Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur kunde en bensindunk spricka och få innehållet att spruta?
Men å andra sidan vem utnämnde dig till dunk utrotare ?
Läs första meningen noga en gång, även det som står efter kommatecket, så förstår du nog.

Bagageutrymmet är en del av bilens deformationszon. Lägger du en reservdunk där så blir den en del av energiupptagningen vid en kraftig påkörning bakifrån.
 
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Dessutom lär tyvärr inte brandrisken upphöra för bilister med ett fullt uppladdat och krockskadat elbilsbatteri.
Så är det ju. Det man kanske kan trösta sig med är att brandförloppet är mycket långsammare än om bränslet tar eld vid kollisionen. Inte så mycket att hurra för om man sitter fastklämd. Men kan man ta sig ur så är det inga problem. Att batteriet sedan är väldigt svårsläckt är ju ett problem för räddningstjänsten. Men bilen är ju skrot oavsett så för bilägaren spelar det mindre roll.

Nu kommer dock LFP-batterierna på bred front i många nya bilmodeller, och de verkar nästan omöjliga att få att brinna genom yttre våld.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Pratar vi Schuko så, nej. Det är inte byggt för att klara 16A kontinuerligt.
Det är byggt för att klara 16A under 60 minuter. Nytt uttag. Perfekt installation.
Inte en gammal installation, kanske med lite dålig kontakt, många skarvar på väg till säkringarna, kanske för lång kabel till säkringarna dessutom vilket inte heller är optimalt. Och så ett gammalt slitet uttag på det.
Det där har diskuterats flera gånger i tråden.

Kan du visa några dokument som säger att schukouttag inte är godkända för 16A kontinuerlig?

Alla typer av uttag, även CEE-uttag slits med tiden och får oxider mm på kontaktytorna som gör att det blir varmgång.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Läs första meningen noga en gång, även det som står efter kommatecket, så förstår du nog.

Bagageutrymmet är en del av bilens deformationszon. Lägger du en reservdunk där så blir den en del av energiupptagningen vid en kraftig påkörning bakifrån.
Jag tror att en dusch av bensin är ganska okej jämfört med allt man ofta har löst i bilen. Du får ha med dig en reservdunk. Eftersom den sprack. Hade du bytt ut den efter 5år ?
Jag förstår att du inte vill ha en bensindunk i bilen efter det. Var det därför du skaffade elbil?;)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där har diskuterats flera gånger i tråden.

Kan du visa några dokument som säger att schukouttag inte är godkända för 16A kontinuerlig?

Alla typer av uttag, även CEE-uttag slits med tiden och får oxider mm på kontaktytorna som gör att det blir varmgång.
Det har varit en livlig diskussion i tråden....
Man testade inte längre än 60min. Varför råder det olika meningar.
Men förvisso så stämmer uttrycket att mam inte testade längre en 60min.
Kanske slutade man för att kraven var 60min. eller som några anser Att den hade uppmått sin max temperatur. Därför avbröt man då skulle man alltså kunna använda Schucko obegränsat.

Frågan har som du säger diskuterats ordentligt.
 
kisumisu
Då tråden helt spårat ur.

Den tiden jag använde reservdunk var när jag ägde dieselbil och körde med finsk "diesel". Blev några billiga resor till södra Sverige. Har 6st jeepdunkar.

Det jag däremot blev lite orolig är saknaden av reservdäck i dagens bilar. Märkte här nån dag sedan att min bil hade en kompressor i däcklagnings kittet. Det var pluspoäng! Men den där medlet som ska sprutas in stod det att man får köra max80km/h men högst 10km avstånd hur har man tänkt där? :thinking: Har man så nära till en däckverstad kan man väl köra med punkan dit vare sig man har medel eller inte :crysmile: För däckverkstäder älskar ju det där medlet....;)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Då tråden helt spårat ur.

Den tiden jag använde reservdunk var när jag ägde dieselbil och körde med finsk "diesel". Blev några billiga resor till södra Sverige. Har 6st jeepdunkar.

