Installera LLVP och skaffa badrumsmatta borde väl sänka kostnaden om det bara är kostnaden du vill åt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
har energi övervakning på olika grupper i huset. I förra veckan hade jag golven avstängda när jag ändå var borta. Och det ligger inget annat på gruppen som påverkas av ens frånvaro
Byt till Ebeco termostat med wifi-styrning och så ser du förbrukning direkt i appen och kan ställa in program som sänker graderna på natten när du sover. Förra veckans sammanlagda förbrukning 12,7kw/h, gäst-wc 23grader, badrum 25grader. Platta på mark från 1975.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men igen, är det skadligt att stänga av den helt?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Hej,
Jag har gjort en kalkylering att dessa golv under sommarhalvåret ligger och drar ca 30kW per dygn. Jag tycker de känns väldigt mycket! Golven är trots allt bara 20C.
Utgår från att du menar 30kWh per dygn? Det skulle i så fall vara en effekt på 1250W. Det verkar helt orimligt att ett golv som drar över 1kW skulle vara 20C på sommaren om du inte bor där det är permafrost.
 
Vad har du för golvvärme? På vår kan man se förbrukningen. Och om du går in i installatör menyn kan du se hur många watt.
 
  • Digital termostat visar energiförbrukning i kilowattimmar och drifttid, vecka 23, vit väggmonterad design, EBECO märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatvisning, "EBECO", installerad effekt 400 W, knapp för bekräftelse, indikeringslampor, vita väggram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Hej,
Jag har ett hus som är byggt -98 där man i badrummet och tvättstugan i källaren valde att lägga el-värmegolv (ca 25kvm). Jag har gjort en kalkylering att dessa golv under sommarhalvåret ligger och drar ca 30kW per dygn. Jag tycker de känns väldigt mycket! Golven är trots allt bara 20C. Så min gissning är att jag skickar de mesta rätt ner i marken… någon som har några vettiga förslag på lösningar som inte ruinerar oss?
Var försiktig med dina siffror innan du agerar. Hur jag än tolkar dina 30kW per dygn (fel på enheterna) så låter det konstigt. Läs på om hur energi mäts så att du inte gjort något misstag. Lycka till!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men igen, är det skadligt att stänga av den helt?
Det som talas om som ett problem är att marken under huset värms upp och den absoluta luftfuktigheten under plattan ökar. När man sedan stänger av så kallnar golvet före marken och fukten kondenserar mot plattan. Det som i analogi med detta också beskrivs som ett problem är när endast en del av plattan är uppvärmd med golvvärme. Då vandrar den fuktiga luften utåt och det bildas kondens under plattan i angränsande rum. Därmed finns det några slutsatser man kan dra:

1. Om det är problem när man stänger av så är det övergående. Plattan kallnar och torkar så småningom.

2. Om det är problem när man stänger av så är det mycket större problem att ha golvvärme på bara en del av plattan.

3. Problemet gäller främst en oisolerad platta. Och så byggde man vanligen inte 1998.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Hej,
Jag har ett hus som är byggt -98 där man i badrummet och tvättstugan i källaren valde att lägga el-värmegolv (ca 25kvm). Jag har gjort en kalkylering att dessa golv under sommarhalvåret ligger och drar ca 30kW per dygn. Jag tycker de känns väldigt mycket! Golven är trots allt bara 20C. Så min gissning är att jag skickar de mesta rätt ner i marken… någon som har några vettiga förslag på lösningar som inte ruinerar oss?
Har du ingen termostat ? Har du termostat kan du sänka värmen så spar du energi prova dig fram vilken gradinställning som är bra
 
Hela vår källare på 140 m^2 har elgolv. Det relativt nyrenoverat (<10 år) med stor tvättstuga, spa, gym, förråd mm, så vi använder det en hel del. Vi flyttade hit förra året och i höstas satte jag in en luftvärmepump i ena ändan och några mindre fläktar för att sprida värmen. Golven har varit avstängda sedan dess och det har varit OK värme hela vintern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Termostat sparar ingen el när värmen ligger under golvet. En eller två billiga värmefläktar från Jula löser lätt problemet och du värmer då inte tonvis med grus och jord under huset. Miljöpartiets el kommer i många år att vara tokdyr och värre blir det då 2 statsstödda experiment med vätgasstål kommer igång som ren miljöpartistisk plakatpolitik
Luftvärmepump som klarar ge bra värme även vid lägre innetemperatur är en bättre lösning.

