M myrstack skrev:
Min uppfattning kring terrängkörningslagen var i princip att den var förbjudande om det inte explicit är tillåtet eller att markägaren uttryckligen har gett sitt tillstånd. Sök upp lämplig länsstyrelses hemsida men tex västmanland skriver (källa).
Det där med skylt låter bra. Det kan man ju tipsa om.
Huvudregeln i terrängkörningslagen är att det är förbjudet att köra med motordrivet fordon på barmark i terräng. Det gäller även om det är din egen mark.

Jag skulle gissa att här har du en stor aspekt i vad lekmän (både dessa på dom beskrivna motordrivna fordonen och dessa som använder fötterna) anser vara väg och terräng vilket gissningsvis inte helt överensstämmer med vad som lagens ramar tycker om densamma. Mitt tips är att undvika denna semantiska brottningsmatch och i princip att få markägaren att bestämma hur denne ville ha detta kring fordonen. Och ordna en skylt därefter
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
dom flesta bönder kan inte klaga då man oftast själva har maskiner som låter

privat badplats? allemansrätten gör ju att alla får bada där
 
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dom flesta bönder kan inte klaga då man oftast själva har maskiner som låter

privat badplats? allemansrätten gör ju att alla får bada där
Klart dom kan. Det är privat mark och bonden har full rätt att förbjuda all obehörig fordonstrafik.

Man kan fortfarande ta sig fram till fots så man inskränker inte på allemansrätten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Klart dom kan. Det är privat mark och bonden har full rätt att förbjuda all obehörig fordonstrafik.

Man kan fortfarande ta sig fram till fots så man inskränker inte på allemansrätten
så klart dom kan alla kan men jag menar ju att dom oftast drar sig för att göra det för dubbelmoralens skull
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Så enkelt är det!
Men väldigt många förstår inte den här lagen, särskilt inte fyrhjulingsförare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
On topic så är det väldigt svårt att få nån fason på detta genom att hota med ev. konsekvenser.
Vill bonden inte ha fordonstrafik där så får han helt enkelt sätta upp en skylt samt sätta upp vägbom och/eller några rejäla stenbumlingar.

Bara det faktum att det kommer upp en skylt gör att han kan få "backning" från andra Karens/hobbypoliser
 
krylar av flakmopeder alla sorters motorfordon i sommarstugeområden som folk tar sig till stranden med jag ser inte det som ett problem

och sen finns det ju oftast nån surkäring som ska klaga på det med
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Som jag ser det så är platsen Allemansrättslig men ligger nära hemfridszonen. Grundregeln i allemansrätten är att vi får GÅ nästan överallt i naturen och på annans mark så länge vi inte stör eller förstör. I detta fall kör man med fordon till platsen på terräng och stör inte bara Bonden men också vi andra som ex vill bada med barnen.
Inom hemfridszonen (tomten) har såklart Bonden full rådighet och ingen får vistas där utan lov. Inom hemfridszonen gäller inte allemansrätten men på badplatsen intill gäller Allemansrätten fastän marken ägs av Bonden. Kan hända att Bonden är konflikträdd och tar därför inte upp frågan om terrängkörning.
Du kan ju inte hänvisa till hemfridszon, eller hemfridsbrott, när det inte gäller din mark.
Det är i allmänhet inte okej att köra i terräng, med moped eller fyrhjuling. Dock är det helt lagligt om markägaren tillåter det.
Så, med andra ord är det okej att köra moped och fyrhjuling dit, sålänge inte bonden sätter stopp för det.
 
  • Arg
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är INTE lagligt oavsett om markägaren godkänner det eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dom flesta bönder kan inte klaga då man oftast själva har maskiner som låter

privat badplats? allemansrätten gör ju att alla får bada där
Nu är det ju ända en grundläggande skillnad då "bönders" maskinljud är konsekvensen av rationell jordbruksproduktion för att vi ska kunna ha mat på våra bord medans olägenheter från mopeder och fyrhjulingar härstammar från nöjesändamål för sinnessvaga latmaskar som inte sällan är så övergödda att det går fortare att gå över än runt dem. Symptomatiskt för dessa individer ur intelligensreserven är också att de inte kan hantera kritik mot sitt klandervärda beteende utan att bli arga och fara med osanningar om diverse krämpor. Inte sällan röker och skräpar de ner också.

Varje normaluppfostrad människa vet att det hör till allmänt hyfs att inte köra hela vägen ner till stranden utan parkera mopeder och fyrhjulingar på samma plats som andra motorfordon. Rent formellt så får du inte framföra motorfordon på annat än vägar, det gäller till och med elcyklar om du inte har markägarens tillstånd.

Just därför ska man inte knyta näven i fickan utan konstruktivt och korrekt säga vad man tycker och tänker och framförallt ska man föregå med gott exempel. Markägaren kan också sätta upp skyltar om att parkering ska ske på avsedd plats som förstärker budskapet.

Jag ser faktiskt ingen som helst dubbelmoral.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Just elcyklar vet jag att Naturvårdsverket har lite udda uppfattning om. Men där tror jag faktiskt att de har fel. De räknas inte som motorfordon i något hänseende. De är i samma kategori som permobiler och cyklar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Men ring pålisen!
6057516_60.jpg
 
  • Gilla
Fru Uggla och 1 till
  • Laddar…
H
I Idyll skrev:
På en smal gångväg i terrängen möts de som skall till & från badplatsen. Men hur säger man till när man inte vill varken lyssna eller lyda?
Att köra på gångväg är grov vårdslöshet i trafik. Är det mer än stig och inte en riktig ”väg” så räknas det som terräng och är också olagligt. Är det en bilväg får de köra.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
Gångvägar som man inte får köra på är gångvägar som är skyltade som gångväg. Det behöver inte få plats en bil för att motorfordon ska vara tillåtna.
 
  • Gilla
  • Wow
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.