Det jag däremot blev lite orolig är saknaden av reservdäck i dagens bilar. Märkte här nån dag sedan att min bil hade en kompressor i däcklagnings kittet. Det var pluspoäng! Men den där medlet som ska sprutas in stod det att man får köra max80km/h men högst 10km avstånd hur har man tänkt där? :thinking: Har man så nära till en däckverstad kan man väl köra med punkan dit vare sig man har medel eller inte :crysmile: För däckverkstäder älskar ju det där medlet....;)
Min bil har inte plats för reservhjul utan jag får nöja mig med punkaspray.
I samband med service på bilen (5år gammal vid tillfället) så hade givetvis denna gått ut. 800kr ska VAG ha för sitt klet (du ska lossa ventilen och hålla i det).
Köpte en tub CRC på macken för 99kr.
 
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
Att skippa reservhjulet det är någon rolig ide tillverkarna fått
Man skyller på vikten. Men jag tror det handlar om pengar.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Min bil har inte plats för reservhjul utan jag får nöja mig med punkaspray.
I samband med service på bilen (5år gammal vid tillfället) så hade givetvis denna gått ut. 800kr ska VAG ha för sitt klet (du ska lossa ventilen och hålla i det).
Köpte en tub CRC på macken för 99kr.
800kr?

Bättre lägga dessa pengar till bärgning då. Det är ju ändå bara en tillfällig lösning.
 
kisumisu kisumisu skrev:
800kr?

Bättre lägga dessa pengar till bärgning då. Det är ju ändå bara en tillfällig lösning.
800kr!
Nånting nånting mobilitetsgarantin sa de när de sa att den gått ut, frågade om min CRC-tub inte dög, och ja jo det gjorde den väl...
 
Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
800kr!
Nånting nånting mobilitetsgarantin sa de när de sa att den gått ut, frågade om min CRC-tub inte dög, och ja jo det gjorde den väl...
Hjälp/bärgning vid punktering utgår från mobilitetsgarantin om kletet har passerat utgångsdatum. Jag fick samma besked från VW vid en service. 800:- spänn för att det är en VW logga på burken. Skojare är vad de är.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hjälp/bärgning vid punktering utgår från mobilitetsgarantin om kletet har passerat utgångsdatum. Jag fick samma besked från VW vid en service. 800:- spänn för att det är en VW logga på burken. Skojare är vad de är.
Som jag uppfattade det räckte det med att det fanns en tub, behövde inte vara original.
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att skippa reservhjulet det är någon rolig ide tillverkarna fått
Man skyller på vikten. Men jag tror det handlar om pengar.
Det är vikten som är kritisk för förbrukningscertifieringen.

T ex VW/Audi har bilar med 17 liters tank som standard för att få ner vikten vid testet. (Tanken ska vara full när testet påbörjas) Sedan finns det ett gratis tillval med 50-70 liter tank beroende på bilmodell, som återförsäljarna kryssar i när de beställer hem bilarna. Så kunderna vet inte att de har det tillvalet på sin bil. Det är därför det står att förbrukningssiffrorna kan variera beroende på tillval och utrustning.
 
Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag uppfattade det räckte det med att det fanns en tub, behövde inte vara original.
Det var inte det beskedet jag fick.
VAG kan inte garantera kvaliten på andra tillverkares produkter och därför lämnar de ingen garanti.

Sedan är det säkert upp till återförsäljarna att avgöra hur petiga de vill vara. Jag var på DinBil som ägs av VW när jag fick det beskedet. Men det var 6 år sedan. De har inte sett bilen sedan dess, och några 800:- betalade jag inte heller.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det var inte det beskedet jag fick.
VAG kan inte garantera kvaliten på andra tillverkares produkter och därför lämnar de ingen garanti.

Sedan är det säkert upp till återförsäljarna att avgöra hur petiga de vill vara. Jag var på DinBil som ägs av VW när jag fick det beskedet. Men det var 6 år sedan. De har inte sett bilen sedan dess, och några 800:- betalade jag inte heller.
Spännande, har servat min två gånger med alternativ vätska, visst de flaggar för att original har gått ut, men mobilitetsgarantin har gällt.
Båda gångerna hos just Din Bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.