Maria T
Snigla Snigla skrev:
Svärmor skickade ett recept på fånen.. som hon tyckte lät som nått för mig (som just nu rabarberfanatisk). Tänkte dela det med er också.. för det lät smaskigt..

R A B A R B E R K L A D D K A K A
Älskar godsaker som är enkla att göra, skulle aldrig ställa mig och baka chokladbiskvier eller mazariner av den anledningen att det är för mycket pill och tidsåtgången står inte i relation till hur gott det är.
Föredömligt enkelt recept (y)
 
Maria T Maria T skrev:
skulle aldrig ställa mig och baka chokladbiskvier eller mazariner av den anledningen att det är för mycket pill
Kanske testa denna:

Chokladtäckta biskvier i långpanna med hackad choklad ovanpå. Receptbetyg. Text om bakning. Foto av godis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har INTE testat själv och har ingen aning om hur bra receptet är men tar gärna en testrapport från någon. ;):D
 
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Har gjort i långpanna, senast till jul faktiskt :) (långpanna gjorde att man slapp pyssla med de olika "formstegen" .. jag har inte alltid tålamod med det "fina".. hehe.. MEN ibland så..) :)

#224 (vet inte om detta hamnar rätt, men inlägget är en variant till.. i långpanna) men inte från förra året utan 2020 tror jag ..
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Gjorde den i år igen..

R A B A R B E R L E M O N A D

Rosa dryck i genomskinligt glas, isbit, träbord, gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett glas med rosa dryck och isbitar på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosa dryck med is i genomskinligt glas och ett rörsockerstjälk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- - - - -
RECEPT FRÅN FARBROR GRÖN
https://farbrorgron.se/rabarberlemonad-sommarens-godaste-dryck/
- - - - -

Recept på dryck med rabarber, citron, socker, vatten. Instruktioner för tillagning och servering ingår.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Åsa Lund
Bidde en paj här igår så får vänta in återväxten innan det blir lemonad. Men ska ha receptet i minnet!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Ha.. mitt första inlägg i denna tråd typ.. det kanske får bli bakningen för dagen :love: (måste kolla om jag har ingredienserna)..

Rabarber..mandel.. mandelmassa typ.. (y)
Kul och hitta ett ”nytt” recept.. :D
 
Gissa vad det kan bli till kvällen. :love:
Flera stora stjälkar av röd och grön rabarber ligger på gräsmatta i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gissa vad det kan bli till kvällen. :love:
[bild]
Klockan ringde nyss på ugnen här.. :love:
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Klockan ringde nyss på ugnen här.. :love:
Vi har inga egna, fick ett lass av svärmor. :love:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vi har inga egna, fick ett lass av svärmor. :love:
Vi hade jätteproblem att få rabarber o ta sig här.. och när de gjorde .. åt sorken upp dem!

Så, förra året köpte vi 2 nya (en XL-planta som jag hoppades att sorkarna inte skulle hinna förstöra..) och året innan två andra också (som sattes i pallkragarna.. där det är nät under!).

I år tog sig allt tror jag haha.. nu har vi rabarber!
Om ett par år kanske vi rent av är "övertagna" av rabarber.. om allt tar sig lika bra

Innan fick vi också av bekanta som hade lite över .. man vill ju gärna ha en rabarberpaj iaf om året :p
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi hade jätteproblem att få rabarber o ta sig här.. och när de gjorde .. åt sorken upp dem!

Så, förra året köpte vi 2 nya (en XL-planta som jag hoppades att sorkarna inte skulle hinna förstöra..) och året innan två andra också (som sattes i pallkragarna.. där det är nät under!).

I år tog sig allt tror jag haha.. nu har vi rabarber!
Om ett par år kanske vi rent av är "övertagna" av rabarber.. om allt tar sig lika bra

Innan fick vi också av bekanta som hade lite över .. man vill ju gärna ha en rabarberpaj iaf om året :p
Vi planterade rabarber, glada i hågen, när vi flyttade till huset för 16 år sedan, dom tvärdog... :oops:
Blev nog lite varmt i söderläge mot en vägg.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vi planterade rabarber, glada i hågen, när vi flyttade till huset för 16 år sedan, dom tvärdog... :oops:
Blev nog lite varmt i söderläge mot en vägg.
Jag vet inte.. jag tror bara de jävlas med en ibland! Innan dessa som faktiskt lever (än) .. så har vi planterat 4 tidigare här på gården och 2 st vid tidigare huset.. som alla dog eller försvann (pga sork).

.. och så säger alla att rabarber går inte att misslyckas med! *hmpf*
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R A B A R B E R P A J
Med mandelsmul (plus en näve havregryn i smulsmeten)

Ett bakat paj med smulig topping och mandelflarn i en genomskinlig pajform på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemlagad paj i en vågformad pajform på köksbänk, gyllene och smulig med skivade mandlar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En paj med smulig topping och mandelspån i en glasform på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En portion äppelkrisp med vaniljsås på en blå tallrik, sked till höger, mörkt träbord under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar med receptet igen:

En rabarberpaj med mandelsmuldeg, recept och ingredienser visas, pajen i lilafärgad form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(trevligt sätt att göra av med lite mandelmassa, som jag alltid får kvar vid jul..)
 
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Bild på min skapelse.
Ett fat med rykande varm rabarberpaj och en förpackning vaniljsås på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldsta sonen sa gott och tog mer, frun åt, men är inget fan av rabarber. God om jag får säga det själv. :cool:
Freestylade lite, mjöl och sockerblandning med hyvlat smör på.
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Bild på min skapelse.
[bild]
Äldsta sonen sa gott och tog mer, frun åt, men är inget fan av rabarber. God om jag får säga det själv. :cool:
Freestylade lite, mjöl och sockerblandning med hyvlat smör på.
Ser väldigt god ut, måste testa receptet. Lite vårt problem - gillar inte syrligt så mycket och då går det åt väldigt mycket socker... ska testa att använda sånt "strö" som går att baka med (maken har diabetes) och det utesluter ju, tyvärr, den goda mandelmassan. Kanske hemligheten är hyvlat smör? Det har jag bara gjort med äppelkaka.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.