Fint! Hade ni problem med fallen med så stora plattor, givet att det är fall både åt duschen till och mot badkaret? Vår snickare trilskas lite med det och tycker vi ska ha mindre plattor (vi har 60*60, han vill 30*30 och mindre), och menar att det blir svårt i vårt lilla badrum att få det snyggt (6kvm stort).
 
F falkn skrev:
Det är en Tece safety bag som ansluts mot tätskiktet. Finns instruktioner för de flesta tätskiktsfabrikat nu. Där är en påse runt hela fixturen som mynnar ut runt
spolknapp och spolrör. Både plywood och gips går sen förbi helt.

Geberits modell är ju hela framsidan öppen innanför tätskiktet då deras tanke är att den ska vara utbytbar utan att bryta tätskikt. Det bygger också på att plattsättningen följer det urtaget vilket blir jäkligt fult och begränsar val av plattor. Den är också ca 2000 kr dyrare än Tece, dock har du fler spolknappar att välja på då många fabrikat passar Geberit.
Tack för tipset! Kände inte till den lösningen tidigare. Men om cisternen går sönder så får man riva alltsammans? Såg att de hade 25 års garanti i och för sig.

Man skulle väl i Geberits fall kunna skita i att följa urtaget och kakla över skarven om man tillser att man har en hög med reservplattor liggandes den dagen man behöver byta cisternen? Eller kanske svårt att ta bort de enskilda plattor som överlappar utan att skada tätskiktet under?
 
F falkn skrev:
Badrum plan 2 - Slutresultat
Här kommer utlovade bilder på slutresultatet. Det kvarstår fortfarande inklädnad av hanbjälkarna, men detta kommer göras i samband med övriga sådana på plan 2 när allt är färdigmålat där uppe. Förmodligen någon gång under hösten. Där är maskeringstejp på någon downlight också ser jag nu. Glömt rycka tejpen efter bättring.

I bilderna nedan är även badkaret på plats. Det är ett Bathlife Trygg 1700 mm långt. Vi har även spegel på plats vilket är en vanlig 6 mm spegel med slipade kanter, limmade upp denna. Vi har också pendeln vid kommoden uppe som kommer från Broste Copenhagen. WC-skålen var nog på plats i tidigare bilder, men det är en Duravit Starck ME Compact (samma som på plan 1)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Ja men det var snyggt!
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Tack för tipset! Kände inte till den lösningen tidigare. Men om cisternen går sönder så får man riva alltsammans? Såg att de hade 25 års garanti i och för sig.

Man skulle väl i Geberits fall kunna skita i att följa urtaget och kakla över skarven om man tillser att man har en hög med reservplattor liggandes den dagen man behöver byta cisternen? Eller kanske svårt att ta bort de enskilda plattor som överlappar utan att skada tätskiktet under?
Ja, i så fall. I mitt fall kan jag öppna upp bakifrån. Kan inte riktigt se vad det är som skulle gå sönder som inte kan repareras inifrån via spolknappen. Resterande är ju bara en stålram och en plasttank.

Visst kan man kakla över allting, men då tycker jag Teces är bättre. På Geberit får du med en skiva du kaklar över som skruvas fast på fixturen. Du får ju en mycket stabilare (och förmodligare tystare) lösning om hela skivbeklädnaden går förbi.

R Robris skrev:
Fint! Hade ni problem med fallen med så stora plattor, givet att det är fall både åt duschen till och mot badkaret? Vår snickare trilskas lite med det och tycker vi ska ha mindre plattor (vi har 60*60, han vill 30*30 och mindre), och menar att det blir svårt i vårt lilla badrum att få det snyggt (6kvm stort).
Det går ju inte att ha allmänfall med så stora plattor. Golvet är plant förutom runt brunnarna där det är kuvertskurna fall på ca 10 mm d.v.s. runt 1:50 eller strax däröver. 60x60 går inte heller. 30x30 i kombination med mindre plattor i dusch kan gå att få till hjälpligt, men det blir aldrig snyggt. Det går såklart bra om allting faller mot samma håll, men ofta har man duschen i ett hörn och få får man en knäck någonstans. Enda gången det funkar är med linjär avvattning längs en hel kortsida t.ex.
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd att följa och läsa, du har gjort ett fantastiskt jobb, hatten av!