Torka tvätt inne i källaren är idag en dålig ide man höll på med på 60-talet när man hade en oljepanna som värmde hela källaren genom spillvärme från pannan.
Modern torktumlare torkar bort den mesta fukten. Att den lilla fukt som finns kvar i tvätten och torkas bort ute skulle ge pollenallergi låter som en ide från en stråltant typ " stäng av internetroutern på natten annars dör du av strålning". Har själv stark pollenallergi för bl.a björk och gråbo men har aldrig haft några problem av att hela tvätten utan torktumling torkas utomhus.
Är det så illa med allting så är det bättre att byta till ett lämpligt hus som klarar alla krav än att till dyr kostnad kämpa emot naturens lagar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag kör golvvärmen i bägge badrummen 2h på morgonen på vintern och jag har oisolerad platta från -89. Inga problem med detta, en matta på golvet gör susen resten av dygnet. Att jag kör den på morgonen är för att torka upp badrummet efter morgonduscharna. Värmen hinner ju i praktiken inte gå ned i plattan då värmeslingorna ligger strax under kaklet.

Jag har inte exakt koll på energiåtgången, men jag uppskattar det till runt 2 kWh per dygn baserat på strömåtgången i min elmätaravläsning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Detta med hur termostaten jobbar har att göra med hur långsamt golvet värms. Det brukar vara en mer avancerad regleralgoritm för golvvärme än för element. Och det brukar vara värmen i golvet som regleras. Jag har läst i manualen till en termostat som hade möjligheten att reglera antingen med temperaturgivare i golvet eller bara i luften att den senare fanns för att erbjuda en sämre nödlösning ifall temperaturgivaren i golvet gått sönder. Så fortsätt att reglera temperaturen i golvet snarare än luften.

Sedan är en viktig punkt för att hålla nere elförbrukningen att alltid stänga dörren till det utrymme som har golvvärme. På så vis behöver man inte värma intilliggande rum med den dyra värmen. Om det är en tvättstuga och det inte finns bra ventilation eller avfuktare kan man givetvis behöva öppna när tvätten torkar. Men i det fallet är en avfuktare en bättre lösning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Har en avfuktare stående i badrummet året runt.
Stänger jag däremot av golvvärmen hamnar vi på ca 15-16 grader i rummen då de är helt under mark
En lösning skulle kunna vara att sätta in en luftvärmepump. Jag gjorde det i garaget som har en oisolerad platta och där var jämt fuktigt. Torrt som snus efter installation av LVP. Och varmt också då, för låg energikostnad. Bör också hjälpa mycket vid torkning av tvätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
En lösning skulle kunna vara att sätta in en luftvärmepump. Jag gjorde det i garaget som har en oisolerad platta och där var jämt fuktigt. Torrt som snus efter installation av LVP. Och varmt också då, för låg energikostnad. Bör också hjälpa mycket vid torkning av tvätt.
Luftvärmepump och avfuktare har delvis överlappande användningsområden. Men inte helt. Om man värmer med en luftvärmepump så sjunker relativa luftfuktigheten precis lika mycket som den gör om man värmer på annat sätt. Inget vatten försvinner ur luften men eftersom varmare luft kan hålla mer vatten så sjunker den relativa fuktigheten. Att värma är ett välfungerande sätt att få torrare i ett garage eller i en källare. Men det är ensamt inte ett bra sätt att torka tvätt. I det fallet är en avfuktare effektivare.

Ett svar på den ursprungliga frågan är att en luftvärmepump kommer att ge en billigare uppvärmning än värmegolvet. Men det ger inga fördelar när man torkar tvätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Luftvärmepump och avfuktare har delvis överlappande användningsområden. Men inte helt. Om man värmer med en luftvärmepump så sjunker relativa luftfuktigheten precis lika mycket som den gör om man värmer på annat sätt. Inget vatten försvinner ur luften men eftersom varmare luft kan hålla mer vatten så sjunker den relativa fuktigheten. Att värma är ett välfungerande sätt att få torrare i ett garage eller i en källare. Men det är ensamt inte ett bra sätt att torka tvätt. I det fallet är en avfuktare effektivare.

Ett svar på den ursprungliga frågan är att en luftvärmepump kommer att ge en billigare uppvärmning än värmegolvet. Men det ger inga fördelar när man torkar tvätt.
Fast det stämmer inte helt att en LVP enbart värmer upp med bibehållen luftfuktighet i relation till temperaturen. Den avfuktar också.
I mitt garage har den relativa fuktigheten blivit lägre än vad jag tex har inomhus, trots att jag har en lägre temperatur i garaget.
I vintras hade jag tex 30% RF vid 16 grader i garaget och inomhus hade jag också 30% fast vid 22 grader. Den absoluta fuktigheten var alltså också lägre i garaget. Innan jag skaffade den så var det jättefuktigt där.

Många LVP har dessutom en avfuktarfunktion som varken värmer eller kyler.

Så även om en LVP inte är lika effektiv som en bra avfuktare, så kommer en modern sådan ha stor effekt i de fall man önskar både ett varmare och torrare klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.