Hade ni byggt en Pergola eller en Paviljong i denna hörna mot skogen? Det är i denna hörna vi har kvällssolen som längst på kvällarna.

Trädgård med badtunna, pågående bygge av träkonstruktion, grönt gräs, träd, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C crazytok skrev:
Hade ni byggt en Pergola eller en Paviljong i denna hörna mot skogen? Det är i denna hörna vi har kvällssolen som längst på kvällarna.

[bild]
Pergola/Paviljong har man väl främst för att skydda mot starkt solljus mitt på dagen?
Men jag förstår hur du tänker, att få det "lounge-aktigt". Frågan är väl om du ser pergolan mer som en design grej eller funktionellt tillskott i trädgården?

Ett elegant parasoll, loungemöbler och en "kort vägg"/avdelare som skapar ett rum i rummet kanske räcker?
 
E EasyCash skrev:
Grymt, kul att se någon mer som handgrävt pool. :rofl::crysmile:
Jag gjorde samma sak, och har en primastar pool.
Håller på att bygga staket och plank nu. Trädäcket runt blev pilligt som f*n, speciellt "ramen" runt poolen och har lite småfix kvar som jag inte kommit på en bra lösning kring.:thinking:
Spännande! Det jag kliar mig mest i huvudet över just nu är hur jag ska göra med själva sargen runt poolen. Alltså avslutet mellan trallen och poolen. Funderar på att släppa ut trallen, såga allt runt så det följer poolens form, sedan avsluta med en 28x45 som jag försöker få att följa formen, typ skruva in den i ändträt med tex 5x90 skruv. Vet inte om det funkar eller blir bra dock? :thinking:

Vägrar göra en kantig ram runt för det blir inte samma känsla. Vill behålla den mjuka runda formen.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
K keeej skrev:
Blir nog bra det där.
Jävligt smart att använda studsmattan som vinteröverdrag!
Eller hur? Men man måste ändå skrapa av snö lite då och då för annars sjunker mattan i mitten. ;)
 
C crazytok skrev:
Spännande! Det jag kliar mig mest i huvudet över just nu är hur jag ska göra med själva sargen runt poolen. Alltså avslutet mellan trallen och poolen. Funderar på att släppa ut trallen, såga allt runt så det följer poolens form, sedan avsluta med en 28x45 som jag försöker få att följa formen, typ skruva in den i ändträt med tex 5x90 skruv. Vet inte om det funkar eller blir bra dock? :thinking:

Vägrar göra en kantig ram runt för det blir inte samma känsla. Vill behålla den mjuka runda formen.
Du har lite lättare kan jag tänka mig eftersom du återfyllde poolen. Verkar vara lite annan konstruktion än vår, eller så har du skippar vissa monteringsdetaljer. Jag försökte klä insidan av poolsargen med 28x120 som jag sågade skåror för att enklare böja den, men det gick åt skogen.

Själva sargen runt, på ovansidan, så fick jag göra lite specialare, eftersom jag har en nivåskillnad typ på mitten av poolen.. kolla min tråd för inspiration om det hjälper :crysmile:
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Pergola/Paviljong har man väl främst för att skydda mot starkt solljus mitt på dagen?
Men jag förstår hur du tänker, att få det "lounge-aktigt". Frågan är väl om du ser pergolan mer som en design grej eller funktionellt tillskott i trädgården?

Ett elegant parasoll, loungemöbler och en "kort vägg"/avdelare som skapar ett rum i rummet kanske räcker?
Ja precis, jag vill ha det lounge aktigt. Pergolan skuggar ju inte och där har man ju fördelen att man kan sätta en utdragbar duk om man vill ha skugga/skydd. Det blir också mer ombonat och man kan hänga saker i den.
En paviljong däremot skuggar hela tiden men har fördelen att man kan inreda på ett annat sätt och låta saker stå ute eftersom det står skyddat mot regn.

Helt klart är det en estetisk fråga också!
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Var det smidigt med lasern? Vad heter modellen?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
mahne mahne skrev:
Var det smidigt med lasern? Vad heter modellen?
Mycket smidigt! Fantastiskt bra när man vill förhålla sig till redan existerande nivåer någonstans då man kan nolla och använda det som referens… Kommer inte ihåg vad den heter, kan kolla när jag kommer hem!
 