Är nyfiken på hur ni har gjort med plåtarbeten/fogning runt fönsterna på utsida, ser ut att "bara" vara någon typ av mjukfog och fönsterbleck.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Kul tråd att följa och läsa, du har gjort ett fantastiskt jobb, hatten av!

Är nyfiken på hur ni har gjort med plåtarbeten/fogning runt fönsterna på utsida, ser ut att "bara" vara någon typ av mjukfog och fönsterbleck.
Stämmer. Bara underbleck i nedankant och en fasadfog mellan fönster och tegelfasaden. Det är ju en ventilerad skalmur bara.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Vi använde TEK fixturen då man ej behöver bryta tätskiktet om man behöver åtgärda problem/läckor. (tror att försäkrings bolagen i Norge kräver att denna fixtur används vid byggnad/ombyggnad)
Dessvärre så var var vår vägg inte tillräckligt djup så en del av fixturen sticker ut. Vi la till en uppgradering till fixturen som drar ut luft ur toa stolen efter användning ger även ledljus vid natt besök. (Tapwells spolplatta är ej kompatibel med detta tillägg) En person installerar eller renoverar ett vattenavledningssystem eller badrum i ett byggprojekt. Verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person installerar eller renoverar ett vattenavledningssystem eller badrum i ett byggprojekt. Verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klaugust Klaugust skrev:
Superfint! Väldigt imponerande! Uppskattar särskilt att wc-fixturen faktiskt byggdes in i väggen och inte fick en utanpåliggande låda, då kan man lika gärna ha en vanlig toastol tänker jag... Vad är det för fixtur och hur gjorde du med tätskiktet? Är det en sådan fixtur man ansluter mot tätskiktet? Behöver den vara permanent åtkomlig från klädkammarsidan eller kan man sköta all service framifrån?

Vi är i en liknande situation (vill slippa utanpåliggande låda) och har tittat på Geberit Duofix TEK med inbyggd tätningsmanschett men tittar gärna på alternativ!
[länk]
Har precis blivit klar (nästa) med badrummet. Använde Geberit TEK. Dessvärre så är min vägg ej djup nog så ”lådan” bor

Klaugust Klaugust skrev:
Superfint! Väldigt imponerande! Uppskattar särskilt att wc-fixturen faktiskt byggdes in i väggen och inte fick en utanpåliggande låda, då kan man lika gärna ha en vanlig toastol tänker jag... Vad är det för fixtur och hur gjorde du med tätskiktet? Är det en sådan fixtur man ansluter mot tätskiktet? Behöver den vara permanent åtkomlig från klädkammarsidan eller kan man sköta all service framifrån?

Vi är i en liknande situation (vill slippa utanpåliggande låda) och har tittat på Geberit Duofix TEK med inbyggd tätningsmanschett men tittar gärna på alternativ!
[länk]
 
S SWE421 skrev:
Hej,
Vi använde TEK fixturen då man ej behöver bryta tätskiktet om man behöver åtgärda problem/läckor. (tror att försäkrings bolagen i Norge kräver att denna fixtur används vid byggnad/ombyggnad)
Dessvärre så var var vår vägg inte tillräckligt djup så en del av fixturen sticker ut. Vi la till en uppgradering till fixturen som drar ut luft ur toa stolen efter användning ger även ledljus vid natt besök. (Tapwells spolplatta är ej kompatibel med detta tillägg)[bild] [bild]




Har precis blivit klar (nästa) med badrummet. Använde Geberit TEK. Dessvärre så är min vägg ej djup nog så ”lådan” bor
Hej! Vad har ni för väggdjup och vad tror ni hade krävts för att kunna montera den utan utanpåliggande låda? Enligt monteringsanvisningen ser det ut som att man behöver ha en vägg med 145-reglar men ni hade mindre än detta då?
 
Hus byggt 86.
95mm regel. Avlopps placeringen ställde också till det då en golv regel definierade var avloppet kunde sitta.

