Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
Pipedream och 28 till
  • Laddar…
O
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Välkommen till forumet. Den här tråden kommer nu fyllas med en stor mängd elaka kommentarer om att ”det borde ni tänkt på innan”.

Råd nummer 1: Skit i dom kommentarerna
Råd nummer 2: Det kommer säkerligen vara massor att göra och mycket som kommer dyka upp. Men ni kommer lära er. Ingen här var expert på hus innan de bott i hus. Man lär sig.
Råd nummer 3: Prata med din sambo om detta. Ni kommer klara det tillsammans.
Råd nummer 4: Låt det gå en tid. Allt eftersom ni kommer in i det så kommer ni lära er och bli mer bekväma
Råd nummer 5:
Utomhus vy med McDonald's skylt, hand med cigarett, ölglas på bord, nattscen, humoristisk jämförelse med Paris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till!

Sen, det är inte bara kul att bo i hus. Skulle det vara så att du/ni inte vill bo där längre så är det bara att sälja och byta boende.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Landbogården och 439 till
  • Laddar…
Var är det för riskkonstruktioner det handlar om? Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
  • Haha
Swinson666 och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Alla till synes övermäktiga problem löser man som man äter en elefant - en tugga i taget ;)
Det här forumet rymmer mycket kunskap även om den ibland dränks i annat.

Det är ofta en bra ide att lista allt som man tror behöver göras. Har ni ett besiktningsprotokoll så har ni en bra utgångspunkt.
Har ni inte det så är det bra att börja utifrån och in, uppifrån och ner.
Om bara taket är tätt och inte läcker in vatten så har ni en bra start!
Ps. Se till att lära dig använda de vanligaste verktygen och jobba / lär dig tillsammans med din sambo. Dels får du mer överblick dels får du dela tillfredsställelsen av att göra något själv.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 63 till
  • Laddar…
Jag tycker största problemet är att varken läget, huset eller tomten är vad du vill ha då känns det såklart tråkigt att lägga massa tid och pengar på att få det fint.

kanske kunde vara läge att sälja och köpa ett mindre men i bättre skick? Ett hus på 100 kvm kostar mycket mindre att renovera än ett på nästan 300 kvm.

sen finns det alltid saker att fixa på ett hus. Gäller att inte stressa upp sig för mycket och ha en plan och prioritera det viktiga och inte försöka tänka på allt annat. Allt behöver kanske inte vara tipptopp om 1 år eller kanske inte heller 5 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Lika uppmuntrande som @Kajsala234 (och fler därtill) vill jag också vara. Chocken över att vara husägare och bara blint se det som måste göras har jag också upplevt då jag köpte hus från 1920talet ...
Men jag stannade kvar i huset i 24 år och älskade det - trots dess skavanker. Börja med det mest akuta och beta därefter av det som irriterar er mest. Här inne i BH finns inga dumma frågor och det finns mycken expertis och hjälpande råd. Glöm heller inte att njuta av ert "nya" hus.

Välkommen till forumet!

Och ta bort "olycklig" i nicket ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 42 till
  • Laddar…
Jag tror att en viktig aspekt är att inte känna att allt måste göras "nu"/"snart" eller i "närtid" saker blir inte direkt värre om ni inte har något som läcker. Att golvet kanske ska slipas eller taken målas kommer ni vänja er vid. Köket som nog borde bytas helt eller i alla fall få nya luckor kommer klara sig säkert 10 år till utan att något går sönder. Om det är ett råd jag tycker alla ska ta till sig är att bo 2år innan man gör något mer drastiskt än att måla och tapetsera några rum (om man inte älskar att renovera och är bra på att avsluta saker). Man lär sig mycket om vad man vill och vad man känner är viktigt på den tiden. Samma med tomten, underhåll den bara första året så ni vet vart solen står och vart ni faktist är på tomten.

Köp en gräsklipparrobot om ni inte älskar att klippa gräs. Bästa jag gjort för min tomt. Den kan visserligen bara jobba på ca 1/4 del men det är nog så bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 34 till
  • Laddar…
Jag tycker att det du beskriver snarast kan kallas vid kontrollförlust? Och i det fallet tycker jag att du går på Ossians linje. Ta ett steg tillbaka, ta ett glas vin, sätt dig ute och softa lite. Det som ska göras kan absolut behöva göras, men "risk" innebär inte att du måste fixa det i dag och ibland behöver det inte fixas alls. Fixa lite i den takt ni känner för. Många hetsar upp sig alldeles i onödan över sådana här saker och allt ska vara på plats med en gång. Att köpa hus är att köpa problem. Men inget liv är utan problem och de flesta problem kan man faktiskt ta det lite lugnt med.