Då ska vi se, här kommer lite uppdateringar igen! Har nu äntlig börjat lägga trall och började först med den nedre sektionen… Sätter dolda trallskruv denna gången och måste säga att jag är imponerad! Köpte Hecos billiga (249kr) verktyg till detta samt rostfria A4 skruv. Får väl se hur bra det håller i längden dock… :)

Kompletterade med lite snedstag vid stolparna för ökad stabilitet.
Trästomme till altan under konstruktion, svart markduk och stenar på marken, trädd bakgrund, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och på med markduk för att kväva allt som vill växa därunder, är envetna hallonbuskar som gärna vill växa här och det känns som att inget tar kol på dom. Men nu tror jag dom kommer få det jobbigt att överleva! ;)
Trädäcks ramkonstruktion nära slutförande, med studsmatta i bakgrunden, under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen på nedre sektionen lagd, cirka 4x7meter
Trädäck med pool, utemöbler, personens skugga, soligt väder, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte en trallskruv så långt ögat kan nå!
Lite besviken på trallvirket tyvärr, var ganska förberedd på att det skulle vara dåligt dock så blev inte förvånad. Men ändå tråkigt när man måste lägga bort hälften av brädorna, kommer fota och skicka till Derome (som var dom jag handlade av) att jag inte tänker betala en krona för det som jag anser är för dåligt. Sen får dom komma med nytt material för det som är dåligt… och ta tillbaka det andra om dom vill, vill dom inte det kan jag använde virket till baksidan av planket. Får se vad dom säger…
Ett trägolv utomhus, perspektiv mot stolar och staket i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska jag försöka mig på att täcka sargen runt poolen med stående 28x45 ribbor. Tror det kan bli en snygg detalj. Har även dragit fram slang och el. Skall bygga en ”låda” typ, där jag skall montera en fontän som sprutar ner i poolen. Samt inhusera strömförsörjning till poolbelysningen samt trappbelysningen jag ska ha. Har beställt LED strip och en Shelly Rgbw2 som jag skall fälla in i trappnosen på alla steg och som sedan skall gå att styra via mobilen. Kommer också vara kopplat till atomuret i elcentralen så det tänds samtidigt som allt annat. :)
Trädäck och rund ovanmarkspool i hemträdgård, soligt väder, gröna träd, hus med veranda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här skall det upp ett mindre ”staket” mellan den lägre och övre delen. Det kommer bli som en låda. Där skall jag ha en TV som går att hissa upp och ner för att kunna sitta i pergolan och kolla på sport eller annat.
Trädäck under konstruktion med bjälklag, verktyg, trädgård och pool synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för stunden. Får se hur mycket mer jag hinner med dom närmsta dagarna, det är mycket småpill och allt tar en jädrans tid. Men det får det göra, för att det ska bli bra! :D
 
  • Gilla
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
Har gjort klart trappan på ena sidan nu. Mycket pill med regelverket då man kör dolda skruv som snedskruvas. Blir lite annorlunda placering av regelverket när man ska ha fris. Utomhuspool med blått vatten, omgiven av skadad trätrall och grönt gräs, under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trätrappa till pool, soligt, gräsmatta, utomhusmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck under konstruktion nära en uppblåsbar pool, verktyg och byggmaterial utspridda. Solig dag utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började även pilla med regelverket för mina stående ribbor jag vill ha runt poolen. Det var lite meckigt men jag tror jag är något på spåren nu. Ställde 28x45 som jag skruvade fast ner i trallen.
Trädäck under konstruktion, verktyg och material synliga, uppblåsbar pool och flotte i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan figursågade jag trallbrädor i samma form som poolen. Så att jag fick den runda formen emellan.
Träveranda, omonterade möbler, uppackade kartonger, plastmugg, simbassäng, snygg sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde det hela vägen, uppe och nere.
Trädäck med verktyg och ovanjordspool under solig himmel. Konstruktion eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tada…. :love: Nu ska jag bara komma på hur jag ska fästa dom på ett vettigt sätt också. Jag kommer nog faktiskt att testa kardborreband! Klistrar en remsa uppe och nere och sedan motsvarande på ribborna. Dom ska ju bara vara där för syns skull.
Funderar på om jag ska lasera ribborna sedan, i svart eller grått… :thinking: För att framhäva poolen från den övriga altanen. Får se hur jag gör med det.
 