Klaugust Klaugust skrev:
Hej! Vad har ni för väggdjup och vad tror ni hade krävts för att kunna montera den utan utanpåliggande låda? Enligt monteringsanvisningen ser det ut som att man behöver ha en vägg med 145-reglar men ni hade mindre än detta då?
S SWE421 skrev:
Hej,
Vi använde TEK fixturen då man ej behöver bryta tätskiktet om man behöver åtgärda problem/läckor. (tror att försäkrings bolagen i Norge kräver att denna fixtur används vid byggnad/ombyggnad)
Dessvärre så var var vår vägg inte tillräckligt djup så en del av fixturen sticker ut. Vi la till en uppgradering till fixturen som drar ut luft ur toa stolen efter användning ger även ledljus vid natt besök. (Tapwells spolplatta är ej kompatibel med detta tillägg)[bild] [bild]




Har precis blivit klar (nästa) med badrummet. Använde Geberit TEK. Dessvärre så är min vägg ej djup nog så ”lådan” bor
 
Hur går/gick tankarna kring placering av karet framför fönstersmygarna, angående avduschning efter bad?
Min första tanke var att tassa bort till takduschen men såg sedan att handusch fanns i badkarsarmaturen, så...?
 
M Mikedigitize skrev:
Hur går/gick tankarna kring placering av karet framför fönstersmygarna, angående avduschning efter bad?
Min första tanke var att tassa bort till takduschen men såg sedan att handusch fanns i badkarsarmaturen, så...?
Jag tror inte det var något vi direkt diskuterade. Placeringen framför fönstren är främst estetisk och den som ger bäst rymd då duschens placering är given.

Det är tätskikt anslutet till fönstren så det går ju att skölja av sig där, men skulle tro att man väljer att gå in i duschen. Slangen funkar bra till barn, men framför allt har jag nog tänkt att den är bra att ha vid städning av badkaret.
 
F falkn skrev:
Jag tror inte det var något vi direkt diskuterade. Placeringen framför fönstren är främst estetisk och den som ger bäst rymd då duschens placering är given.

Det är tätskikt anslutet till fönstren så det går ju att skölja av sig där, men skulle tro att man väljer att gå in i duschen. Slangen funkar bra till barn, men framför allt har jag nog tänkt att den är bra att ha vid städning av badkaret.
Ok. är främst fönstret jag tänker på. får upp bilder på svartmögel på målade fönster i främst hyreslägenheter där badkar stod i anslutning till fönster; worst case senario
 
M Mikedigitize skrev:
Ok. är främst fönstret jag tänker på. får upp bilder på svartmögel på målade fönster i främst hyreslägenheter där badkar stod i anslutning till fönster; worst case senario
Tvålrester kan vara en grogrund för mögel på alla ytor. Att det är vanligast vid fönster beror på den naturliga köldbryggan som sänker temperaturen och höjer RF. Förmodligen mer problem i äldre hyresrätter med låg temperatur och dålig ventilation.
 
F falkn skrev:
Tvålrester kan vara en grogrund för mögel på alla ytor. Att det är vanligast vid fönster beror på den naturliga köldbryggan som sänker temperaturen och höjer RF. Förmodligen mer problem i äldre hyresrätter med låg temperatur och dålig ventilation.
Och hyresgäster…. -”Han beter sig som han hyr stället” :p
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
F falkn skrev:
Tvålrester kan vara en grogrund för mögel på alla ytor. Att det är vanligast vid fönster beror på den naturliga köldbryggan som sänker temperaturen och höjer RF. Förmodligen mer problem i äldre hyresrätter med låg temperatur och dålig ventilation.
Möglet trivs där det är fuktigt. Kalla ytor med dålig ventilering kan göra att fukten i inomhusluften kondenserar. Märks särskilt tydligt i badrum och då på fönster, kalla ytterväggar och i väggvinklar.
Min syster hade ränder av svartmögel mitt på tapeterna i vardagsrummet där det var köldbryggor genom ytterväggen. Hon bor i villa från tidigt 70-tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.