mexitegel mexitegel skrev:
Nu är det ju ända en grundläggande skillnad då "bönders" maskinljud är konsekvensen av rationell jordbruksproduktion för att vi ska kunna ha mat på våra bord medans olägenheter från mopeder och fyrhjulingar härstammar från nöjesändamål för sinnessvaga latmaskar som inte sällan är så övergödda att det går fortare att gå över än runt dem. Symptomatiskt för dessa individer ur intelligensreserven är också att de inte kan hantera kritik mot sitt klandervärda beteende utan att bli arga och fara med osanningar om diverse krämpor. Inte sällan röker och skräpar de ner också.

Varje normaluppfostrad människa vet att det hör till allmänt hyfs att inte köra hela vägen ner till stranden utan parkera mopeder och fyrhjulingar på samma plats som andra motorfordon. Rent formellt så får du inte framföra motorfordon på annat än vägar, det gäller till och med elcyklar om du inte har markägarens tillstånd.

Just därför ska man inte knyta näven i fickan utan konstruktivt och korrekt säga vad man tycker och tänker och framförallt ska man föregå med gott exempel. Markägaren kan också sätta upp skyltar om att parkering ska ske på avsedd plats som förstärker budskapet.

Jag ser faktiskt ingen som helst dubbelmoral.
jag sa inget om maskiner till jordbruksproduktion :crysmile: jag vett inte en enda bonde som inte har nån cross eller lek fordon eller rally bilar raggar bilar listan blir lång
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Då så. Jag uppfattade det så. Jag är lite stingslig vid förmodad kritik mot bönder, de är lika viktiga som bin för mänsklighetens överlevnad. Och anfall är alltid bästa försvar.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag sa inget om maskiner till jordbruksproduktion :crysmile: jag vett inte en enda bonde som inte har nån cross eller lek fordon eller rally bilar raggar bilar listan blir lång
Statistiskt säkerställt att bönder har dessa typer av fordon för lekändamål? Jag vet ingen i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är INTE lagligt oavsett om markägaren godkänner det eller inte.
Nu får man skilja på lagligt och förbjudet. Visst, det är inte direkt lagligt att köra i terräng. Men det är inte heller direkt förbjudet. Säg att det är olagligt, men saknar påföljder. (Om markägaren tillåter det).
 
  • Arg
MONTREAL
  • Laddar…
K Kane skrev:
Statistiskt säkerställt att bönder har dessa typer av fordon för lekändamål? Jag vet ingen i alla fall.
ja det är ju dåligt med i stockholm :rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
Fru Uggla
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ja det är ju dåligt med i stockholm :rofl::rofl::rofl:
Du kanske skall ligga lågt med dina analyser.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du kanske skall ligga lågt med dina analyser.
jag jobba med sälj av jordbruks produkter så har nog vart på flera gårdar en dig och själv har motor intresse ser man på svenska cross och enduro förare eliten så är det många av dom som är uppväxta på gård att då kunna tränna hemma är viktigt

samma med rally och andra motorsporter det svårt att få fram nån statestik som du vill ha när det kommer till fordon som inte är reggade
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
jag jobba med sälj av jordbruks produkter så har nog vart på flera gårdar en dig och själv har motor intresse ser man på svenska cross och enduro förare eliten så är det många av dom som är uppväxta på gård att då kunna tränna hemma är viktigt

samma med rally och andra motorsporter det svårt att få fram nån statestik som du vill ha när det kommer till fordon som inte är reggade
Se mitt tidigare inlägg du citerade.
 
E
M maria01 skrev:
jag sa inget om maskiner till jordbruksproduktion :crysmile: jag vett inte en enda bonde som inte har nån cross eller lek fordon eller rally bilar raggar bilar listan blir lång
Känner inte en enda bonde norr till söder som sysslar med sånt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Nu får man skilja på lagligt och förbjudet. Visst, det är inte direkt lagligt att köra i terräng. Men det är inte heller direkt förbjudet. Säg att det är olagligt, men saknar påföljder. (Om markägaren tillåter det).
Påföljden i terrängkörningslagen regleras i 4 §, böter:

Svensk lagtext om förbud mot terrängkörning för att skydda mark utanför jordbruk och skogsbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Text från lag med straffbestämmelser: uppsåt, oaktsamhet, brott, ansvar, böter, lindriga fall undantas. (2017:444)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Gnäll inte hos bonden. Då tar han garanterat bort brygga och möbler. Det blir päråker där istället. Grattis
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Kan hända att Bonden är konflikträdd och tar därför inte upp frågan om terrängkörning.
Det kan ju också hända att bonden har bättre saker för sig, än att störa sig på små skitsaker...
 
  • Gilla
Kajjo och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte fått svar på min fråga.

Är du bonden?

Om ja, sätt upp en skylt.

Om nej, köp en fastighet där du kan begränsa folk tillträde.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fru Uggla och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte bonden, bara en betraktare som ser.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så klart dom kan alla kan men jag menar ju att dom oftast drar sig för att göra det för dubbelmoralens skull
Jag tillåter inte allmänheten att köra min bil, men jag kör den själv så mycket jag vill. Är det också dubbelmoral?

Om bonden äger vägen, men inte får bidrag för underhållet av den, kan han förbjuda obehörig motortrafik. Hen kan sätta upp en lämplig skylt och eller en bom för att förtydliga detta. Dessutom är väghållaren ansvarig för att vägen är trafiksäker. Skulle tro att de flesta helt privata vägar inte tillåter allmän motortrafik. Jag ser ganska många sådana skyltar och bommar. Har aldrig känt att det skulle ligga någon dubbelmoral i det.

https://bransch.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/ansok-om-bidrag/ansok-om-bidrag-for-enskild-vagar/
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.