  • Trädäck under konstruktion, verktyg utspridda, uppblåsbar pool med barn som simmar, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 11 till
  • Laddar…
Dåligt med uppdateringar senaste tiden! Men det beror på att det går långsamt framåt… jag har ingen stress för att bli klar en viss tid, utan försöker hellre tänka igenom det jag bygger för att det ska bli som jag vill och samtidigt bli bra! Midsommar och 2barn begränsar ju också tiden man hinner greja!
Dessutom var jag tvungen att be derome skicka ny leverans med trall då den första var katastrof och jag kunde bara använda kanske 40%… andra leveransen öppnade jag bara och konstaterade att det här kan dom ta tillbaka med en gång! Efter tredje leveransen och krav på att dom faktiskt måste kontrollera vad dom skickar annars går jag vidare så fick jag faktiskt en bättre leverans till sist!

Satte stående trall som kjol på altanen. Fortsatte med mina dolda trallskruv även här.
Utomhus däck med pool, staket, stolar, byggmaterial och verktyg i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte kardborreband för dom stående ribborna som test. Återkommes snart med ett nytt inlägg rörande just detta!
Utomhuspool med trätrall, flytleksaker, stege och solstolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck med ovanmarkspool, leksaker, verktyg och grönska, i soligt, hemtrevligt utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnrutschkana, uppblåsbar pool, trädäck under konstruktion, leksaker, bakgård, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhuspool, träterrass, leksaker, grön barnskottkärra, blå uppblåsbar pool, byggmaterial, växter, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är mitt specialverktyg för att måla en linje runt hela poolen 1cm ut från själva poolkanten.
Träklossar på trägolv, naturlig textur, konstruktion eller hantverk, ljusa toner, utomhus eller på altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde ta kort på när den faktiskt användes! Men ni fattar nog, höll än penna i framkant och drog den sedan längs med poolen för att få samma kontur runt hela som jag sedan kunde såga efter!
En hand bygger en träkonstruktion vid en pool med blått vatten och en rutschkana i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
Gällande dom stående ribborna! Utomhuspool, trätrall, simleksaker, vilolägenheter, grönska, soldäck, stegar, underhållsredskap, avkoppling, hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så satte jag först svart markduk bakom för att hålla glipor som blir när det torkar svart utan att man ser det som är bakom!
Svart meshskärm fastsatt vid träkonstruktion, utomhus, solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte sedan en remsa kardborreband i övre och undre kant. Satte sedan motsvarande på varje ribba, för att till sist bara trycka dit dom!
Trätrall vid poolkant, blå pool, trappa ned, verktyg och måttband på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket ju blev riktigt fint!
Trätrall och sittbänk nära poolkant, soligt, utomhus, byggarbetsplats i bakgrunden, obehandlat trä, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tills det blev blött, sen varmt, och expanderade samt torkade, vilket fick allt att röra på sig (givetvis).
Träplankor och gummimatta nära varandra, makrofoto, texturer, kontrast mellan mjukt och hårt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmet släppte då mellan kardborreband och trät.
Trädäck med svart fiberduk i springan, suddig bakgrund, soligt ute, skarpt förgrundsfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor närbild, svart kabelliknande objekt löper genom mitten, oskarp bakgrund med grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta!? Har ni några idéer så säg gärna till! Jag funderar på att limma fast kardborre remsan med svart bostik!

Eller ska man helt sonika limma ribborna direkt?? Det känns lite fel att göra så dock. Eller vad tycker ni?
 
Varför inte skruva?
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Häfta fast bandet i de liggande reglarna?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Häfta bandet i kanten sedan lägga spalt på 2mm mellan sående brädor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.