M Martin Lundmark skrev:
Har du fått någon respons?
Nix, än så länge är det tyst.
 
B bakterie skrev:
Nix, än så länge är det tyst.
Hej,

Har du fått någon respons?
 
Fortfarande tyst.
 
Mikael_L
Jag borde kanske mäta hos fler bilägare (framförallt VAG-gruppens)?

Finns det några i Uppsala som är sugna?
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Egentligen borde man ju mäta på vad som faktiskt kommer ut direkt vid bilen i form av störningar. Det är där det finns gränsvärden att hålla sig till.

Spontant tycker jag det ser ut som de uppmätta värdena är väldigt höga. Nu är det snart 40 år sedan jag höll på med EMC mätningar på formellt plan, mitt jobb var att försöka åtgärda, så jag intresserade mig inte så mycket för de absoluta gränserna, mer av att vi måste få ner en störningsspik 8 dB efter underkänd provning. Kommer inte ihåg vilka de faktiska gränserna var.

Men det måste vara en utmaning att designa en switchad batteriladdare för de här effekterna och klara gränsvärdena, så jag är inte förvånad. I mitt fall hade vi problem med en apparat som drog mindre än en watt.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Kommer inte ihåg vilka de faktiska gränserna var.
Det beror på vilken norm man avser att uppfylla.
Direktivet uttolkas ju olika normer och standarder.

@Nerre har kanske koll på vad som gäller mot ett elfordon. Eller någon annan här som arbetar inom området.
 
Detta ger mig en produktidé. Som jag nog tyvärr inte är kapabel att utveckla.

I andra sammanhang har man börjat med "aktiva störningsfilter". Man låter apparaten analysera den genererade störningen, och räknar fram en inverterad störning som man skickar ut. De två signalerna tar ut varandra. De sammanhang där jag kommit i närheten av tekniken används de för att ta bort störningar som orsakar problem internt i apparaten. Tekniken är relativt billig. De apparater jag vet använder tekniken kostar 50 - 60 000, tillverkas i 100 000 tal, men avstörningen är en liiiten del av funktionen, och ersätter hårdvarulösningar (frekvenstransponera nyttosignalen "runt störningen" ), för att beräkningsmetoden är billigare.

Men om detta är ett generellt problem för elbilsladdning så borde det kunna vara möjligt att sätta in ett dylikt avstörningsfilter i bilarna.
 
H hempularen skrev:
Egentligen borde man ju mäta på vad som faktiskt kommer ut direkt vid bilen i form av störningar. Det är där det finns gränsvärden att hålla sig till.

Spontant tycker jag det ser ut som de uppmätta värdena är väldigt höga. Nu är det snart 40 år sedan jag höll på med EMC mätningar på formellt plan, mitt jobb var att försöka åtgärda, så jag intresserade mig inte så mycket för de absoluta gränserna, mer av att vi måste få ner en störningsspik 8 dB efter underkänd provning. Kommer inte ihåg vilka de faktiska gränserna var.

Men det måste vara en utmaning att designa en switchad batteriladdare för de här effekterna och klara gränsvärdena, så jag är inte förvånad. I mitt fall hade vi problem med en apparat som drog mindre än en watt.
Hej hempularen

Vi saknar idag normer gällande elnätet (ledningsbundna störningar) i frekvensområdet 2–150 kHz (supraharmonics). Det uppkommer switchbrus, (som ligger i det frekvensområdet) från i stort sett alla switchade nätdelar vi ansluter till elnätet.

Ljud som vi kan höra ligger i det frekvensområdet.

Jag tog i inlägg #118 upp problematiken med avsaknaden av normer för att begränsa switchbrus i det frekvensområde där även viss elnätskommunikation ligger.
 
Aha, det hade jag missat. Då för 40 år sedan när jag skulle ha bort en störspik så gällde det någonstans mellan 50 - 100 Mhz. Källan var systemklockan till en dsp.

