F
tensiden tensiden skrev:
Ha! Jag betalar gärna för att slippa sitta instängd i en hyresrätt och irritera mig på en hyresvärd som inte hanterar det som behövs, grannar som röker inomhus så det stinker inne hos mig, festar om nätterna och övar trumpetsolon om dagarna.



Då sitter jag ändå i ett hus där vi lätt kan plöja ner ytterligare en miljon eller två i renoveringskostnader, där det finns rutten panel, halva takpannor som borde bytas, elkablar som är avklippta så ett par rum är utan ström helt och hållet osv. Kort sagt, massor att fixa. Fortfarande bättre än alternativet, för jag njuter av de positiva bitarna istället för att bara älta det negativa. (y)
Det är lite som att vara anställd mot att driva eget bolag. Det kan vara lite läskigt men man är mer fri, får större belöning, lär sig massor och allt blir en konsekvens av vad man gör och inte gör. Man är sin egen chef med allt vad det innebär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Jag är av åsikten att det finns två olika typer av människor, den ena gruppen gillar att fixa saker, den andra vill bara bo problemfritt någonstans.

Det finns inte någon grupp som är bättre än den andra, de har bara olika personlighetsdrag.

Grupp nummer 2 ska antingen bo kvar i en hyresrätt där någon tar hand om saker som går sönder, eller om de ska bo i hus så ska de köpa en nyproducerad villa med garanti.

Den andra gruppen kan, (men gör det inte alltid ) migrera pga ekonomiska eller nödvändiga (läs det regnar in) skäl mot den första gruppen och börja fixa saker.

Vissa i grupp 2 migrerar aldrig men bor kvar ändå, de känns lättast igen pga pressenningen på taket eller högar med cyklar och bråte i trädgården.

Det positiva är att nu när saken sätts på sin spets så kommer ni få reda på vilken grupp ni tillhör. Detta är skrivet med all välmening, jag tror att livet skulle bli så mycket enklare för många människor om de bara funderade ut vem de egentligen är, inte vad de tror att de är.
 
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
Kände samma sak när vi flyttade in i vårat hus för ett år sedan. Föregående ägare (som bara ägt huset tre år) hade inte lyft ett finger med någonting i huset. Vissa fasadbrädor behöver bytas, det behöver målas, taket behöver tvättats, takplåt vid utbyggnaden behöver fixas, hängrännor behöver rättas till m.m.

Hade panik först och kände att allt behövde fixas på en gång vilket ledde till att första sommaren i huset bara blev stressig, ville ha tillbaks lägenheten.

Nu trivs vi jättebra, har insett att allt inte behöver göras på en gång. Tar det viktigaste först lite pö om pö, det får ta sin tid. Huset kommer inte rasa ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E
Andas njut, få saker är akuta.
Vi flyttade in för 10 år sen och sa att köket behöver vi byta, 10 år senare sitter köket kvar, lite uppgraderade vitvaror och lite fler skavmärken efter våra 2 barn men helt och funktionellt. Snart blir det byte dvs 4-5 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Det där med "riskkonstruktion" är i princip bara ett sätt för säljare och/eller besiktningsman att friskriva sig för eventuella framtida problem.
Skulle en genomsnittlig besiktningsman besiktiga ett hus som stått i 200 år hade besiktningsprotokollet haft texten "riskkonstruktion" för alla rum och delar av huset, men huset kommer säkert att stå kvar om 100 år utan några större renoveringar.
Du har inte skrivit hur gammalt huset är och dess konstruktion (t.ex. platta på mark, atriumhus med plant tak, torpargrund, källare) det underlättar för dem som vill ge råd.
Lycka till, och ta tid för annat än huset, huset lär inte springa iväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Chilla ta det lugnt. Huset har stått lika länge sen den byggdes tills ni köpte den, den kommer stå minst lika länge till.