Sedan måste man ju inte göra som jag, som bott i ett bygge nu i 20 år. Men problemet är att vi bor bra, så takten avtar allt eftersom ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 32 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
@Ossian K Olsson gav dig bra råd.
Något som jag håller med.

Själv är jag på mott tredje hus och lär mig nya saker varje gång, t.ex hus-/grundlyftning (geopolymerer).

Det råd jag kan tillägga är att när ni väl ska börja göra något på eller runt huset. Sätt er ner och planera, sätt upp mål och slutför steg 1 innan ni börjar på något nytt. Även om det kan tyckas att nästa kan vara roliga om det blir färdigt först.
Det brukar leda då till att man river upp mer och påbörjar flera renoveringar och inget blir färdigt.
Planering och att slutför är A å O.

Om grunden och taket är bra så kommet huset stå kvar till nästa år. Ta då tid för er båda och ha kul tillsammans, lev och lär er in i huset. Det kan det vara en bra lärd och ni kan få till ett bra samarbete vid renoveringar även när det poppar upp någon överraskande smågryn som stjäl tid

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Jag är också nyfiken på vilka riskkonstruktioner eftersom alla hus som byggts innan hösten 2022 har något som nu ses som risk...

Första året i ett gammalt hus är jobbigt, sen vänjer man sig. Oftast är inget speciellt akut. Räcker med en fuktmätare och lite uppsikt på det mesta.

Vi har alla suttit på kvällen i soffan med en kall öl och med panik lyssnat på allt som sakta men säkert går sönder... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Friskt kopplat och 35 till
  • Laddar…
M
Om det är för stort för er så se om ni kan hyra ut en del så får ni löpande pengar att renovera för…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jag bara älskar Ossians inlägg här. Så rätt!

När känslan av panik börjar lägga sig kan det vara nyttigt att, med hjälp av forumet t ex, göra en lista i prioriterad ordning över vad som först och främst måste utföras och vilka saker som det är mest bråttom med.
Sen en lista över saker man vill utföra, ändra, lägga till, göra om mm.

Om huset inte brinner eller det står en vattenpelare upp genom golvet är det få saker som är panikartade att ta hand om.

För information har jag en släkting som köpte ett hus med renoveringsbehov 2006. De har inte börjat på listan ännu. Men snart så ... Huset står fortfarande och ser ungefär likadant ut. Lite större behov av målning bara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Nog för att ett för stort hus kan vara stressande för att det blir mer att göra. Men, plötligt har ni nu ett extra rum till det där biljardbordet ni skojat om att det vore kul att ha. ...och vävstolen. Musikstudion. Eller bara alla grejer som ni inte vet var ni ska ha dem. Min erfarenhet är att huset krymper med tiden. :D
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 31 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nog för att ett för stort hus kan vara stressande för att det blir mer att göra. Men, plötligt har ni nu ett extra rum till det där biljardbordet ni skojat om att det vore kul att ha. ...och vävstolen. Musikstudion. Eller bara alla grejer som ni inte vet var ni ska ha dem. Min erfarenhet är att huset krymper med tiden. :D
Precis, vi har 134 kvm och det är alldeles för litet för tillfället (med två hemmaboende myndiga "barn"), 200 kvm hade varit minimum om vi skulle köpt hus nu. Å andra sidan flyttar de snart hemifrån...

Vårt hus hade massor av riskkonstruktioner och ett antal fel som åtgärdats eftersom. Nu 20 år senare så är man nästan expert på att renovera hus, men har inte så mycket kvar att fixa. Mest småpill och förstås alla andra projekt man hittar på...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Du skriver om fågelbon, dåliga fönster och en del annat.

Fågelbon är (oftast) inget problem överhuvudtaget. Det finns åtgärder för att stoppa fåglarna. Men ta det lugnt.

Dåliga fönster, kan betyda lite vad som helst. Men ta det lugnt. Så länge de inte är så murkna att glasen ramlar ur dem, så går det att underhålla dem med lite färg, och kanske någon klick fönsterkitt. Det är lite av charmen med gammalt hus att fönster kanske kärvar lite.

Behövs det nya tätningslister till fönstren, så gör lite grundforskning om vilken typ av lister som passar just dina fönster (lägg upp bilder här på forumet). Tätningslister finns i väldigt många utföranden som passar olika typer av fönster. Men att sätta upp tätningslister är inte svårt.

Taket, så länge det inte läcker så ta det lugnt, forska lite i vad man bör göra. Men utan läckor så behöver du inte rycka i det just NU.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.