Och där föll nog min produktide. Finns det inga normer som de bryter mot, så lär de inte vara intresserade av att få bort störningarna.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Aha, det hade jag missat. Då för 40 år sedan när jag skulle ha bort en störspik så gällde det någonstans mellan 50 - 100 Mhz. Källan var systemklockan till en dsp.

Och där föll nog min produktide. Finns det inga normer som de bryter mot, så lär de inte vara intresserade av att få bort störningarna.
Nåja. Visst fanns det störningar över 150 kHz, men nivåerna hade ju blivit rätt låga där. Kanske finns det någon norm man bryter gränsvärdet, kanske inte, men det är ju bakvänt - man börjar med att kolla vilken norm man bör testa mot.

EMC-området börjar väl vid 150kHz, i dagens läge är det väl så.
Är det verkligen helt utan krav under?
Martin påstår det, det är kanske så.

Tillverkaren kan ju dock ändå vara intresserad av att deras produkt inte stör så illa att det börjar låta i kundens andra elektriska prylar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja. Visst fanns det störningar över 150 kHz, men nivåerna hade ju blivit rätt låga där. Kanske finns det någon norm man bryter gränsvärdet, kanske inte, men det är ju bakvänt - man börjar med att kolla vilken norm man bör testa mot.

EMC-området börjar väl vid 150kHz, i dagens läge är det väl så.
Är det verkligen helt utan krav under?
Martin påstår det, det är kanske så.

Tillverkaren kan ju dock ändå vara intresserad av att deras produkt inte stör så illa att det börjar låta i kundens andra elektriska prylar.
Hej Mikael_L

De EMC-filter vi sätter in i nätanslutna elapparater opererar i frekvensområdet 150 kHz -30 MHz. EMC-filtret hindrar att störfrekvenser i det frekvensområdet använder elnätet som antenn och därmed stör radiokommunikation där frekvensbanden (150 kHz- 30 MHz) för rundradio (långvåg, mellanvåg och kortvåg) ligger. Se Wikipedia ”Frekvensband”; https://sv.wikipedia.org/wiki/Frekvensband

Frekvensområdet 2–150 kHz (idag kallat Supraharmonics) har varit bortglömt i många år trots att viss elnätskommunikation (t.ex. till motorvärmare) och switchbrus från kraftelektronikbaserade nätdelar, frekvensomriktare, ljusstyrningar etc. hamnar där.

För att uppmärksamma forskarvärlden (och övriga) om ökningen av switchbruset så skrev jag tillsammans med några kolleger 1997 ”Increased pollution of the Protective Earth” till en forskarkonferens (EPE-97) i Trondheim. Utgående från material jag samlat under många år med start i mitten på 1980 talet, då jag märkte problematiken med switchbrus vid mitt arbete på ABB Corporate Research. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf

Det har börjat komma mätnormer för frekvensområdet Supraharmonics men normer för att på apparatnivå begränsa det switchbrus (som i stort sett alla kraftelektronikbaserade nätdelar alstrar) och riskerar att sända ut i elnätet, saknas fortfarande (efter drygt 25 år).

Du kan ju söka på normer (standards) och supraharmonics, så ser du vad du hittar.

De apparater som redan är anslutna till elnätet och som alstrar switchbrus är nog inte enkelt att förbjuda användningen av. Detta även sedan eventuella normer på apparatnivå har kommit.
 
Redigerat:
B bakterie skrev:
Hejsan!

Barnen har sedan en kort tid till och från klagat på missljud från vårt digitalpiano. Det räcker med att strömmen når pianot, det behöver inte vara påslaget. Ljudet är ett slags fladdrigt pip. Mina äldre öron störs inte så mycket av det, men barnen blir tokiga och vill inte göra spelläxor när ljudet förekommer.

Min första tanke var "smutsig el", vilket jag kommit i kontakt med i ett tidigare liv som wannabe-musiker. Efter mycket klurande och lite experimenterande har jag kommit fram till att missljudet korrelerar med att bilen drar ström från laddboxen, antingen genom att den laddar, eller att den förvärmer.