Ta små steg planera vad som behöver fixas, större renoveringar som ni anser behöver ta in hantverkare börja spara pengar. Mindre grejjer kolla youtube. 99% som man anser är akut är inte akut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hello, som alla skriver, en sak i taget. Huset har inte panik, men ni har.. men ta det lugnt. Ett råd ang fågelskiten, vet hur det är. Vidrigt. Men bästa tipset ever jag fått är GUMMIORMAR! Köp ett gäng, finns i välsorterade webshoppar eller Jula, granngården etc. Fåglar hatar ormar. Släng ut dom här och var så är ni fågelfria sedan!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Börja med att bo in er. Som någon skrev tidigare, om det inte brinner eller står en vattenpelare rätt upp i en egentillverkad fontän mitt på golvet, ta det lugnt. Så småningom kan du och sambon göra noteringar om vad som känns mest akut att göra, och gör åtgärderna tillsammans. Stärker bandet mellan er, mellan er och huset och blir roligare på alla nivåer. ALLA, även helt nya hus, kräver åtgärder, men det är nästan aldrig urakut, så bo in er!
Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Har gjort ditt misstag, försökte verkligen gilla huset vi köpte och fixa mycket i det. Kärleken till huset infann sig aldrig den dåliga känslan fanns kvar. Sålde och letade efter ett annat och nästa hus har vi haft i 30 år och älskat. Nu säljs det och ett nytt liv med nytt hus väntar där jag hoppas att jag också kommer trivas och stanna länge. Prata med din sambo hon kanske har samma känsla. Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Är det något ett husägares lärt mej så är det tålamod, man kan inte göra allt på en ggr och saker gå sönder.
Vi skrev en lista, prioriterade den efter bla akuta problem, sen ett eller fler projekt per år, 10 år framåt. Det hjälpte mej att slappna av och inte bara se allt som komma ska, allt ska göras men nu kan min hjärna släppa det för framtiden.
Sen helt ärligt så är jag projektledaren, dvs letar saker online, kollar tapeter, letar rea, köper när det är dax, räknar på mått och sen får min man bygga det, han har sin starka sida och jag har min.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det där med "riskkonstruktion" är i princip bara ett sätt för säljare och/eller besiktningsman att friskriva sig för eventuella framtida problem.
Skulle en genomsnittlig besiktningsman besiktiga ett hus som stått i 200 år hade besiktningsprotokollet haft texten "riskkonstruktion" för alla rum och delar av huset, men huset kommer säkert att stå kvar om 100 år utan några större renoveringar.
Du har inte skrivit hur gammalt huset är och dess konstruktion (t.ex. platta på mark, atriumhus med plant tak, torpargrund, källare) det underlättar för dem som vill ge råd.
Lycka till, och ta tid för annat än huset, huset lär inte springa iväg.
När vi köpte hus 2003 (gård) på landet byggt kring 1850 så var nästan precis varje undersökt detalj behäftad med risker. Det fanns två riktiga problem bland dessa tjogtals utpekanden som vi åtgärdade direkt och dyrt (ett var enda duschrummet med våtmatta som inte satt fast på särskilt många ställen)

Det fina i kråksången är att vissa risker bedömdes kunna bli större i samband med en eventuell åtgärd, därför att man stör något som de facto fungerar och inte skapat akuta problem på många år. Det är alltså just inte tänkt som ”åtgärda snart” utan känns mer som ”titta här står det ju” om något skulle hända, trots att risken kan vara nästintill obefintlig.

Så trots att vi varje år gör rejält med underhåll och ovanpå det emellanåt lite mer konkret renovering, har vi fortfarande inte gjort något med eller tänkt göra något med de flesta av riskkonstruktionerna. Och vi bor kvar 20 år senare i ett bra hus, med sina förtjänster och sina mindre bra egenskaper…

(Jag kan bli mer orolig för att läget skaver, för det kan man inte göra så mycket åt på ett befintligt hus - även om man redan för hundrafemti år sedan flyttade hus på vinterisarna!)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
(Jag kan bli mer orolig för att läget skaver, för det kan man inte göra så mycket åt på ett befintligt hus - även om man redan för hundrafemti år sedan flyttade hus på vinterisarna!)
Cykelavstånd till staden?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Några visdomsord jag tagit med mig genom livet:
Inget blir nånsin så bra som man tror, men inget blir heller så dåligt som man tror.
 
  • Gilla
  • Älska
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Som husägare måste man lära sig en sak direkt, blunda.
Rom byggdes inte på en dag.

Så länge taket är tätt, vatten/avlopp fungerar, el fungerar och inget läcker in så är det oftast lugnt.

Fokusera sedan på en PRIO-lista. Vad är viktigast? Vad är ni i mest behov av? Kan något gå sönder väldigt snart? Åtgärda detta snarast. Visuella förbättringar är oftast lågt prioriterade för någon utan buffert.

Med det sagt, så ska man totalrenovera ett hus krävs det MÄNGDER av tid och hjälp av vänner. Annars kommer det ta väldigt lång tid. Har man 0 kunskap, tar det ännu mer tid. Alla människor är inte byggda/skapta för arbete varje helg och långa vardagar.

Ingen kommer göra det åt er, om ni inte har massa pengar o kan anlita hantverkare. Men lät inte så.

Men, tar man sig tiden att lära sig och vågar göra fel... så kommer det lösa sig tillslut. :)
Med google och youtube kommer ni långt. De flesta har säkert också någon bekant som är hantverkare, rådfråga dem om de är duktiga.

Själv renoverar jag och rustar upp en gammal skånsk gård på 5000kvm, mestadels ensam men lite hjälp då o då av kompisar och familj. Har bott här 1,5år och avverkat MÄNGDER av punkter och uppgifter.
För varje ny grej man åtgärdar/fixar, så blir stället lite finare och man växer någon cm själv.

Det viktigaste råd jag kan ge är att bara ha några få projekt pågående samtidigt, börja inte överallt.
Om ni börjar nya projekt hela tiden, kommer det bli övermäktigt och suga ur all energi ur både er själva och erat förhållande.

Personligen har jag kombinerat några lågbudgetprojekt med någon större renovering. Då kan man alternera lite och kör sällan fast. När det är varmare ute, gör man trädgårdsjobb/ytskiktrenovering och när det är kallare ute åtgärdar man saker inomhus.

Är man lat, köp lägenhet/radhus istället för villa. Det är enorm skillnad i ansvar och tidsåtgång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Cykelavstånd till staden?
Mer känslan av ”att det inte passar”. Men det kanske hänger ihop med resten av oron som beskrivs i TS startinlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.