ju påpekats i tråden att huset bör snyggas upp så det går att bo där. Utan fungerande spis går det ju ej att bo där.
Nej, det är någon enstaka i tråden som försöker få dig, som verkar vara nybörjare på fastighetsskötsel att åtgärda saker på huset.

Gör inget mer än se till att tömma huset och grovstäda.

Köpare av en lite mer nergången fastighet vill själva renovera.
Köparen kommer antagligen inte att flytta in förrän kök och badrum renoverats grundligt. Att sätta in en spis är bara kapitalförstöring, och miljö förstöring.
 
  • Gilla
Fru B och 6 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Ja det jag tänker mig att göra är att ev. att avstå arvet till förmån för min mamma varpå hon säljer huset med min hjälp jag är kvar som dödsbodelägare, skatter betalar efter huset sålts och pengar sätts in på min mammas konto. Vid senare tillfälle sätter min mamma över pengarna till mitt konto. Jag kan i och med detta få ut studielån.
Är din mamma delägare i dödsboet genom endera giftorätt eller via testamente?

Vem/vilka gör boutredningen?

Det finns ofta tillgångar i form av försäkringar och dylikt, och yrkesverksamma boutredare har rutiner för att hitta sådant.
 
S skogaliten skrev:
Nej, det är någon enstaka i tråden som försöker få dig, som verkar vara nybörjare på fastighetsskötsel att åtgärda saker på huset.

Gör inget mer än se till att tömma huset och grovstäda.

Köpare av en lite mer nergången fastighet vill själva renovera.
Köparen kommer antagligen inte att flytta in förrän kök och badrum renoverats grundligt. Att sätta in en spis är bara kapitalförstöring, och miljö förstöring.
Ok, du kanske har rätt. Vad anser du om att avstå fastigheten tillför ån för min mamma?
 
S skogaliten skrev:
Är din mamma delägare i dödsboet genom endera giftorätt eller via testamente?

Vem/vilka gör boutredningen?

Det finns ofta tillgångar i form av försäkringar och dylikt, och yrkesverksamma boutredare har rutiner för att hitta sådant.
Mamma och pappa var skilda sedan 1996 och pappa hade inget testamente så mamma är ej dödsbodelägare. Men avstår jag arvet går det, om jag är rätt insatt, automatiskt vidare till henne då jag är mina föräldrars enda barn. Såvida inte min farmor får arvet men det kan jag knappast tro. Kanske finns möjligheten för mig att välja vem som ska ta över arvet och då kunna välja henne.
 
Föräldrar ärver sina barn, så jo, det blir nog farmor som tar hand om arvet om du avstår från det. Varför krånglar du till allt?
Sälj i befintligt skick!
 
  • Gilla
Fru B och 5 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Ok, du kanske har rätt. Vad anser du om att avstå fastigheten tillför ån för min mamma?
Jag tycker att du ska prata med en juridiskt sakkunnig om det.

Är din mor dödsbodelägare?

Om du avstår ditt arv till din mor, så har hon fri förfoganderätt över medlen, vilket innebär att det kanske inte finns en sekin kvar i ett senare läge, en felinvestering av något slag, och pengarna är borta.
Behåller du pengarna själv, så är det du som kanske gör fel, men då har du dig själv att skylla.

Begravningsbyråerna har oftast tjänster runt boutredning, för att diskutera arvsrätt, och för att sköta pappersarbete runt dödsboet så att det blir korrekt ur myndighetsperspektiv. Ta hjälp och råd direkt från en kunnig.

Jag tor att du ska avstå från att tro att du kan få korrekta svar i just din situation på ett forum.
 
  • Gilla
Fru B och 5 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Hur länge nekas man studielån efter att ha sålt en fastighet och gått med vinst? Varken via Google eller CSN hittar jag svar på detta.
CSN prövas varje halvår - man anger sin inkomst per termin. Läs på CSNs sida om tillåten inkomst - sk fribelopp.
Du spärras inte men kan vid efterkontroll bli återbetalningsskyldig.

Om du låter dödsboet sälja o deklarera vinsten påverkas du inte avseende CSN. Arv är inte inkomst! Din idé om arvsavstående för uppnå samma resultat är bara en krånglig omväg.
 
  • Gilla
Fru B och 3 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Föräldrar ärver sina barn, så jo, det blir nog farmor som tar hand om arvet om du avstår från det. Varför krånglar du till allt?
Sälj i befintligt skick!
Fast enligt vad jag läst är det den som står näst på tur att ärva mig som ärver när jag avsäger mig arvet och inte den som står näst på tur att ärva pappa.
 
Om din mamma inte skaffat fler barn än dig efter skilsmässan så kanske du kan skriva över huset på henne så länge.

Du lär då få ärva det längre fram i tiden. Hon kan också sälja det vid lämpligt tillfälle och du kan få pengarna som förskott på arv.

Då har du tid att fixa till det.

Din mamma kan ju hyra ut det om hon inte vill bo där.
 
J JASpennare skrev:
CSN prövas varje halvår - man anger sin inkomst per termin. Läs på CSNs sida om tillåten inkomst - sk fribelopp.
Du spärras inte men kan vid efterkontroll bli återbetalningsskyldig.

Om du låter dödsboet sälja o deklarera vinsten påverkas du inte avseende CSN. Arv är inte inkomst! Din idé om arvsavstående för uppnå samma resultat är bara en krånglig omväg.
Fast dödsboet kanske måste upplösas innan jag hinner sälja fastigheten vilket innebär att jag eller mamma (via arvöverlåtelse) måste ta över den.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Om din mamma inte skaffat fler barn än dig efter skilsmässan så kanske du kan skriva över huset på henne så länge.

Du lär då få ärva det längre fram i tiden. Hon kan också sälja det vid lämpligt tillfälle och du kan få pengarna som förskott på arv.

Då har du tid att fixa till det.

Din mamma kan ju hyra ut det om hon inte vill bo där.
Min mamma (och även jag) vill att huset säljs asap oavsett om det står i dödsboets, mitt eller hennes namn och hon vill dessutom att pengarna ska tillfalla mig oavsett om hon äger huset en kort period eller ej allt detta har hon varit mycket tydlig med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.