Så första frågan: Är min diagnos rimlig? Är det bilen (VW ID.4 MY23)? Jag tänker att det lär sitta en likriktare i bilen, och dessa kan väl smutsa ner? Eller ska jag snarare misstänka laddboxen (Easee Home)?

Om jag har rätt, vad gör jag åt det? Jag kan ganska enkelt komma runt problemet genom att vara bättre på att bara ladda på natten, och barnen kan ju undvika att göra läxorna medan bilen förvärmer. Men det vore ju bäst att göra något åt det, tänker jag. Finns det något filter jag kan installera? Reklamera något, eller är detta något man får räkna med? Kan något ta stryk av det?

Bilen laddar med 3-fas, och sedan vi köpte bilen har pianot bara varit inkopplat i ett eluttag, så jag vet inte om problemet är begränsat till en fas, eller inte. Det kanske hjälper om jag kan hitta ett annat eluttag som går på en annan fas.
Hej bakterie

Du verkar inte få hjälp (respons) för din problematik.

I tråden ”Smutsig el?” hade Niclas Gustafsson störningar från elnätet till ” liten musikstudio i anslutning till huset.”
https://www.byggahus.se/forum/threads/smutsig-el.482060/

Jag gav Niclas Gustafsson tips hur han skulle kunna göra och det verkar som metoden, jag föreslog, fungerade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/smutsig-el.482060/page-3
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej bakterie

Du verkar inte få hjälp (respons) för din problematik.

I tråden ”Smutsig el?” hade Niclas Gustafsson störningar från elnätet till ” liten musikstudio i anslutning till huset.”
[länk]

Jag gav Niclas Gustafsson tips hur han skulle kunna göra och det verkar som metoden, jag föreslog, fungerade.
[länk]
Tack, Martin.

Jag upplever att jag har fått både bra respons och hjälp med mitt problem i denna tråd. :) Även om bilen fortfarande stör så har jag lärt mig en massa på vägen, samt fått trevligt besök av Mikael_L.

Jag ska kika på tråden du tipsar om, men jag är fullt nöjd med min "workaround" att endast ladda nattetid. Nu på sommaren finns inte heller behovet att förvärma, så nu är problemet ännu mindre. De tillfällen bilen behöver laddas samtidigt som barnen ska göra piano-läxorna är försvinnande få. Att störningen fortfarande finns är inte längre ett problem i praktiken, även om vetskapen om den så klart är lite... um... störande. :D
 
B bakterie skrev:
Tack, Martin.

Jag upplever att jag har fått både bra respons och hjälp med mitt problem i denna tråd. :) Även om bilen fortfarande stör så har jag lärt mig en massa på vägen, samt fått trevligt besök av Mikael_L.

Jag ska kika på tråden du tipsar om, men jag är fullt nöjd med min "workaround" att endast ladda nattetid. Nu på sommaren finns inte heller behovet att förvärma, så nu är problemet ännu mindre. De tillfällen bilen behöver laddas samtidigt som barnen ska göra piano-läxorna är försvinnande få. Att störningen fortfarande finns är inte längre ett problem i praktiken, även om vetskapen om den så klart är lite... um... störande. :D

Hej bakterie

Tack för respons

Att jag frågar (vid två tillfällen) beror på att det var svårt att veta att du var nöjd.
Att du hade en lösning på din problematik.

Målet med frågor och svar är att vi hjälper varandra.
Då är det bra att veta när fallet kan anses som avslutat

Tack för trevlig dialog och lycka till! :)
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Nu har jag fått lite återkoppling från ESV. De råkar av en tillfällighet ha en ID.4 i närheten som ger samma fenomen, så de börjar att mäta på den. Eventuellt kommer de hem till mig och mäter efter sommaren, men de skulle återkomma om det.
 
  • Gilla
  • Wow
Blåbäret_numero_uno och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.