Åsa Lund
Vinkeln är väl samma för alla brädor eftersom den beror på takets lutning? Så snedkapa ovankanten och kapa längden efter uppsättning.
Eller har jag helt missförstått hur ditt hus ser ut? Detta handlar väl om gavelspetsen?
 
Microkatten
Vi talar om de övre panelbrädornas avslut nedtill som spetsar, i skarven mellan panelen på gavelspetsen och panelen (eller teglet) på bottenplan. Se t.ex. längst ner på den länkade bilden i detta inlägget.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vinkeln är väl samma för alla brädor eftersom den beror på takets lutning? Så snedkapa ovankanten och kapa längden efter uppsättning.
Eller har jag helt missförstått hur ditt hus ser ut? Detta handlar väl om gavelspetsen?
Det handlar om vinkeln på spetsarna som blir olika med olika bredd på brädorna. Alternativet är rak avslutning med vattbräda på konsoller, men då blir det olika på olika gavlar..
 
  • Träfasad, vitkalkad vägg, fönster, skuggor, solig dag, arkitektoniska detaljer, traditionellt byggnadsskick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten Microkatten skrev:
Finemang att panelen nu är hemma!

Ang spetsar så får du lite olika vinklar vid olika bredder på brädorna. Så bredden på brädorna bör inte skilja alltför mycket, annars ser det nog konstigt ut.

Spetsarna sågas innan uppsättning, brädans längd justeras i andra änden. Har ingen bild att illustrera med i min mobil just nu, men försöker en lite annan förklaring:

1. Markera ett streck tvärsöver brädan t.ex. 10 cm från brädans ena ände. Detta blir höjden på spetsen och är samma för alla brädor.

2. Från streckets två ytterpunkter på varsin sida av brädan, dra varsitt rakt streck diagonalt in mot brädans mittpunkt i brädans ände. Där strecken möts blir det spetsen av spetsen. Du har nu tre streck som formar en triangel (= spetsen)

3. Såga av de två "skräptrianglarna" så får du kvar själva spetsen.
tack för utförlig beskrivning!

Jo, det är ganska stort spann mellan den bredaste och smalaste brädan. 4,5,6,7 tum! När jag funderar över hur det kan se ut börjar jag ångra att jag inte höll mig till en bredd…..
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
tack för utförlig beskrivning!

Jo, det är ganska stort spann mellan den bredaste och smalaste brädan. 4,5,6,7 tum! När jag funderar över hur det kan se ut börjar jag ångra att jag inte höll mig till en bredd…..
Kapa av rakt istället.
 
F fribygg skrev:
Kapa av rakt istället.
ja, det får bli plan B. Men jag tycker i princip det är fulare! Får bli vattbräda med konsoller i så fall.

Eftersom jag i nuläget är osäker på om de andra två gavlarna behöver göras om så blir det i så fall två gavlar med taggar och en med rak kant…..
 
Microkatten
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jo, det är ganska stort spann mellan den bredaste och smalaste brädan. 4,5,6,7 tum! När jag funderar över hur det kan se ut börjar jag ångra att jag inte höll mig till en bredd…..
Ja, det är kanhända lite väl mycket skillnad? Är inte 4 tum väldigt smalt? Din gamla panel ser ut att vara ganska bred. Mina varierar som sagt var mellan 7-8 tum, men jag tror det kan tåla nån tum till i variation.

Du kan alltid provsåga några spetsar och se hur det ser ut. Men en vattbräda är inte fel heller!
 
Microkatten Microkatten skrev:
Ja, det är kanhända lite väl mycket skillnad? Är inte 4 tum väldigt smalt? Din gamla panel ser ut att vara ganska bred. Mina varierar som sagt var mellan 7-8 tum, men jag tror det kan tåla nån tum till i variation.

Du kan alltid provsåga några spetsar och se hur det ser ut. Men en vattbräda är inte fel heller!
Jo, när du säger det, så är alltihop ganska smalt jämfört med hur det är nu! Nuvarande får jag till 7 tum, samma över hela. Alltså, de bredder jag beställde är något som jag för länge sedan snappade upp som tips från en länsantikvarie. Tänkte att kommer det därifrån så är det rätt! :) Beställde ganska automatiskt utan fundering på hur det skulle se ut och hur min nuvarande panel ser ut. Kan sägas att jag då planerade att båda huvudgavlarna skulle bytas, men nu tycker jag att virket på den ena gaveln ser ganska OK ut och kanske kan sparas/återanvändas. I så fall är ju det ett utseende att förhålla sig till.... Därmed inte sagt att nuvarande är något slags uråldrigt original. Har ingen aning om den sattes upp....
 
Eftersom det lutar åt att jag skippar taggar i nederkant så tar jag nu tacksamt emot tips på hur man gör ett snyggt avslut med vattbräda på konsoller. Dimensioner, utseende och hur man fäster det hela.
 
Åsa Lund
Hur ser frågan ut på bild?
 
Jag har allt från 120-220 med lockläkt
 
nino nino skrev:
Jag har allt från 120-220 med lockläkt
Hur har du gjort avslut i nederkant? Taggar? Droppbräda?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur ser frågan ut på bild?
Haha, jag som hoppades få svar i form av bild! :)

Alltså, om man inte gör taggar i nederkant utan gör ett rakt avslut på panelen, så bör det hela avslutas med en vågrät bräda som leder ut regndropparna en bit från fasaden. Denna bräda brukar vila på synliga konsoller i trä. Det jag undrar över är dimension på brädan och hur konsollerna görs och fästs i muren.
 
Det är alltså hela vägen så inte gavel bara, så bara snedkapade
 
nino nino skrev:
Det är alltså hela vägen så inte gavel bara, så bara snedkapade
Jag tror inte vi förstår varandra. Här en bild på museumshuset Örumshuset. Den bräda jag talar om har jag gulmarkerat och de konsoller jag talar om har jag rödmarkerat. Att bara kapa bräderna rakt av utan vare sig taggar eller vattbräda kan man göra om man har en villa från 1980-talet, men ser verkligen trist ut på ett gammalt hus. Dessutom har ju brädan en funktion att leda ut droppet en bit från fasaden.
Vit kalkad stuga, svart tak, rött markerat, informationskylt, grön mark, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.